vraag over praktijk exaam

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
carmen

vraag over praktijk exaam

Bericht door carmen »

als je je rem techniek niet goed hebt
en je een paar opmerkingen hebt ben je dan gebuisd of geslaagd?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door Benny Stinkens »

Als je weet dat je remtechniek niet goed is ga je best niet op examen :idea:
zelfs als je zou slagen, moet je eerlijk zijn.
zou jij bij iemand in zijn auto stappen als je weet dat die de remtechniek niet beheerst :?:
Ik in geen geval (behalve in voertuigen waar :idea: ik ook pedalen aan mijn kant heb staan)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door GRO »

De juiste remtechniek gebruiken is uiteraard voor veel zaken belangrijk. Daarom zal de examinator daarop ook letten. Maak je onderweg eens een foutje daartegen, dan is dat niet zo erg. Maar gebruik je voortdurend een verkeerde remtechniek, dan is dat natuurlijk niet goed.

Lees ook over remmen, remmen in bochten en schakelen in het praktijkboek van Gratis rijbewijs online

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (klik voor info)

Afbeelding
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door de rijprof »

Klik ook eens >>> hier
zie: Remmen, de juiste techniek
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:Als je weet dat je remtechniek niet goed is ga je best niet op examen :idea:
zelfs als je zou slagen, moet je eerlijk zijn.
zou jij bij iemand in zijn auto stappen als je weet dat die de remtechniek niet beheerst :?:
Ik in geen geval (behalve in voertuigen waar :idea: ik ook pedalen aan mijn kant heb staan)
ik rem gewoon en hou mijn ambri te lang in
maar hij zei wel dat dat de milieu vriendelijkste remtechniek die van mij was
maar dat die niet goed was want ik moest de ambri los laten

is dat dan zoon grote fout?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:ik rem gewoon en hou mijn ambri te lang in
maar hij zei wel dat dat de milieu vriendelijkste remtechniek die van mij was
maar dat die niet goed was want ik moest de ambri los laten

is dat dan zoon grote fout?
Ja. Niet enkel voor je praktijkexamen, overigens.

Je koppeling teveel/foutief gebruiken, leidt tot abnormaal snelle slijtage van je koppelingsplaat. (Erg duur, als die voortijdig vervangen moet worden). Bovendien kan dat zelfs leiden tot controleverlies over je auto. Risico op ongevallen, dus.

Probeer dat dus zeker nog bij te schaven.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door de rijprof »

maar hij zei wel dat dat de milieu vriendelijkste remtechniek die van mij was
Dan kent hij er zelf niet veel van.
Je auto verbruikt n.l. meer als je ontkoppelt (koppeling ingeduwd) en
verbruikt niets (0,0) met gas los en koppeling los tijdens het remmen (remmen op de motor).

Anderzijds klopt het wel wat hij zegt, maar door je auto zo ver op voorhand te laten uitbollen met de koppeling ingedrukt, kun je niet echt vlot deelnemen aan het verkeer.
Stel je voor dat je 300 meter op voorhand je auto laat uitbollen (koppeling ingedrukt), zonder te remmen tot je bijna uitgebold bent om dan rechts af te slaan, dan denk ik niet dat jouw achterliggers dat heel leuk gaan vinden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:
maar hij zei wel dat dat de milieu vriendelijkste remtechniek die van mij was
Dan kent hij er zelf niet veel van.
Je auto verbruikt n.l. meer als je ontkoppelt (koppeling ingeduwd) en
verbruikt niets (0,0) met gas los en koppeling los tijdens het remmen (remmen op de motor).
Anderzijds klopt het wel wat hij zegt, ...
Remmen op de motor verbruikt uiteindelijk meer dan de auto van veel verder laten uitbollen in neutraal.
Bij remmen op de motor moet je voordien langer gas geven, en dat is altijd meer dan aan stationair toerental.

