Rechts afslaan op busbaan

Punten van discussie.
Sonic
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2009, 18:21
Locatie: Leuven

Rechts afslaan op busbaan

Bericht door Sonic »

Beste forumleden,

Volgens de wegcode mag je op de busbaan rijden als je de eerste straat rechtsaf moet als ik het goed voorheb?
Twee vraagjes hieromtrent:

1) als je op de busbaan rijdt en naar rechts knippert, mag je dan rijdende auto's langs rechts voorbijsteken om af te slaan?

2) stel het is file, je neemt de busbaan, knippert naar rechts en vlak voor je wil afslaan zie je ook een auto op de 'normale' wegstrook
naar rechts knipperen, wie heeft er dan volgens de wegcode voorrang en mag er als eerste afslaan?

Alvast bedankt voor de reactie op deze voor mij althans erg onduidelijke situatie.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door de rijprof »

De wegcode is duidelijk.

1. JA
wegcode schreef:9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden

wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd
behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°. (je mag nooit inhalen als er oversteekplaatsen zijn)
2. De bestuurder die van rijstrook verandert, moet voorrang verlenen
wegcode schreef:12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door Inazuma »

Sonic schreef:Volgens de wegcode mag je op de busbaan rijden als je de eerste straat rechtsaf moet als ik het goed voorheb?
Als het om een voorbehouden rijstrook gaat wel.
Worden aangegeven door :
wegmarkering Afbeelding EN F17 Afbeelding


Bij een bijzondere overrijdbare bedding (BOB) mag dat niet !
BOB wordt aangegeven met F18 Afbeelding


De afbeeldingen worden aan de plaatselijke situatie aangepast.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door jurgends »

Misschien hier nog meegeven dat sinds 1 september je niet op het busvak mag rijden vanaf het vorige kruispunt maar pas in de nabijheid van het kruispunt waar je gaat afslaan ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door de rijprof »

@ jurgends

Kun je de verwijzing naar de wettekst geven?
Waar heb je dat gelezen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door jurgends »

Natuurlijk kan ik dat, had het misschien beter ineens gedaan.

http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /258-art72" target="_blank


72.5. De rijstrook die is afgebakend met brede onderbroken strepen, aangeduid door het bord F17 en de markering van het woord « BUS », is voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, taxi’s en voertuigen voor schoolvervoer bedoeld in artikel 39bis.
<knip>
De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.
<knip>


Ze hebben dit samen met de nieuwe kledingvoorschriften voor motorrijders ingevoerd.
Tenzij ik fout ben?

Hier staat nog de oude bewoording:
http://www.verkeershoekje.be/Wegcode/art72.htm" target="_blank
... De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen. ...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door GRO »

@ Rijprof

Dat stond in het KB van 11 juni 2011 (gepubliceerd in Staatsblad 20/6/2011)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door Inazuma »

En dan de 10-puntenvraag : wat is de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt :?:

In Artikel 24.7° wordt de "in de nabijheid van een kruispunt" verder bepaald als minder dan 5m :!:
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door jurgends »

7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
Ik denk dat je dat gewoon moet lezen als "In de nabijheid van kruispunten geldt: je mag niet parkeren op minder dan 5 meter van de verlenging ...", die 5 meter is geen verduidelijking van de nabijheid.

Ik vermoed dat men opzettelijk "nabijheid" vaag gehouden heeft omdat elk kruispunt anders is. Erg geweldige regeling vind ik het wel niet ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door de rijprof »

@ jurgends
Bedankt voor de link.
In feite was het altijd de bedoeling, alhoewel het vroeger in de wegcode niet letterlijk terug te vinden was, dat je in de nabijheid van een kruispunt gaat voorsorteren om af te slaan.
Het was niet de bedoeling om honderden meters op voorhand al op de busstrook te gaan rijden maar een boete kon je er niet voor krijgen, wegens te vage tekst in de wegcode.
Nabijheid moet je, volgens mij, in verhouding zien met snelheid en afstand om op een normale wijze te gaan voorsorteren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door Inazuma »

jurgends schreef:die 5 meter is geen verduidelijking van de nabijheid.
Dat is het zeer zeker wel. Anders was het begrip veel te vaag.

En "in de onmiddellijke nabijheid" is voor mijn taalgevoel zelfs nog dichter dan "in de nabijheid" ...
Ik vermoed dat men opzettelijk "nabijheid" vaag gehouden heeft omdat elk kruispunt anders is. Erg geweldige regeling vind ik het wel niet ...
Je bent niet alleen :?

Maar door die vaagheid zit je wel met 3 interpretaties van "nabijheid":
- die van de weggebruiker
- die van de verbaliserende agent
- en uiteindelijk die van de rechter.

En die gaan niet dezelfde zijn ...
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door wooter »

Ik doe 100 km per rit. Als ik op 2km van een afslag ben, is dat voor mij relatief gezien de onmiddellijke nabijheid :)
wallaaah
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2012, 11:35

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door wallaaah »

Je mag als ik het goed voorheb enkele meters voor je van richting moet veranderen op de busstrook rijden. Maar mag je dan ook enkele meters voor je aan een rond punt komt op de busstrook rijden of wordt een rond punt niet gezien als 'van richting veranderen'? Heb het al aan politie gevraagd op straat maar die konden mij het antwoord niet geven. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen
Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door Inazuma »

wallaaah schreef:Je mag als ik het goed voorheb enkele meters voor je van richting moet veranderen op de busstrook rijden. Maar mag je dan ook enkele meters voor je aan een rond punt komt op de busstrook rijden of wordt een rond punt niet gezien als 'van richting veranderen'? Heb het al aan politie gevraagd op straat maar die konden mij het antwoord niet geven. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen
Alvast bedankt
Een rond punt oprijden is wel degelijk een richtingsverandering naar rechts.

Tenzij er voor die rotonde voorsorteringspijlen staan die wat anders aangeven (*) , MOET je een rechts gelegen voorbehouden rijstrook (volgens Artikel 72.5 dus ) verplicht volgen alvorens rechts af te slaan :!:

Immers :

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.


en

19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.


Bovendien is "in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt" zoals gezegd nergens bepaald.
In andere gevallen is deze onbepaaldheid evenwel gebruikt om te stellen dat het dan "altijd" mag ... maar dat was in een situatie waar het goed uitkwam om een eerder vrijgesproken bestuurder, in beroep alsnog te veroordelen.


(*) In dat geval moet de bus en toegelaten verkeer dan echter de voorbehouden rijstrook verlaten om in de rijstrook met de pijl naar rechts te gaan rijden ... dus men plaatst daar geen voorsorteringspijlen.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door ebo »

Op een rotonde is het niet de bedoeling om de busstrook te gebruiken om die rotonde op te rijden.
Als de busstrook doorloopt op de rotonde dan heb je daar niks te zoeken ( op de busstrook dus )
Als die niet doorloopt kom je weer op dezelfde rijstrook uit op de rotonde als de bestuurders die links van je staan.

De bedoeling van het gebruiken van een busstrook om op een kruispunt af te slaan is om het doorgaand verkeer te bevorderen.
Jij hoeft niet te wachten op doorgaand verkeer om af te slaan, die kan je rechts voorbijrijden,
zij hoeven niet te wachten tot jij kunt afslaan en kunnen direct doorrijden, voor hen ga je dus uit de weg.
Om een rotonde op te rijden gaat dat helemaal niet op.
( wel eventueel om een rotonde te verlaten )
Plaats reactie