welk examencentrum?

Vraag hier tips en hulp van anderen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

welk examencentrum?

Bericht door gast »

Ik heb me vorige week ingeschreven voor rijlessen model 2 bij de Merksemse rijschool. Aangezien ik op kot zit in Antwerpen was ik ook van plan om in Deurne mijn theorie te gaan afleggen maar ze wisten me in de rijschool te zeggen dat ik voor mn theorie naar een examencentrum moet gaan in de buurt van mijn domicilie als ik het zelf wil studeren. Ik woon in Wemmel dus dat zou Asse-Mollem zijn geloof ik.

Hier op de site staat dat je bij zelfstudie de theorie mag afleggen in een examencentrum naar keuze..

Ik zou liever niet speciaal naar Asse gaan moest dat niet echt nodig zijn, dus weten jullie misschien hoe het precies zit?

Bedankt!
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Dat klopt van geen kanten.

Het is simpel:

Theorieëxamen mag je overal in België doen. Het enige wat ze vragen is dat jij jouw paspoort meeneemt en wat geld. Laat je niets wijsmaken! Goed dat je het nog navraagd.

Praktijkexamen:
2 keuzes: A de plaats waar jij je domiciel hebt
B de plaats waar jouw rijschool gevestigd is


En je mag het zoiezo zelf studeren eender waar jij jouw examen aflegd.
Al moet je 100 keer opnieuw examen doen. (mocht je denken dat ik overdrijf, laatst is iemand geslaagd na 35 pogingen). Je moet alleen nog maar verplicht les volgen als je voor de leervergunning/vervroegde opleiding kiest. Doe je model 1, 2 of 3 dan zal je geen les hoeven te volgen.
Ik geloof dat die regels in november veranderd zijn. Heb je het voor die tijd gevraagd bij jouw rijschool of nog maar hooguit een paar weken geleden?
Welk model volg jij en hoe oud ben jij?
Ik heb zo de indruk dat ze je het niet goed hebben uitgelegd.

Tip voor jouw rijlessen: kijk eens naar de slagingspercentages. Links in de balk vind je de link precies boven het forum.
Kies voor een grotere rijschool met goede slagingspercentages, dat geeft de meeste zekerheid maar ga ook op jouw gevoel af. Ik heb 1 niet zo'n goede instructeur gehad en nu één die veel beter is.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Aangezien ik op kot zit in Antwerpen was ik ook van plan om in Deurne mijn theorie te gaan afleggen maar ze wisten me in de rijschool te zeggen dat ik voor mn theorie naar een examencentrum moet gaan in de buurt van mijn domicilie als ik het zelf wil studeren.
Nu weet je dat de rijschool waar je informatie gaan vragen bent, foutieve of onvolledige informatie geeft. Dit even in het achterhoofd houden wanneer je bepaalt in welke rijschool je praktijk wilt gaan volgen.

Zoals BBB schreef en zoals op onze site staat uitgelegd onder RIJBEWIJS WIE/WANNEER mag je in het examencentrum dat je verkiest theorie-examen gaan afleggen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Inderdaad, als zij het zo hebben uitgelegd als jij hier typt en daar ga ik van uit dan heb ik mijn twijfels over de deskundigheid en/of professionaliteit van de mensen met wie jij gesproken hebt en dat is een slecht teken.

Kijk goed naar de slagingspercentages. Ik heb net gekeken: er staan een paar rijscholen met 200-300 leerlingen van het afgelopen jaar die een slagingspercentage van tegen de 80% hebben bij model 2. Er zijn ook rijscholen die maar net boven de 50% komen. Als je slecht bent met cijfers vraag dan iemand anders om even mee te kijken. Iemand die daar handig mee is heeft dat binnen een minuut gezien.
Misschien heb jij talent en geluk, maar als je een extra examen moet doen dan kost dat extra tijd en extra geld. Bovendien is een goed slagingspercentage ook een goede indicator dat je goed leert rijden. En dat kan jouw veel geld gaan opleveren in de toekomst doordat je geen ongelukken gaat krijgen.
Het loont om goed te kijken. En vraag ook rond bij jouw vrienden. Vraag evt. de instructeur waarmee één van jouw vrienden positieve ervaringen heeft. Vergeet niet dat je nog niet goed gaat kunnen rijden zogauw je jouw rjibewijs hebt, tenzij je een uitzonderlijk talent hebt. Als je een goede rijopleiding hebt gehad dan ga jij jouwzelf ook beter kunnen corrigeren en ik denk dat dat misschien nog wel het belangrijkste is.

Lesgeven is een vak waar je talent voor moet hebben. Er zijn maar weinig instructeurs die jouw echt goed kunnen uitleggen hoe het zit en meteen zien waar de vele problemen zitten wanneer je begint te rijden. Bovendien moeten ze ook nog verstand hebben van de techniek van de auto. Hoe meer, hoe beter. Zoeken loont dus.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

mja inderdaad, ik vond het al raar want ik had er nog nooit iets over gehoord..
ik heb net even terug gebeld met dezelfde vraag en nu legden ze me het ook uit zoals jullie dus ik denk dat de vergissing bij die bepaalde persoon lag..

bedankt voor de reacties!
Plaats reactie