Rechts afslaan op busbaan

Punten van discussie.
wallaaah
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2012, 11:35

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door wallaaah »

of het beleefd is tov de rest, zeker niet, maar als het volgens de letter van de wet mag ga ik me niet inhouden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door bert.covens »

't Is een beetje het verhaal van de letter van de wet, en de geest van de wet.

Naar de letter van de wet: JA, het mag. Oprijden en verlaten van een rotonde is een richtingsverandering, staat letterlijk zo in de wegcode. En er staat eveneens letterlijk in de wegcode dat je een busstrook mag gebruiken om van richting te veranderen. Ik wil hier wél benadrukken dat het dan wel om een busstrook moet gaan. Dus niet over een Bijzonder Overrijdbare Bedding (zie de toelichting van Inazuma). En ook opletten met dingen die eruitzien zoals >>> dit hier.

Want dergelijke voorbehouden strook mag je uiteraard niet gebruiken.
wallaaah schreef:of het beleefd is tov de rest, zeker niet, maar als het volgens de letter van de wet mag ga ik me niet inhouden
Zorg er wel voor, dat je dan geen busstrook met een BOB verwart, noch met een voorbehouden strook zoals in de link die ik meegaf. Want dan heb je 't sowieso al dik aan je rekker (want onbetwistbaar in overtreding). En daarnaast kan het je nog een hoop narigheid bezorgen. Want helaas zal lang niet elke wetsdiender de (nochtans correcte) redenering van Inazuma volgen en je toch beboeten. Het is aan jou om te beslissen of je 't er voor over hebt om een eventueel PV te riskeren om dat naderhand te kunnen gaan betwisten voor de rechtbank.

(PS: op het examen, zou ik je toch ook eerder adviseren om de raad van Ebo te volgen :idea: ).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door Inazuma »

ebo schreef:Op een rotonde is het niet de bedoeling om de busstrook te gebruiken om die rotonde op te rijden.
Niet de bedoeling :?:
Het is zoals boven aangehaald VERPLICHT om dat te doen :!:
Als de busstrook doorloopt op de rotonde dan heb je daar niks te zoeken ( op de busstrook dus )
Ik weet zelf eigenlijk geen rotonde waar de voorbehouden rijstrook doorloopt op de rotonde zelf.
Het zal er wel ergens zijn, maar ik weet geen dergelijke situatie, en daar ging het ook niet over.
Dan nog is het verplicht om vanuit de meest rechtsgelegen rijstrook de rotonde op te rijden ...

Die bestuurder komt tov een andere van richting veranderende bestuurder bovendien van rechts bij het oprijden van de rotonde.
Hou die dus maar in de gaten, want ik zou het kunnen zijn :P
De bedoeling van het gebruiken van een busstrook om op een kruispunt af te slaan is om het doorgaand verkeer te bevorderen.
Om een rotonde op te rijden gaat dat helemaal niet op.
De regels in de wegcode zijn terzake dezelfde op een rotonde als elders.

Het gaat ook niet om wat u als "de bedoeling" ziet, maar om wat er in de wegcode staat : nl. het verplicht gebruiken van een rechtsgelegen, voorbehouden rijstrook om rechts af te slaan.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef: En ook opletten met dingen die eruitzien zoals >>> dit hier.
Dat is ook wel een kemel van formaat.
Daar mag je zelfs de linksgelegen rijstrook niet gebruiken ... wegens de C3.
Niets beperkt een verbodsbord tot maar 1 rijbaan of weggedeelte, noch tot het dichtsbijgelegen wegdeelte ...

Gezien het niet om een vluchtheuvel gaat, en een F21 ontbreekt, mag men daar zelfs niet links voorbijrijden ... 9.6

De bus mag zelfs niet stilstaan aan deze halte, gezien er stilstaan en parkeerverbod geldt op 20m voor en verkeersteken (en de bus is hoger dan 1m65 - 24.10° )

Wegwanbeheer van de bovenste plank door mensen die de wegcode totaal niet kennen.
(PS: op het examen, zou ik je toch ook eerder adviseren om de raad van Ebo te volgen :idea: ).
Zijn we intussen ook op GRO zover ontaard dat we overtredingen gaan "adviseren" ?

