Pagina 1 van 1

rijexamen

Geplaatst: 11 jul 2011, 17:57
door celineverbaeys
Dag iedereen,

ik heb zonet mijn examen te Wevelgem gedaan en ik ben weer niet geslaagd.
Zouden jullie mij deze zaken eens willen uitleggen aub ?

Bediening voertuig: onvoldoende ( ik schakelde veel te bruut )
1.5 schakelen
1.7 Rem- en vertragingstechniek

dit laatste snap ik wel niet want ik ging iedere keer tot 30 en pas daarna drukte ik mijn koppeling in.

bochten: onvoldoende ( ik draaide linksaf maar zat wel heel dicht bij een paaltje )
3.2 techniek

kruisen en inhalen: onvoldoende ( ??? )
4.2.4 kenbaar maken
4.2.1 zich vergewissen

richtingsverandering: onvoldoende
5.1 zich vergewissen bord F50BIS ???
5.7 rechts de rijbaan oprijden ???

snelheid en verkeersinzicht : onvoldoende
8.4 borden C43-45 F1-3-4A-4B-12A-12B-87 ( ???? en dan staat C43 en F1 omcirkeld staat ... F1 kwamen we niet eens tegen en ik haalde niemand in ? )
8.10 kruispunt - borden B1-17 ( 17 omcirkeld) (M 9-10)

manoeuvres: onvoldoende
11.2.2 Keren in een straat / kenbaar maken ( ik had naar rechts gepinkt maar bij draaien niet naar links ) , maar keren zelf ging goed.
11.3.1 Parkeren achter VTG/ zich vergewissen ???

Opmerkingen: 1.1/ 1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

groetjes en bedankt voor de uitleg, want na mijn examen stonden mijn oren er niet meer naar en ik had een heel goed gevoel.

Re: rijexamen

Geplaatst: 12 jul 2011, 00:25
door de rijprof
Bediening voertuig: onvoldoende ( ik schakelde veel te bruut )
1.5 schakelen
1.7 Rem- en vertragingstechniek
dit laatste snap ik wel niet want ik ging iedere keer tot 30 en pas daarna drukte ik mijn koppeling in.
Tracht rustig en vloeiend te schakelen.
Waarschijnlijk druk je nog te vroeg het ontkoppelingspedaal in.
Je mag het ontkoppelingspedaal pas indrukken als de motor in lage toerentallen komt (- 1000 t/m). De lage toerentallen zijn verschillend naargelang je snelheid en dat hangt af van de versnelling waarin je rijdt.
Lage toerentallen: in 3de minder dan 30 km/u en in 2de minder dan 20 km/u.
Indien je terugschakelt, moet je ook opnieuw het koppelingspedaal omhoog halen tot je opnieuw in lage toerentallen komt.
bochten: onvoldoende ( ik draaide linksaf maar zat wel heel dicht bij een paaltje )
3.2 techniek
Nooit rakelings naast hindernissen rijden!
kruisen en inhalen: onvoldoende ( ??? )
4.2.4 kenbaar maken
4.2.1 zich vergewissen
Tijdig de pinkers gebruiken en heel goed verschillende keren in de spiegels kijken om te zien of je veilig je beweging kunt uitvoeren.
richtingverandering: onvoldoende
5.1 zich vergewissen bord F50BIS ???
5.7 rechts de rijbaan oprijden ???
In de spiegels kijken én over de schouder om te zien of er geen fietsers rijden op het fietspad.
Als je afdraait, moet je in normale omstandigheden de rijbaan rechts oprijden.
snelheid en verkeersinzicht : onvoldoende
8.4 borden C43-45 F1-3-4A-4B-12A-12B-87 ( ???? en dan staat C43 en F1 omcirkeld staat ... F1 kwamen we niet eens tegen en ik haalde niemand in ? )
8.10 kruispunt - borden B1-17 ( 17 omcirkeld) (M 9-10)
C43 = snelheidsbeperking.
F1= bebouwde kom. Waarschijnlijk heb je een bord niet gezien en reed je sneller dan de maximum toegelaten snelheid. Het zou mij sterk verwonderen als je niet in de bebouwde kom zou hebben gereden. Je moet bovendien je snelheid aanpassen aan de omstandigheden (daarom staat er ook verkeersinzicht op jouw document).
B1 = voorrang verlenen en stoppen indien nodig (omgekeerde driehoek)
B17 = kruispunt waar je voorrang aan rechts moet geven.
Waarschijnlijk heb je fouten gemaakt betreffende de voorrang.
manoeuvres: onvoldoende
11.2.2 Keren in een straat / kenbaar maken ( ik had naar rechts gepinkt maar bij draaien niet naar links ) , maar keren zelf ging goed.
11.3.1 Parkeren achter VTG/ zich vergewissen ???
Voor je een manoeuvre gaat uitvoeren, moet je dat kenbaar maken met de richtingaanwijzers. Eerst heel goed kijken en dan links pinken voor dat je gaat afdraaien!
Tijdens het parkeren heb je waarschijnlijk te weinig naar het naderende verkeer gekeken (zich vergewissen) om te zien of je moet wachten en voorrang verlenen. Waarschijnlijk heb je het andere verkeer gehinderd.
Opmerkingen: 1.1/ 1.3/1.5/1.7/1.8/11.1
Normaal staat er ECO + of ECO - voor.
+ = goed en - is niet goed ecologisch gereden.