Op het examen zien ze dat niet graag (lees : je buist ervoor) maar een Toyota Prius doet bijvoorbeeld automatisch net hetzelfde ...
maar door je auto zo ver op voorhand te laten uitbollen met de koppeling ingedrukt, kun je niet echt vlot deelnemen aan het verkeer.
Stel je voor dat je 300 meter op voorhand je auto laat uitbollen (koppeling ingedrukt), zonder te remmen tot je bijna uitgebold bent om dan rechts af te slaan, dan denk ik niet dat jouw achterliggers dat heel leuk gaan vinden.
Toch gaat dat behoorlijk goed.
Uiteindelijk rem je af tot dezelfde veilige snelheid om de bocht te nemen.
Enkel de mate waarin je afremt is anders. De hinder is in wezen identiek.

Ik ben zelf met wat hypermiling technieken aan het zien hoe weinig er te verbruiken valt, en hoewel ik al redelijk weinig verbruikte (< 6L/100km) is er intussen zelfs in de winter en met winterbanden 1 liter/100 km af (ik zit aan minder dan het EU normverbruik.)

Al zou ik het aan beginnende bestuurders in elk geval zeker niet aanraden om dit te gaan uitproberen.
Die hebben ook zonder dat al veel te veel rond hun hoofd.
Het vereist meer inschatting en meer verkeersinzicht dan beginnende bestuurders doorgaans hebben.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door de rijprof »

Remmen op de motor verbruikt uiteindelijk meer dan de auto van veel verder laten uitbollen in neutraal.
Dat is precies hetzelfde als wat ik schreef.
Maar niet aangewezen voor leerling bestuurders die tips verwachten voor hun praktijkexamen...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door Vertigo »

de rijprof schreef: Je auto verbruikt n.l. meer als je ontkoppelt (koppeling ingeduwd) en
verbruikt niets (0,0) met gas los en koppeling los tijdens het remmen (remmen op de motor).
de rijprof schreef:
Remmen op de motor verbruikt uiteindelijk meer dan de auto van veel verder laten uitbollen in neutraal.
Dat is precies hetzelfde als wat ik schreef.
Mijnheer de Prof, wat is het nu?
Verbruik je nu niets (0.0) als je remt op de motor, of zeg je precies hetzelfde en verbruikt de auto uiteindelijk meer bij het remmen op de motor?

Geldt dat trouwens niet enkel voor nieuwere wagens, dat je zuiniger rijdt door op de motor te remmen?
Enkel bij nieuwere motoren wordt de brandstoftoevoer dan afgesloten dacht ik.

Inazuma: Wat betreft het verbruik van een motor in neutraal : In neutraal wordt de brandstoftoevoer toch niet afgesloten? Die motor verbruikt toch net wél meer, een motor draait op zijn zuinigst bij het toerental waarop hij zijn maximum koppel levert (allez, een iets hoger toerental in feite). Bij een hoger toerental, maar ook bij een lager toerental, gaat de verbruikscurve toch terug de hoogte in?

Nog een vraagje, want ik heb hier tegenstrijdige berichten over gelezen.
Optrekken : gaspedaal 3/4 intrappen om zo snel mogelijk op de gewenste snelheid te zitten om dan te kunnen 'freewheelen', of net langzaam optrekken?
Persoonlijk doe ik het tweede...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door de rijprof »

Mijnheer de Vertigo,

Remmen op de motor = verbruik 0,0 /100 km
Koppeling indrukken = verbruik 0,5 / uur , maar je bolt veel verder zodat je uiteindelijk verder komt door veel vroeger op voorhand je auto te laten uitbollen.