Elke examinator die het als fout rekent om correct af te slaan, zou onmiddellijk ontslagen moeten worden.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef: Zijn we intussen ook op GRO zover ontaard dat we overtredingen gaan "adviseren" ?
Veel geluk toegewenst aan iemand die de geschillenprocedure wil starten, mocht dit die ene opmerking teveel zijn ....
Inazuma schreef: Elke examinator die het als fout rekent om correct af te slaan, zou onmiddellijk ontslagen moeten worden.
En nog méér geluk in de poging de examinator te laten ontslagen :|
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door Benny Stinkens »

Mijn mening is nog thans ook dat "de geest van de wet" niets op een examen te zoeken heeft. :idea:
De bedoeling is dat je laat zien dat je de verkeersregels kent en niet dat je één of andere geest zijn bedoeling begrepen hebt. :idea:

Een examinator die iemand gaat beoordelen over hoe hij denkt dat die geest in elkaar zit, of hoe het echt moet is dus wel degelijk dag en nacht verschil.

Voor mij hoeft hij daar niet voor ontslaan te worden, maar dat hij met mij als instucteur of met mijn bazen te maken krijgt in zo een geval mag je zeker zijn.

Een vergelijkbaar voorbeeld van al heel wat jaren geleden: (denk dat ik het al ooit hier ergens geschreven heb)
Een kruispunt waarop 5 rijbanen samenkomen , schuin dan nog wel.
Een doorlopende streep op de rijbaan die veel te ver doorgetroken is, om het links af slaan fatsoenlijk mogelijk te maken.

Sommige examinatoren zagen door de vingers als deze streep (op zo goed als het einde) overschreden werd bij het links afslaan, andere beoordeelden slecht (zware overtreding).

We zijn toen samen met een paar instructeurs en de verantwoordelijke naar de hoofdexaminators gestapt en hebben daar geeist dat iedere examinator ofwel volgens de geest handelde (wat eigenlijk in dit geval het meest menselijke was) of dat iedere examinator de wet toepaste, maar in geen geval dat er verschillende oordelen vielen in deze gevallen.

Ondertussen staat deze streep er zelfs niet meer. :wink:

Als je de wet toepast en een rechter oordeeld naar de een of andere geest, heb je het vlaggen.
Als je "de geesten gaat volgen" en de rechter oordeeld naar de wet heb je ook het vlaggen.

Maar volgens mij sta je toch sterker als je de wet aan je zijde hebt.
Spijtig genoeg is het wel geen 100% garantie in dit apenland. :cry:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door ebo »

nl. het verplicht gebruiken van een rechtsgelegen, voorbehouden rijstrook om rechts af te slaan.
Dus als je aan een rotonde aan komt en er ligt rechts van je ook een busstrook ben je nu ineens verplicht om vis de busstrook de rotonde op te rijden.

Klinkklare onzin.


p.s.
Geen verdere reactie nodig, jullie zoeken het verder maar uit want ik hou het hier voor bekeken met dit soort onzin.
Leerlinge
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2012, 20:50
Locatie: W-Vl.

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door Leerlinge »

Ik heb ook nog 2 vragen over het al dan niet (mogen) rijden op een busbaan (hoop dat ik deze in dit topic mag plaatsen):

-Indien je hier in een file staat en je wil de parking van een winkel op rijden, mag je dan de file langs rechts voorbijrijden om op de parking te geraken? En moet je dan wachten tot in de nabijheid van deze parking (wordt dit dus beschouwd als een kruispunt)?

-Ben ik in deze situatie verplicht om, indien ik naar rechts moet, de rechterrijstrook te nemen? Ik geloof dat dit een busstrook is (ben niet helemaal zeker, ik zou nog eens moeten kijken want Streetview toont nog de aanleg van deze strook :lol:), maar aangezien ik hier dus naar rechts moet, ben ik dan verplicht om deze te volgen (en zeker omdat er een voorsorteringspijl staat)? Ik zou evengoed de rotonde kunnen oprijden en de eerste afslag nemen; op die manier heb ik zelfs voorrang op de wagens die uit deze "rechterrijstrook" komen want die ligt buiten de rotonde en moet voorrang verlenen aan de wagens die van de rotonde komen...
Heb ik hier de keuze tussen rotonde en rechterrijstrook?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:Busstrook:
De andere voertuigen mogen hierop niet rijden,
behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.
1. Je moet braaf aanschuiven tot je aan de oprij van de winkel komt want een oprij of een privéparking is geen kruispunt.

