zebrapad gescheiden door middenberm

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

zebrapad gescheiden door middenberm

Bericht door Gast »

Beste lezers,

Situatie:
//images.weserv.nl/?url=imageshack.us/photo/my-images/217/zeprabad.png/" target="_blank
Afbeelding
Ik rij op de rechterrijstrook en er wacht een voetganger op de tegenliggende rijstrook aan een zebrapad.
Tussen beide rijstroken is er een middenberm, moet ik in deze situatie al wachten op de voetganger?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: zebrapad gescheiden door middenberm

Bericht door Benny Stinkens »

Als je de wet letterlijk neem zou je zeggen van niet:
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
Maar als je echt verder kunt zonder de voetganger te hinderen/in gevaar brengen kan je gerust verder rijden.
Het hangt dus ook een beetje af van de breedte van de rijbanen in dit geval.
Het heeft totaal geen zin, om te stoppen als je nog bv: 3 minuten zou moeten wachten eer de voetganger aan jou kant voorbij komt.

Het is dus heel belangrijk dat je goed, lees heel goed kan inschatten dat je dit zonder gevaar of hinder kan doen.
Bij twijfel moet je dus zeker stoppen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: zebrapad gescheiden door middenberm

Bericht door Gast »

Een kennis van mij is mede door zo'n situatie gebuisd. Jammer dat er hier niets concreter in de wegcode over staat. Het is dus voor interpretatie vatbaar. Op mijn praktijkexamen stop ik best, denk ik.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: zebrapad gescheiden door middenberm

Bericht door bert.covens »

Laat me 't zo stellen. Zodra die voetganger ook maar een stapje trager moet zetten, of moet wachten voor jou, dan heb jij hem géén voorrang verleend. En dan ben je dus in fout.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: zebrapad gescheiden door middenberm

Bericht door Gast »

Je moet vorrang geven want ook al is gescheiden in de wet staat "of aanstalten maakt over te steken". Dat doet voetganger door op eerste deel al over te steken.
Gast

Re: zebrapad gescheiden door middenberm

Bericht door Gast »

2 rijbanen. In de praktijk geef je voorrang op jouw rijbaan.
Plaats reactie