Voor alle duidelijkheid: op een praktijkexamen moet je remmen op de motor.
Nog een vraagje, want ik heb hier tegenstrijdige berichten over gelezen.
Optrekken : gaspedaal 3/4 intrappen om zo snel mogelijk op de gewenste snelheid te zitten om dan te kunnen 'freewheelen', of net langzaam optrekken?
De bedoeling is om zo snel mogelijk in een hoge versnelling te rijden.
Hangt ook een beetje af van de situatie. Constante snelheid lang kunnen aanhouden of veel snelheidsverschillen.
Rustig optrekken zal net iets minder verbruiken (bijna verwaarloosbaar op langere afstanden en met een constante snelheid).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door Wouter »

MOMENTEEL verbruik is in neutraal lichtjes hoger dan bij motorrem (dan is het 0,0)

Maar zoals hierboven al staat: leg dezelfde afstand af, 1 maal met afremmen door uitbollen in neutraal, 1 maal met afremmen op de motor.

In geval 1, zal je tijdens het afremmen nog altijd wel iets verbruiken, maar je kan dit lage verbruik zeer lang aanhouden, aangezien de auto heel ver bolt.
Geval 2: op het afrem-moment is je verbruik wel 0,0, maar je moet veel langer gas blijven geven ("hoog" verbruik) omdat je anders veel te vroeg stilstaat (motorrem zorgt logischerwijs voor snellere afrem dan bij neutraal bollen)

=> GEMIDDELD verbruik zal lager liggen wanneer je echt heel ver uitbolt.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door Inazuma »

Opmerking :
Onderstaande is NIET iets om op het rij-examen te gaan uitvoeren, noch iets om als beginnend bestuurder mee te gaan experimenteren.

Vertigo schreef:Inazuma: Wat betreft het verbruik van een motor in neutraal : In neutraal wordt de brandstoftoevoer toch niet afgesloten? Die motor verbruikt toch net wél meer
In neutraal verbruik je inderdaad brandstof (ongeveer 0,5L / uur) wat dus in absolute waarde meer is dan bij remmen op de motor (0 l/100km) maar zoals Accer al aanhaalde, je legt zo veel meer afstand af dan terwijl je op de motor zit te te remmen.
Daarin zit het voordeel.
Onder ongeveer 20km/u verder rollen in neutraal loont eigenlijk niet meer.

Met afremmen op de motor moet je al ver vooruitziend rijden.
Met afremmen op de rol- en luchtweerstand gaat nog veel trager, en dus moet je ook nog veel verder vooruit kijken.
En je kan nadien nog steeds overschakelen op remmen op de motor indien nodig.
Nog een vraagje, want ik heb hier tegenstrijdige berichten over gelezen.
Optrekken : gaspedaal 3/4 intrappen om zo snel mogelijk op de gewenste snelheid te zitten om dan te kunnen 'freewheelen', of net langzaam optrekken?
patrickd , indertijd ook op wegcode.be , heeft dat eens nageplozen (voor een Mercedes CDi , type onbekend) adhv diagnose-apparatuur (tijdsduur en geïnjecteerde hoeveelheden) en kwam er op uit dat sneller optrekken meer verbruikte ondanks het feit dat je daardoor wel langer op een constante snelheid zit.

Met mijn auto ben ik er nog niet uit, het verbruik bij het versnellen is erg hoog (kleine motor, grote kast), zelfs als ik dat traag doe.
Veel verschil is er in elk geval niet door te merken.
Het verschil tussen remmen op de motor en uitbollen in neutraal is wel goed merkbaar.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 19 feb 2011, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door Wouter »

Inazuma schreef:kwam er op uit dat sneller optrekken meer verbruikte ondanks het feit dat je daardoor minder lang op een constante snelheid zit.
Versta ik het nu verkeerd, of bedoel je het andersom?
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag over praktijk exaam

Bericht door Inazuma »

accer schreef:
Inazuma schreef:kwam er op uit dat sneller optrekken meer verbruikte ondanks het feit dat je daardoor minder lang op een constante snelheid zit.
Versta ik het nu verkeerd, of bedoel je het andersom?
In elk geval stond het er niet zoals ik het eigenlijk bedoelde ;)
Plaats reactie