2. Volgens ik kan zien op Google street view is dit geen busstrook maar een afrit die je mag gebruiken.
Op het einde van die afrit staat een omgekeerde driehoek maar als je via de rotonde rijdt, staat er ook een omgekeerde driehoek.
Het is aan jou om de keuze te maken wat de veiligste weg is en voor welke omgekeerde driehoek je meestal langst moet wachten.
Via de rotonde rijden of via de afrit. Het mag allebei.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door de rijprof »

ebo schreef:Dus als je aan een rotonde aan komt en er ligt rechts van je ook een busstrook ben je nu ineens verplicht om vis de busstrook de rotonde op te rijden.

Klinkklare onzin.

p.s.
Geen verdere reactie nodig, jullie zoeken het verder maar uit want ik hou het hier voor bekeken met dit soort onzin.
@ ebo,
Neen, dit is geen onzin maar het strikt toepassen van de regels.
Als je het volgens de letter van de wegcode volgt, is het nochtans zo.
De fout ligt bij de wegbeheerders die onvoldoende de regels kennen.
Men legt zo maar ergens een busstrook en er wordt verwacht dat andere bestuurders daar niet op rijden. Dat was bedoeling, maar die wegbeheerders waren even vergeten hoe een richtingsverandering moet gebeuren. Om van richting te veranderen MOET je over de busstrook rijden.
Probeer jij maar eens aan een gewoon kruispunt niet over de busstrook te rijden als je gaat afslaan.
Dat is fout en dat weet je. Waarom zou het aan een rotonde ineens anders zijn?
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

...

2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

...

4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.

19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.
Of het ongestraft kan op examens of in het dagelijkse leven, stel ik sterk in vraag...

Welke agent of examinator zal strikt volgens de wet handelen of eerder volgens de geest van de wet?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door jurgends »

Bij wegcode.be houden ze het blijkbaar op "het mag".

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... an-rotonde
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door bert.covens »

jurgends schreef:Bij wegcode.be houden ze het blijkbaar op "het mag".

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... an-rotonde
Je MAG de busstrook idd gebruiken om van richting te veranderen.
wegcode schreef:72.5 busstrook
(...)

De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.
en het oprijden/verlaten van een rotonde is dus een richtingsverandering:
19.2.

(...)

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

En volgens datzelfde artikel 19, MOET het dus zelfs als die busstrook de meest rechts gelegen rijstrook is.
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

...

2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
Maar goed, in een aantal gevallen heeft de wegbeheerder met haar fantasietjes dit dus eventjes schromelijk over 't hoofd gezien.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
axd
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jul 2022, 19:46

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door axd »

"72.5. De rijstrook die is afgebakend met brede onderbroken strepen, aangeduid door het bord F17 en de
markering van het woord « BUS », is voorbehouden aan..."


Dus hier mag je op het einde rechts afslaan via de busstrook: https://goo.gl/maps/VmpPdXKmrHn2h1KM9

Maar mag je die strook gebruiken om rechts af te slaan als er een doorlopende witte streep is, zoals hier?
https://goo.gl/maps/hshqgpEHiaxQMMQK8

Er is dus noch een onderbroken streep, noch een bord F17.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door Inazuma »

axd schreef: 22 jul 2022, 19:51 Maar mag je die strook gebruiken om rechts af te slaan als er een doorlopende witte streep is, zoals hier?
https://goo.gl/maps/hshqgpEHiaxQMMQK8

Er is dus noch een onderbroken streep, noch een bord F17.
Voldoet dus niet aan de voorbehouden rijstrook zoals voorzien in 72.5

Je MOET bijgevolg die rijstrook volgen om rechts af te slaan, van begins af aan


Gent is één gigantische signalisatie-puinhoop
axd
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jul 2022, 19:46

Re: Rechts afslaan op busbaan

Bericht door axd »

Wel, dit is wel degelijk een BOB.

Want

"72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering, bedoeld in artikel 77.8, bakenen
de bijzondere overrijdbare bedding af..."

Het probleem is dat de F18 ontbreekt, ondanks het feit dat die is voorzien in de Geopunt databank: https://www.geopunt.be/kaart?viewer_url ... 34e2c10023

Als we ervan uitgaan dat er een F18 is, dan mag ik daar aan het einde niet afslaan.
Plaats reactie