Ik raad je aan om de website: http://www.derijprof.be" target="_blank eens goed door te nemen en dan nog véééééééééééél oefenen.

Re: rijexamen

Geplaatst: 12 jul 2011, 19:34
door bert.covens
Afbeelding F50bis. Beter kijken naar bvb fietsers als je van richting verandert. Dit is een soort algemene code. Kan ook perfect op plaatsen waar dit bod niet staat.


Afbeelding C43

Afbeelding C45

Afbeelding F1a begin bebouwde kom (max.50).

Afbeelding F3a einde bebouwde kom. Ben je ongetwijfeld tegengekomen.

Afbeelding F4a

Afbeelding F4b

Afbeelding F12a begin woonerf (max. 20)

Afbeelding F12b einde woonerf

Afbeelding F87 verhoogde inrichting. (max 30)

Afbeelding B1 voorrang verlenen.
Afbeelding B17 kruispunt waar voorrang van rechts geldt.
Afbeelding onderbord M9
Afbeelding onderbord M10
:arrow: Je moet je snelheid leren aanpassen in functie van de voorrangssituatie op het kruispunt.


Het ging dus mis bij zowat alle mogelijke snelheidsbeperkingen, ..... Behoorlijk werk aan de winkel!

Re: rijexamen

Geplaatst: 20 jun 2022, 21:10
door Shannah93
Beste
Ik heb vandaag mijn examen moeten afleggen en ik ben er niet door sommige dingen zijn niet duidelijk.
1 bediening: slecht
1/5 schakelen
1/7 rem- en vertragingstechniek
Wat deed ik verkeerd

De volgende dat ik niet door ben is
6 voorrang :
6/6.00 borden b1-5 (M9-10:
6/6.00 B1 voorrang verlenen:
Wat deed ik verkeerd

12 manoeuvres: onvoldoende
12/2 keren in een smalle straat: onvoldoende
12/2/01 zich vergewissen Wat wil dit zeggen
12/3 parkeren: evenwijdig links/rechts parkeren tussen 2 voertuigen: onvoldoende .
Wat deed ik verkeerd
12/3/01: zich vergewissen Wat wil dit zeggen

Mvg
Shannah djema

Re: rijexamen

Geplaatst: 22 jun 2022, 16:04
door Inazuma
Shannah93 schreef: 20 jun 2022, 21:10 1 bediening: slecht
1/5 schakelen
1/7 rem- en vertragingstechniek
Wat deed ik verkeerd
Schakelen liep duidelijk al niet erg goed

Foute rem en vertragingstechniek is 1 vd grootste redenen om te buizen.
Typische fout is remmen met koppeling ingedrukt, terwijl je op motor kan remmen

6/6.00 B1 voorrang verlenen:
Wat deed ik verkeerd
B1:Afbeelding

Geen of niet goed voorrang verleend, mogelijk met (brom) fietsers vanuit 2 richtingen


12/2 keren in een smalle straat: onvoldoende
12/2/01 zich vergewissen Wat wil dit zeggen
Onvoldoende of onvoldoende duidelijk rondgekeken voor en tijdens manoeuvre, of er andere weggebruikers zijn
12/3 parkeren: evenwijdig links/rechts parkeren tussen 2 voertuigen: onvoldoende .
Wat deed ik verkeerd
12/3/01: zich vergewissen Wat wil dit zeggen
Ook hier weer: vooraf duidelijker kijken naar andere weggebruikers of je veilig kan afremmen om te gaan stoppen, om achteruit te rijden, om parkeerplaats weer te verlaten, ...

Re: rijexamen

Geplaatst: 23 jan 2024, 08:43
door Jonaleroy
Beste, gisteren mijn praktijk gedaan niet geslaagd. De fouten 5 Richtingsverandering onvoldoende
5/1 zich vergewissen?
5/6 kruispunt vrijmaken?
12 manoeuvres onvoldoende
12/2 zich vergewissen
12/2/16 Defensieve aanpak/ doorstroming onvoldoende?

Ik heb uitleg gekregen maar vond dit niet terecht kruispunt vrijmaken mpest sneller zij de persoon maar er reed een brommer op het fietspad ik kon moelijk mij voor de brommer schieten? De manoeuvreren was ook te langzaam blijkbaar. Hij zij ook dat ik meer in de spiegels moet kijken maar dit deed ik ganze tijd ook achter mij in het zijraam?

Re: rijexamen

Geplaatst: 24 jan 2024, 09:49
door Jonaleroy
Jonaleroy schreef: 23 jan 2024, 08:43 Beste, gisteren mijn praktijk gedaan niet geslaagd. De fouten 5 Richtingsverandering onvoldoende
5/1 zich vergewissen?
5/6 kruispunt vrijmaken?
12 manoeuvres onvoldoende
12/2 zich vergewissen
12/2/16 Defensieve aanpak/ doorstroming onvoldoende?

Ik heb uitleg gekregen maar vond dit niet terecht kruispunt vrijmaken sneller zij de persoon maar er reed een brommer op het fietspad ik kon moelijk mij voor de brommer schieten? De manoeuvreren was ook te langzaam blijkbaar. Hij zij ook dat ik meer in de spiegels moet kijken maar dit deed ik ganze tijd ook achter mij in het zijraam?
Hoe moet je dan in je spiegels en rond u kijken? Ik keek de heletijd.

Re: rijexamen

Geplaatst: 24 jan 2024, 12:13
door Stefan Peeters
Er is een verschil tussen "in je spiegels kijken" en "naar je spiegels kijken"...