Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
w77
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2011, 11:12

Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door w77 »

Beste

Door stress en weinig zelfvertrouwen (door dingen die in het verleden zijn gebeurd) luk het mij niet om het examen correct af te leggen.

Wat er juist gebeurd op het examen:

-ik rij veel te snel, ondanks het feit ik iemand ben die zeer rustig ben in het verkeer. Ook merk ik op dat ik tijdens het examen vaak op mijn rem duw om dat ik gewoon te snel rijd (lichtjes aanraken). Het lijk wel alsof ik wil dat het zo snel mogelijk gedaan is.

-de examinator wijs mij op een bord, ik rij naar achter en ik kan me niet herinneren dat ik dit bord heb gezien.

-kan me van het examen weinig herinneren de volgende dag.

-ik rij "schokkerig", remmen op de motor gebeurd niet of verkeerd.

-ik excuseer mij de heele tijd tijdens het examen ondanks dat dit niet nodig is (drempel te snel nemen, verkeerde versnelling). Het lijk wel of schrik heb voor uitgelachen te worden.

Ik kan nog veel kleine details opnoemen maar deze zijn toch de meeste opvallende dingen. Als ik gewoon rijd met mijn moeder gebeurd dit allemaal niet! Ik heb dit alleen voor tijdens het examen. Buiten het gebeuren van het examen moet ik nog veel bereiken (tweedekansonderwijs middelbare diploma, graduaat Bedrijfsautomatisatie, sport doelstellingen). Bij zo een sleutelmomenten heb ik wel last van stress, maar is dit in veel minder maten en het gaat ook over na dat ik er mee bezig ben. Ik heb nooit veel zelfvertrouwen gehad en probeer sinds kort alles terug op te pakken (alles hier bovengenoemd) en dit lukt allemaal zeer goed. Maar de stap naar een rijbewijs lijk me niet te lukken.

Ik moet nu 6u rijlessen volgen na 2 keer niet te slagen. Ik vind dit geen drama, maar ik kan met niet voorstellen dat iets gaat veranderen aan de stress voor en tijdens het examen. Gezien ik tijdens de lessen met mijn moeder geen enkel opmerking krijg en "nooit" fouten maak.

Mijn vraag is nu hoe kan ik dit oplossen, ik ben ten einde raad.

Mvg
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door GRO »

Beste,

Ten einde raad zijn helpt niets en heeft ook geen zin. Wat jij meemaakt, maken veel jongeren mee.
Al wat ik lees, heeft eigenlijk nog te maken met te weinig rijervaring. De wetgever voorziet 36 maanden om te oefenen. Ik denk nooit dat je die tijd al hebt opgebruikt.

Veel jongeren hebben ook last van de zenuwen. Lees zeker in ons praktijkboek de helptips die daarover gaan.

Tijdens de volgende weken dat je met je begeleider leert rijden moet je vooral letten op wat tijdens het examen fout ging. En als je met je ma steeds correct rijdt, vraag dan eens je buurman of iemand anders om eens begeleider te zijn. Zo wen je eraan dat iemand anders jou in de gaten houdt.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (info)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door bert.covens »

w77 schreef:Beste

Door stress en weinig zelfvertrouwen (door dingen die in het verleden zijn gebeurd) luk het mij niet om het examen correct af te leggen.

Wat er juist gebeurd op het examen:

-ik rij veel te snel, ondanks het feit ik iemand ben die zeer rustig ben in het verkeer. Ook merk ik op dat ik tijdens het examen vaak op mijn rem duw om dat ik gewoon te snel rijd (lichtjes aanraken). Het lijk wel alsof ik wil dat het zo snel mogelijk gedaan is.
Dat je een beetje last hebt van zenuwen, is normaal. De examinator zal dan ook kleinere details aanvaarden. Maar er zijn grenzen, uiteraard.

Wanneer je er écht overdreven veel last van hebt, wijst dat er vaak op dat je heel diep in je binnenste weet dat je er nog niet echt klaar voor bent. If not, dan ga je toch een manier moeten vinden om die stress enigszins de baas te kunnen. En dan bedoel ik dus vooral GEEN ALCOHOL OF MEDICATIE. Maar wel een manier om die zenuwen wat te kanaliseren. Deelnemen aan het verkeer zal namelijk geregeld een stresserende bedoening zijn. Paniek, tilt slaan, .... zijn dan dingen die je kan missen.
w77 schreef: -de examinator wijst mij op een bord, ik rij naar achter en ik kan me niet herinneren dat ik dit bord heb gezien.
Het gaat wellicht om een belangrijk verkeersbord. De examinator had ongetwijfeld in de gaten dat je dat bord niet gezien had. Welk verkeersbord was het (als ik zo benieuwd mag zijn, tenminste).
w77 schreef: -kan me van het examen weinig herinneren de volgende dag.
Aie.
w77 schreef: -ik excuseer mij de heele tijd tijdens het examen ondanks dat dit niet nodig is (drempel te snel nemen, verkeerde versnelling). Het lijk wel of schrik heb voor uitgelachen te worden.


Waardoor je je eigen fouten/tekortkomingen nog wat extra gaat beklemtonen.
w77 schreef: Ik moet nu 6u rijlessen volgen na 2 keer niet te slagen. Ik vind dit geen drama, maar ik kan met niet voorstellen dat iets gaat veranderen aan de stress voor en tijdens het examen. Gezien ik tijdens de lessen met mijn moeder geen enkel opmerking krijg en "nooit" fouten maak.


Ik vermoed eerder dat je tijdens de lessen van je moeder wel degelijk fouten maakt, maar dat je daar nooit een opmerking over krijgt...

De reden? Nogal wat begeleiders zouden bijvoorbeeld niet meer door hun theorie-examen geraken. Het is verre van mij te beweren dat begeleiders daarom slechte chauffeurs zouden zijn. Maar ze lossen vaak verkeerssituaties op hun eigen (foute) manier op. Zodoende worden de foutjes in de eigen rijstijl overgedragen op de zoon of dochter. En die fouten worden dan op het praktijkexamen helaas niet geaccepteerd. Van je ma hoor je dan constant dat je goed bezig bent. Maar de examinator moet je dan teleurstellen.

Het zou me niet verbazen, mocht je instructeur dingen gaan corrigeren waarvan je ma heilig overtuigd was dat je goed bezig was.
w77 schreef: Mijn vraag is nu hoe kan ik dit oplossen, ik ben ten einde raad.
Geef jezelf en je instructeur een kans. Neem je resultatenblad mee. Zo heeft de instructeur alvast een idee van wat er precies fout liep, en kan hij daarop focussen. En geef dan tijdens die 6u je ogen en oren goed de kost. En oefen dan met je eigen wagen goed verder op de dingen die in de rijles aan bod kwamen.

Neem mischien ook het praktijkboek eens door. Ook daarin staan een aantal klassiekers vermeld, die nogal wat ouders verkeerd aanleren aan hun kinderen. Lees zeker dat bewuste hoofdstuk eens aandachtig door.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door Benny Stinkens »

Nog een raad:
Neem je begeleider ook mee tijdens je 6 uren les. :idea:
Tegenwoordig is dit toegelaten (best even op voorhand aan je instructeur vragen)
Zo kan jij en je moeder zien wat er nog verbeterd kan worden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
w77
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2011, 11:12

Re: Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door w77 »

Het gaat wellicht om een belangrijk verkeersbord. De examinator had ongetwijfeld in de gaten dat je dat bord niet gezien had. Welk verkeersbord was het (als ik zo benieuwd mag zijn, tenminste).
Omgekeerde driehoek: ik heb doorgereden omdat ik dacht dat ik voorrang had. (geen bord dus voorrang van rechts voor mij)
Waardoor je je eigen fouten/tekortkomingen nog wat extra gaat beklemtonen.
Dat besef ik ook. Ik was vroeger nogal beschaamd als ik een fout maakte (vrienden zijden nogal vaak: "je moet je niet schuldig voelen"). De afgelopen 2 jaar ben ik fel veranderd: meer zelfvertrouwen vooral omdat ik terug van nul kon beginnen.
Ik vermoed eerder dat je tijdens de lessen van je moeder wel degelijk fouten maakt, maar dat je daar nooit een opmerking over krijgt...

De reden? Nogal wat begeleiders zouden bijvoorbeeld niet meer door hun theorie-examen geraken. Het is verre van mij te beweren dat begeleiders daarom slechte chauffeurs zouden zijn. Maar ze lossen vaak verkeerssituaties op hun eigen (foute) manier op. Zodoende worden de foutjes in de eigen rijstijl overgedragen op de zoon of dochter. En die fouten worden dan op het praktijkexamen helaas niet geaccepteerd. Van je ma hoor je dan constant dat je goed bezig bent. Maar de examinator moet je dan teleurstellen.

Het zou me niet verbazen, mocht je instructeur dingen gaan corrigeren waarvan je ma heilig overtuigd was dat je goed bezig was.


Ik denk dat het klopt voor veel beginners, maar in mijn geval denk ik niet. Ik heb de theorie helemaal vanbuiten geblokt omdat ik een eeuwige schrik heb voor meerkeuzevragen (terzijde: vind het zelf niet kunnen dat je even een halfuurtje studeert voor theorie en dan nog slaagt! Dan weet je de helft de volgende dag al niet meer :roll: ).

Het is zelf zo dat ik tegen mijn moeder moet zeggen: "blijf van de koppeling af als je niet veranderd van versnelling" (ze ontkent dit meestal omdat ik het achterna zeg).

Over de theorie: buiten het dat voorrang van rechts blijf gelden als je stopt is er bij mij weten weinig ingrijpend veranderd.
w77
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2011, 11:12

Re: Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door w77 »

Geef jezelf en je instructeur een kans. Neem je resultatenblad mee. Zo heeft de instructeur alvast een idee van wat er precies fout liep, en kan hij daarop focussen. En geef dan tijdens die 6u je ogen en oren goed de kost. En oefen dan met je eigen wagen goed verder op de dingen die in de rijles aan bod kwamen.
Neem mischien ook het praktijkboek eens door. Ook daarin staan een aantal klassiekers vermeld, die nogal wat ouders verkeerd aanleren aan hun kinderen. Lees zeker dat bewuste hoofdstuk eens aandachtig door.
Ik heb met die 6u geen probleem (allen dat het weer geld is, begrijp me niet verkeerd maar mijn moeder moet al mijn studies betalen en dan komt zo iets erbij door "mijn fout")

Boek heb ik al gekocht, maar met al respect veel nieuws staat er niet in. Je vind alles op deze site of staat in de theorie boeken.
Ik zal het wel nog eens grondig doornemen. Bij het eerste keer lezen, merk ik niet echt iets nieuws op.

Ps: resultatenbladen meepakken is een goede tip, bedankt
Laatst gewijzigd door w77 op 07 sep 2011, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
w77
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2011, 11:12

Re: Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door w77 »

Benny Stinkens schreef:Nog een raad:
Neem je begeleider ook mee tijdens je 6 uren les. :idea:
Tegenwoordig is dit toegelaten (best even op voorhand aan je instructeur vragen)
Zo kan jij en je moeder zien wat er nog verbeterd kan worden.
Ook bedankt voor de tip :wink:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door bert.covens »

w77 schreef:Ik heb met die 6u geen probleem (allen dat het weer geld is, begrijp me niet verkeerd maar mijn moeder moet al mijn studies betalen en dan komt zo iets erbij door "mijn fout").
Jezelf een schuldgevoelen aanpraten, helpt je helaas geen stap verder. Als je al 2x niet geslaagd bent, duidt dat erop dat er fundamenteel iets mis is met de manier waarop je nu aan 't oefenen bent. Dat moet bijgestuurd worden. Aanzie die 6u niet als een pesterij, maar eerder als een investering voor je toekomst als bestuurder.

