Vragen over oude auto

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
lamuchacha
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2011, 12:28

Vragen over oude auto

Bericht door lamuchacha »

Ik ga morgen mijn praktijkexamen (Sint-Niklaas) doen maar nu ben ik toch héél onzeker over mijn auto.
Het is een Ford Fiësta uit 1998 en hij vertoont een aantal vrij zware mankementen. Ik weet niet of de examinator daarover zal vallen...

Ten eerste kan ik met mijn sleutel de portiersdeur niet openen, maar wel de deur van de passagier. Als ik moet parkeren en langs voor terug moet instappen, geeft het dan dat ik de deur (centrale vergrendeling) open doe langs de kant van de passagier en dan langs mijn kant instap?

Als mijn lichten aanstaan geeft mijn auto dat lampje niet meer aan. Het dashboard is wel verlicht en het lichtje van de grootlichten brandt ook. Maar stand- en dimlichten geeft hij ook niet aan. Is dit erg?

Ik kan mijn zijspiegel enkel manueel instellen, d.i. door aan het spiegeltje wat te draaien tot ie goed staat. Ze hebben hem er eens afgereden en nu macheert dat 'draaiertje' niet meer zoals het moet.

Pff, ben hier echt één brok zenuwen :)
Bedankt voor de hulp!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vragen over oude auto

Bericht door GRO »

Als je examen gaat afleggen met een auto waarvan je de bestuurdersdeur niet eens fatsoenlijk kan openen of sluiten, dan neem je best een andere auto.
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: Vragen over oude auto

Bericht door Jetson »

lamuchacha schreef:Ten eerste kan ik met mijn sleutel de portiersdeur niet openen, maar wel de deur van de passagier. Als ik moet parkeren en langs voor terug moet instappen, geeft het dan dat ik de deur (centrale vergrendeling) open doe langs de kant van de passagier en dan langs mijn kant instap?
Het is sowieso veiliger om je auto op slot en terug los te doen vanop het trottoir/fietspad dan dat je dat op de weg moet doen, dus dat mankement lijkt me voor het examen niet echt een probleem...
lamuchacha
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2011, 12:28

Re: Vragen over oude auto

Bericht door lamuchacha »

GRO schreef:Als je examen gaat afleggen met een auto waarvan je de bestuurdersdeur niet eens fatsoenlijk kan openen of sluiten, dan neem je best een andere auto.
Openen en sluiten is geen enkel probleem. Met het portier is ook niks mis, de sleutel past daar op één of andere manier gewoon niet goed in, soms lukt het, soms niet.. Neem liever geen risico.
Zag er ook geen enkel problemen mee, heb die auto zelf gekocht en toen was hij in orde dus zoiets weet je niet op voorhand...

Ja pff het is toch niet mogelijk om nog met een andere auto te gaan, dus we zullen het maar riskeren... :)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen over oude auto

Bericht door Inazuma »

lamuchacha schreef:Het is een Ford Fiësta uit 1998 en hij vertoont een aantal vrij zware mankementen.
Dat zijn niet echt zware mankementen. ;)
Ten eerste kan ik met mijn sleutel de portiersdeur niet openen, maar wel de deur van de passagier. Als ik moet parkeren en langs voor terug moet instappen, geeft het dan dat ik de deur (centrale vergrendeling) open doe langs de kant van de passagier en dan langs mijn kant instap?
Je kan tegen de examinator zeggen dat de centrale vergrendeling niet werkt vanaf de linker deur ... en dat je de rechtse dan maar gebruikt.

Als je een reserve-sleutel hebt, probeer die eens.
Die is vaak minder gebruikt, en minder afgesleten.

Als mijn lichten aanstaan geeft mijn auto dat lampje niet meer aan. Het dashboard is wel verlicht en het lichtje van de grootlichten brandt ook.
Bij mijn auto is dat een feature ipv een mankement ;)
Die heeft geen aanduidingslichtje voor de dimlichten.

Als jij maar weet wanneer je lichten branden / uit zijn.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vragen over oude auto

Bericht door de rijprof »

Ten eerste kan ik met mijn sleutel de portiersdeur niet openen, maar wel de deur van de passagier. Als ik moet parkeren en langs voor terug moet instappen, geeft het dan dat ik de deur (centrale vergrendeling) open doe langs de kant van de passagier en dan langs mijn kant instap?
Geen probleem, zolang je de auto kunt op slot doen en openen.
Hoe dat je dat doet, speelt geen rol.
Als mijn lichten aanstaan geeft mijn auto dat lampje niet meer aan. Het dashboard is wel verlicht en het lichtje van de grootlichten brandt ook. Maar stand- en dimlichten geeft hij ook niet aan. Is dit erg?
Geen probleem, zolang je weet welke lichten je aanzet.
Ik kan mijn zijspiegel enkel manueel instellen, d.i. door aan het spiegeltje wat te draaien tot ie goed staat. Ze hebben hem er eens afgereden en nu macheert dat 'draaiertje' niet meer zoals het moet.
Geen probleem, zolang je de spiegels goed kunt richten zodat je optimaal uitzicht hebt op het verkeer achter en naast jouw auto.

zie ook: http://www.derijprof.be" target="_blank
Ga ook eens naar het rubriekje over de voorafgaande controles. (bv. zetel en spiegels afstellen)
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie