aanrijding op autodeur

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
yana

aanrijding op autodeur

Bericht door yana »

Ik heb een autodeur aangedreden die plots voor mij openging.
Het ging allemaal heel snel zodat ik nog onmogelijk kon stoppen.
Maar ben ik nu in mijn recht of niet?
De andere bestuurder heeft ook leugens opgeschreven op het aanrijdingsformulier en er is een getuige die dat kan bevestigen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door de rijprof »

De andere bestuurder heeft ook leugens opgeschreven op het aanrijdingsformulier en er is een getuige die dat kan bevestigen.
Welke leugens?

Normaal ben je in je recht.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door bert.covens »

yana schreef:Ik heb een autodeur aangedreden die plots voor mij openging.
Aie.
yana schreef:Het ging allemaal heel snel zodat ik nog onmogelijk kon stoppen.
De mééste ongevallen zijn razendsnel gebeurd....
yana schreef:Maar ben ik nu in mijn recht of niet?
Afgaande op wat je schrijft:

Artikel 28. Openen van portieren
Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.


Maw: de andere bestuurder had éérst in zijn spiegels (+ eventjes over de schouder) moeten kijken, en het portier pas openen zodra dat veilig kon. Het is beslist niet de eerste keer dat een bestuurder de fout maakt om dat in omgekeerde volgorde te doen. Namelijk: eerst openzwieren, en dan kijken of 't veilig is. Met alle gevolgen vandien.
yana schreef:De andere bestuurder heeft ook leugens opgeschreven op het aanrijdingsformulier en er is een getuige die dat kan bevestigen.
.

Idd: welke leugens? Best nooit een aanrijdingsformulier ondertekenen waarmee je eigenlijk niet akkoord bent.

Ik snap 't wel. Het is wellicht je eerste keer. Je bent behoorlijk geschrokken, en sommigen durven daar wel eens misbruik van te maken. Als ik jou was, probeerde ik zo vlug mogelijk een verklaring van die getuige te bemachtigen.

Nog wat extra informatie hieromtrent vind je hier.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:
yana schreef:Ik heb een autodeur aangedreden die plots voor mij openging.
Aie.
yana schreef:Het ging allemaal heel snel zodat ik nog onmogelijk kon stoppen.
De mééste ongevallen zijn razendsnel gebeurd....
yana schreef:Maar ben ik nu in mijn recht of niet?
Afgaande op wat je schrijft:

Artikel 28. Openen van portieren
Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.


Maw: de andere bestuurder had éérst in zijn spiegels (+ eventjes over de schouder) moeten kijken, en het portier pas openen zodra dat veilig kon. Het is beslist niet de eerste keer dat een bestuurder de fout maakt om dat in omgekeerde volgorde te doen. Namelijk: eerst openzwieren, en dan kijken of 't veilig is. Met alle gevolgen vandien.
yana schreef:De andere bestuurder heeft ook leugens opgeschreven op het aanrijdingsformulier en er is een getuige die dat kan bevestigen.
.

Idd: welke leugens? Best nooit een aanrijdingsformulier ondertekenen waarmee je eigenlijk niet akkoord bent.

Ik snap 't wel. Het is wellicht je eerste keer. Je bent behoorlijk geschrokken, en sommigen durven daar wel eens misbruik van te maken. Als ik jou was, probeerde ik zo vlug mogelijk een verklaring van die getuige te bemachtigen.

Nog wat extra informatie hieromtrent vind je hier.
Wel ze had opgeschreven dat ik veel te snel reed. ( in een schoolomgeving ) En dat ik niet op de goede plaats op de straat reed. Ik heb ondertussen die getuige geraadpleegd die kan meedelen dat ik niet te snel reed en dat ik ook op de goede plaats van de baan reed.
Maar ik heb al nieuws gehad van de verzekering en die kon mij vertellen dat de tegenpartij zeer moeilijk doet.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door wooter »

Denk eraan dat als jij je handtekening zet op een aanrijdingsformulier, op dezelfde zijde waar de tegenpartij beweert dat je te hard reed, je eigenlijk zegt dat je akkoord gaat met wat er op de voorzijde gezegd wordt.

Aan de achterzijde kan vervolgens iedere partij extra elementen toevoegen, maar de voorzijde kan je enkel beiden ondertekenen als beiden akkoord zijn met alles wat er op de voorzijde staat.

Is er discussie, dan kan je niets anders dan elk een apart aanrijdingsformulier invullen, en de kopie aan de andere partij geven voor de gegevens. Je kan ook vragen dat de politie vaststellingen komt doen, maar die kunnen natuurlijk niet meer dan vaststellen waar de wagens staan, waar er schade is, wat de verklaringen van beide partijen zijn en waar er mogelijke remsporen zijn.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Wel ze had opgeschreven dat ik veel te snel reed. ( in een schoolomgeving )
Ze heeft je dus zien aankomen en toch de deur geopend of open gehouden :?:
Dat is dan eigenlijk regelrechte verkeersagressie ...
En dat ik niet op de goede plaats op de straat reed.
Wat staat er dan precies?

Ik heb ondertussen die getuige geraadpleegd die kan meedelen dat ik niet te snel reed en dat ik ook op de goede plaats van de baan reed.
Zorg dat je die verklaring ASAP op papier hebt. Ondertekend.
Maar ik heb al nieuws gehad van de verzekering en die kon mij vertellen dat de tegenpartij zeer moeilijk doet.
Gewoon ook moeilijk doen.

Je kan bvb al het ongeval gaan aangeven bij de politie.
Kans dat het vertikaal geklasseerd wordt, maar ook dat er vervolging ingesteld wordt ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door Inazuma »

wooter schreef:Is er discussie, dan kan je niets anders dan elk een apart aanrijdingsformulier invullen, en de kopie aan de andere partij geven voor de gegevens. Je kan ook vragen dat de politie vaststellingen komt doen, maar die kunnen natuurlijk niet meer dan vaststellen waar de wagens staan, waar er schade is, wat de verklaringen van beide partijen zijn en waar er mogelijke remsporen zijn.
Zonder onderling akkoord dient een bevoegd persoon (politie) de vaststellingen te komen doen.
Als die niet kunnen komen, kan je zelf aangifte gaan doen bij politie.

52.2. Elke persoon betrokken in een ongeval dat uitsluitend stoffelijke schade heeft veroorzaakt, moet :

1° indien hij meer dan vijftien jaar oud is, zijn identiteitskaart of het als zodanig geldend bewijs vertonen aan andere in het ongeval betrokken personen die er hem om vragen;

2° ter plaatse blijven ten einde gezamenlijk de nodige vaststellingen te doen, of, zo er tussen de partijen geen akkoord is, een bevoegd persoon toe te laten die vaststellingen te doen. Indien geen bevoegd persoon binnen een redelijke tijd kan bereikt worden mogen de betrokken personen zodra mogelijk aangifte doen van het ongeval, hetzij op het dichtstbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, hetzij op dat van hun woon- of verblijfplaats.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door wooter »

Bovenstaande klopt, maar als je vergoed wil worden voor je schade is het van het allerhoogste belang dat je je verzekering op de hoogte brengt van de aanrijding met de gegevens van beide betrokkenen en elk hun versie. Wachten tot het parket beslist de zaak te seponeren, of een politierechter een uitspraak moet doen, betekent al snel enkele maanden wachten op je geld.

Let er ook op dat zelfs bij een duidelijk verschil van versie tussen de twee betrokkenen, ik al agenten in actie heb gezien die proberen toch alles op één aanrijdingsformulier te passen. Denk eraan dat niet die agenten hun handtekening op dat aanrijdingsformulier zetten, maar jij als betrokkene.
Derie

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door Derie »

Hallo,

Ik ben vandaag ook tegen een autoportier gereden. Maar ik reed in de tegenovergestelde richting op een fietspad waar ik denk ik maar in één richting mocht rijden...
Ben ik in fout of moet de bestuurder enkel naar achter kijken en is hij niet in fout wanneer hij niet opmerkt dat er iemand langs voor komt voorbij rijden.

Graag snel antwoord. Alvast bedankt.
Ruben
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:Artikel 28. Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
Het is moeilijk om in jouw geval hier een sluitend antwoord op te geven.
Misschien beiden in fout, elk eigen schade betalen???

Ben je zeker dat je in de verkeerde richting fietste?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door bert.covens »

Erg moeilijk om te kunnen inschatten. De andere had voorzichtig(er) moeten zijn bij het openen van zijn autodeur.

Aan de andere kant, kan hij mischien opperen dat jij hem verschalkt hebt in zijn normale verwachtingen, doordat je in de verkeerde richting reed op het fietpad.

Veel zal afhangen van wat er allemaal vermeld staat op het aanrijdingsformulier, eventuele getuigenverklaringen ed. Je was toch niet gekwetst, hoop ik?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Misschien beiden in fout, elk eigen schade betalen???
In dat geval betaalt men normaal de schade van de ander, niet de eigen schade.

De inzittende van de auto kan aanvoeren dat hij verrast was door jouw opdagen, de rechter beslist dan wat er mee gebeurt, al naargelang of hij oordeelt of jouw opdagen voorzienbaar was of niet.
Ree

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door Ree »

[size=150][/size]Kan iemand mij vertellen als ik tussen mijn auto deur sta en pak iets uit m'n achterdeur ? Ben ik dan zwak verkeer of ben ik inzittende van de auto als iemand tegen mij deur aan rijdt ? De vrouw beweerde dat ze door de schaduw en mijn zwarte auto mij niet heeft gezien ! Wie is er nu fout ? Ik stond als ff tussen mijn deur en had de deur zo veel mogelijk dicht gedaan ! Wie z'n schuld is het nou ? Heb medere x de zelfde weg gereden en een als je niet ziet vanaf ( rechte ) dat er een deur openstaat dan moet ze zeker een bril gaan kopen want dan is ze een gevaag op de weg ! Voor uw info heeft mijn auto een grijs kenteken en m'n binnen bekleding is congjac kleur en ben blank.! Dus kan niet uit mijn rechter achterdeur stappen ( grijskenteken ) en als m'n deur wagenwijt had open gestaan dan had ze mijn congjac kleur bekleding moeten zien ! Dit is mijn vraag
Ree

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door Ree »

https://www.verzekeraars.nl/media/3396/ ... geling.pdf https:// volgens de link op punt 5 bl 1 en 3 neem ik geen deel aan het verkeerd ! Dus dan ben ik zwakere verkeelsdenem ook al sta ik te laden en te lossen ! Ben ik nu inzitten of voetganger als ik tussen mijn deur sta
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanrijding op autodeur

Bericht door Inazuma »

Je zit op een Belgisch forum, Ree

IN België moet je zorgen dat de open deur niet hindert noch gevaar oplevert


Artikel 28. Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
Plaats reactie