Bedenk mischien dat "gratis" oefenen met je eigen wagen ook een fabeltje is. Je auto verbruikt dan bijvoorbeeld ook brandstof (en we weten allemaal wel wat een litertje brandstof zoal kost vandaag, toch?). Tel daarbij de nog iets duurdere verzekering, de snellere slijtage van bepaalde onderdelen door beginnersfouten etc. ....
w77 schreef: Het is zelfs zo dat ik tegen mijn moeder moet zeggen: "blijf van de koppeling af als je niet verandert van versnelling" (ze ontkent dit meestal omdat ik het achterna zeg).
Voilà. Daar ligt dus al de kern van je probleem. Je toont hier zonet duidelijk aan, dat de rijstijl van je moeder mijlenver staat van wat er verwacht wordt op je praktijkexamen. Ik acht de kans almaar groter dat er zodoende wel meer fouten overgedragen kunnen worden. Dat is dus nu net wat er bijgestuurd moet worden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast07

Re: Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door Gast07 »

Hallo, ikzelf had ook heel veel zenuwen en enorm veel stress, klaagde zo erg dat ik het niet kon, dat ik niet meer wilde want het zou me toch niet lukken. Ben 3x moeten gaan, de eerste x was ik zo op van de stress en zenuwen dat ik gewoon terug gekeerd ben naar het examen centrum. Nu, een onvriendelijk persoon voor je hebben doet ook al veel met iemand.
1 maand erna terug geprobeert, het was een zeer sympatieke examinator en ik voelde me op m'n gemak maar het moment dat ik weg reed had ik weer prijs, de zenuwen namen over. Weer domme fouten gemaakt, schrik ook wel. Trillende voeten en benen, kriebels in de buik, borden vergeten en van alles.
Ik heb dan 4maanden aan een stuk geoefend (hoogzwanger de examens afgelegd, nooit meer :wink: ).Na mijn bevalling ben ik direct weer in de auto gekropen en weer beginnen rondrijden, veel gekeken op de site omdat m'n begeleider anders reed dan mij. Ik heb eigenlijk iedere keer als ik kon gereden, gewoon richting de Aldi of een toertje in stad. Ik bleef mezelf moed inspreken, maar de zenuwen hé. Ik sliep er zelfs niet meer van.Toch heb ik een examen geboekt, ik zei het is nu of nooit. Ik heb 6u moeten volgen en toen die begeleider zei dat ik het echt kon is er een klik gekomen. Er was iemand anders dat het zei buiten m'n begeleiders (had er 2) en ben er volledig voor gegaan, de dag ervoor heb ik wel bijna zot gekomen van de zenuwen :twisted: maar de dag zelf had ik in m'n gedachten, ik doe het en probeer er het beste van te maken.
De examinator was enorm vriendelijk, legde alles perfect uit en we waren vertrokken, omdat ik zo mezelf opgepept hebt is het gelukt, ik had constant de gedachte, het is maar 30min in heel je leven, probeer het! Eerste poging parkeren niet gelukt, heb mezelf dan ingepraat ' je kan het' en het is gelukt in 1 vloeiende beweging. Zat net in een zware regenstorm dus het was serieus opletten! Ik heb niet gekeken naar de begeleider maar me volledig geconcentreerd op de baan en zelfs proberen te vergeten dat die examinator er zat!
Ik zou zeggen, probeer echt heeeeeeel veel te oefenen, ik heb er 40maand over gedaan :wink: heb 2 voorlopige rijbewijzen gehad. De ochtend van het examen heb ik nog eens m'n pijnpunten gaan oefenen en dat heeft ook goed geholpen! En die zenuwen, mijzelf moed inpraten heeft veel geholpen! De eerste 2 examens waren ronduit slecht maar m'n laatste praktisch perfect, heb maar 1 opmerking gekregen!
Jana1981
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2011, 13:05

Re: Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door Jana1981 »

Same here. Heb vandaag mijn eerste 2u van 6u les na 2 mislukte examens. Bij het eerste examen heeft de instructrice al na 5min moeten ingrijpen omdat ik een kruispunt opreed terwijl er een auto aankwam. Oerdom natuurlijk, maar ik was gewoon lam van de zenuwen. Ben dan ook als een gek beginnen huilen, kon er niet aan doen. Alle stress kwam er gewoon uit. Ik heb toen wel mijn 40min uitgereden en ook mijn manouevres nog mogen doen (omdat ik dat op voorhand gevraagd had, zodat ik tenminste wist hoe zo'n examen eruit zag). Ik wist natuurlijk dat ik gebuisd was, maar gek genoeg heb ik nadien geen benoemenswaardige fouten meer gemaakt. Wsl omdat ik zoiets had van "och, het maakt nu toch niet meer uit."

De tweede keer ging het er gelukkig al iets rustiger aan toe, maar nog steeds héél veel stress. Ondanks het feit dat ik er een vrij goed gevoel bij had, zegt de examinatrice op het einde: "Ja juffrouwke, da was ni zo goed he." Ik kwam uit de lucht gevallen :shock: :) Niet omdat ik dacht dat ik glansrijk ging geslaagd zijn, maar omdat ik mezelf niet bewist was van die fouten. Ze noemt de dingen die ik heb fout gedaan op (allemaal "kleine" dingen, maar ja, vele kleintjes maken een groot natuurlijk) en toen had ik wel iets van "och ja, natuurlijk, dat had ik moeten weten." Maar zowel de eerste als de tweede examinator waren wel vriendelijk.

Ergens ben ik ook gewoon heel bang dat die examinator iets zal denken als "allez, wa voor iets hebben ze hier weer in die auto gezet." En net door die faalangst en die onzekerheid ga je idiote dingen doen zoals op dat eerste examen.

Binnenkort ga ik het dus nog eens een 3de en hopelijk laatste keer proberen, maar ik probeer nu te denken: ik heb niks te verliezen (buiten wat geld :) enkel te winnen.

Groetjes Jana
Misti vhdqnswp

Re: Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door Misti vhdqnswp »

Stress bij het rijexamen.

Al 4 keer niet geslaagd door de stress. Mijn rij instructeur beweerdt dat ik een zeer goede bestuurder ben. Heb al 18 lessen gehad. Eerste en tweede examen waren het te vroeg. Derde goed gereden maar zeer strenge examinator. Vierde examen 2examinatoren in de plaats van 1. Stress eens zo groot. Ik weet echt niet wat te doen. Vraag me af of ik naar een psycholoog zou gaan om mijn stress kwijt te geraken.
rainbowniagara

Re: Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door rainbowniagara »

Dat gevoel van stress herken ik helaas maar al te goed. Heb maar 1x rijexamen gedaan zo'n 6 jaar geleden, maar helaas gebuisd. Nadien 3 verschillende rijscholen geprobeerd. De eerste lessen bij elke rijschool gingen telkens goed, maar dan ging het na een paar lessen slechter en slechter ipv beter waardoor ik zo begon te panikeren dat ik de laatste les (les 10) bijna niet meer achter het stuur durfde zitten. Ik heb het dan een hele tijd zo gelaten, maar nu heb ik een auto, maar geen rijbewijs en ik moet er vaart achter beginnen maken, want de parking waar de auto geparkeerd staat, gaat binnenkort verkocht worden. Rationeel gezien zou ik best de auto weggeven (want is niets meer waard, geraakt misschien ook niet meer door de autokeuring door de strengere wetgeving, is wel een benzine), maar in mijn hart wil ik dit niet doen zonder nog eerst een poging gewaagd te hebben. Ik heb een boek geleend uit de bibliotheek en de enigste raad bij rijangst is, blijven oefenen. Helaas moet er dan ook wel een klik zijn met de rijinstructeur en je zenuwen de baas kunnen. Het zotste is dat ik met de persoonlijke wagen indertijd wel een tijd comfortabel voelde om te rijden. Ik wist hoe de auto reageerde qua remmen, sturen (is automaat, dus niet schakelen gelukkig). Er gebeurt enkel voor de moment zoveel in mijn persoonlijk leven dat het enorm moeilijk wordt, maar zonder nog eens een poging te wagen, kan ik niet met mezelf leven.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Stress op examen en weinig zelfvertrouwen

Bericht door de rijprof »

Jouw persoonlijk leven interesseert de examinator niet.
Je moet gewoon laten zien dat je veilig en correct kunt rijden, meer niet.
Ga er voor! Zo moeilijk is het niet :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie