Richtingsaanwijzers

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Niels B

Richtingsaanwijzers

Bericht door Niels B »

Hallo, binnen enkele dagen ga ik mijn praktisch examen afleggen voor mijn rijbewijs B.

Ik heb 6 uur rijschool achter de rug en zit nog altijd met één vraag:
Is overbodig pinken een 'fout'?

Bv. de richtingsaanwijzers gebruiken wanneer dit niet noodzakelijk is. Om zeker te zijn met andere woorden..

Bij voorbaat dank!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door bert.covens »

Het is in ieder geval vreselijk storend voor overige weggebruikers. Het wordt voor anderen op de weg, erg onvoorspelbaar waarheen je precies wil. En dat kan al wel eens onnodige risico's inhouden.

Of het strafbaar is :?: :

Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Niels B

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door Niels B »

bert.covens schreef:Het is in ieder geval vreselijk storend voor overige weggebruikers.
Akkoord, maar ik bedoel enkel de richtingaanwijzers gebruiken als er wel degelijk wijziging van richting plaatsvindt (niet als je gewoon een bocht moet maken en de weg volgt bijvoorbeeld..) en daar waar ieder gezond verstand ze zullen gebruiken. Mijn rijinstructeur bv. vertelde me dat je niet genoeg gebruikt kunt maken van je richtingaanwijzers, hoewel ik niet zeker ben dat je dit letterlijk moogt opvatten..
bert.covens schreef:Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.[/color]
Uiteraard..
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door bert.covens »

Niels B schreef:Ik bedoel enkel de richtingaanwijzers gebruiken als er wel degelijk wijziging van richting plaatsvindt (niet als je gewoon een bocht moet maken en de weg volgt bijvoorbeeld..) en daar waar ieder gezond verstand ze zullen gebruiken.
Bij een wijziging van richting is dat géén overbodig gebruik. Dan moet je je voornemen daartoe tijdig kenbaar maken, zonder meer. Pinken, dus.
Niels B schreef: Mijn rijinstructeur bv. vertelde me dat je niet genoeg gebruikt kunt maken van je richtingaanwijzers, hoewel ik niet zeker ben dat je dit letterlijk moogt opvatten..
Inderdaad:

1) Zodra de zijdelingse verplaatsing of verandering van richting gebeurd is MOET die aanduiding ophouden.
2) Let op dat je géén verwarring gaat veroorzaken. Dat is irritant, en kan zelfs gevaarlijk worden.

Beeld je even in dat je achter iemand zou rijden die ofwel géén richting aangeeft, ofwel verkeerd richting aangeeft. Bijvoorbeeld iemand die pinkt en vervolgens toch weer rechtdoor rijdt. Vreselijk vervelend, je hebt er geen idee meer van wat je voorligger allemaal van plan is. Waarheen hij precies wil. Dat heeft meteen een hoop nare (soms zelfs ronduit gevaarlijke) gevolgen.

Zorg er dus voor dat anderen duidelijk snappen wat je van plan bent. Maak correct gebruik van je richtingaanwijzers.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Niels B

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door Niels B »

Oké, dank u wel Bert voor de feedback!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door Wouter »

Niels B schreef:Akkoord, maar ik bedoel enkel de richtingaanwijzers gebruiken als er wel degelijk wijziging van richting plaatsvindt
Zoals Bert al zei: dan MOET het.

Wat je examen betreft: De examinator moet beoordelen of je de wegcode kent, en veilig en correct kan toepassen. Als je dan te pas en te onpas je richtingaanwijzers gaat gebruiken, laat je dus absoluut niet zien dat je het correct gebruik van de richtingaanwijzers kent en kan toepassen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door Gast »

Op het examen zeker NIET bij elke zijdelings verplaatsing je richtingaanwijzer gebruiken.
Hierdoor was ik gebuisd indertijd.

Ik pinkte elke keer als er een auto langs de kant van de weg geparkeerd was, maar na het examen zei de examinator dat dit niet mag, omdat je mensen zo in de war kan brengen, omdat je misschien in een straat wil inslaan.
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door Jetson »

Gast schreef:Op het examen zeker NIET bij elke zijdelings verplaatsing je richtingaanwijzer gebruiken.
Hierdoor was ik gebuisd indertijd.

Ik pinkte elke keer als er een auto langs de kant van de weg geparkeerd was, maar na het examen zei de examinator dat dit niet mag, omdat je mensen zo in de war kan brengen, omdat je misschien in een straat wil inslaan.
Wat niet mag is in dat geval de pinkers te lang laten aanstaan; dan zou er inderdaad verwarring kunnen ontstaan.
Je MOET daarentegen wel elke keer bij een zijdelingse verplaatsing pinken, maar zorg ervoor dat je pinkers slechts 1 of 2 keer aangaan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door de rijprof »

Op het examen zeker NIET bij elke zijdelings verplaatsing je richtingaanwijzer gebruiken.
Hierdoor was ik gebuisd indertijd.

Ik pinkte elke keer als er een auto langs de kant van de weg geparkeerd was, maar na het examen zei de examinator dat dit niet mag, omdat je mensen zo in de war kan brengen, omdat je misschien in een straat wil inslaan.
Enkel daarvoor word je niet uitgesteld op een examen. Er waren nog wel meer fouten.

Neen, je MOET je richtingaanwijzers gebruiken als je een zijdelingse verplaatsing wilt doen.
Je moet ze wel correct gebruiken. De juiste timing is heel belangrijk en ook zorgen dat je geen verwarrende signalen uitstuurd.
- tijdig aanzetten ruim vóór je de zijdelingse verplaatsing gaat aanvangen en een ook weer op het juiste moment uitzetten.
wegcode schreef:Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Richtingaanwijzers aanzetten is belangrijk maar uitzetten is eveneens belangrijk.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door Gast »

Nee hoor, ik had inderdaad nog andere fouten gemaakt, maar ik had op richting aangeven een onvoldoende of slecht (hetgeen waarvoor je meteen gebuisd bent, is alweer een jaar geleden dus weet niet meer juist wat dat is). En de examinator zei me dat dit was omdat ik pinkte bij het voorbijrijden van geparkeerde auto's op de rijbaan. Hij zei niet dat dit was omdat ik te lang pinkte, maar gewoon omdat ik pinkte. De 2de poging (paar dagen later) deed ik dit niet en was ik er wel door zonder enige opmerking.

Dus hoe het ook in de wegcode staat, tijdens het examen zou ik niet pinken bij het voorbijrijden van geparkeerde auto's op de rijbaan. In Kontich alleszins toch niet.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Dus hoe het ook in de wegcode staat, tijdens het examen zou ik niet pinken bij het voorbijrijden van geparkeerde auto's op de rijbaan. In Kontich alleszins toch niet.
Het is verplicht om de richtingaanwijzers te gebruiken om elke zijdelingse verplaatsing of maneuver aan te kondigen.

Omheen geparkeerde wagens rijden IS een zijdelingse verplaatsing (en een maneuver).
Het (kortstondig) gebruik van de richtingaanwijzers is dus een verplichting.

Indien de examinator het naleven van deze verplichting als fout aanziet : meteen naar de hoofdexaminator ermee :!:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door de rijprof »

En de examinator zei me dat dit was omdat ik pinkte bij het voorbijrijden van geparkeerde auto's op de rijbaan.
Dat klopt wat de examinator zegt.
Je moet je richtingaanwijzers niet gebruiken als je een geparkeerde auto voorbijrijdt, want op dat ogenblik doe je geen zijdelingse verplaatsing.
Je moet ook niet je richtingaanwijzers gebruiken als je 10 auto's voorbijrijdt, want op dat ogenblik heb je reeds je zijdelingse verplaatsing gemaakt.

Je moet je richtingaanwijzers gebruiken vóór en tijdens een zijdelingse verplaatsing.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:Je moet je richtingaanwijzers gebruiken vóór en tijdens een zijdelingse verplaatsing.
Uiteraard, dit deed ik... Maar was dus niet naar de zin van de examinator. Heb er toen geen probleem van gemaakt, omdat ik nog fouten had en dus sowieso nog gebuisd was geweest.

Maar de 2de maal gebruikte ik mijn richtingsaanwijzer niet als ik geparkeerde auto's langs de weg voorbij wou rijden en heb toen geen enkele opmerking gekregen. Toen reed ik perfect volgens de examinator. Het was nochtans een andere dan de eerste keer. Dus beiden vinden het niet nodig om dan te pinken, blijkbaar? :?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door Benny Stinkens »

Dus beiden vinden het niet nodig om dan te pinken, blijkbaar?


Beiden zijn het blijkbaar met elkaar eens geworden dat zij boven de wet staan :shock:

Dit zegt de wet:
Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
even ter verduideling:
stel dat je 10 auto's moet voorbijsteken.
1) Je moet pinken voor dat je er aan begint (na in je spiegels gekeken te hebben)
2) Tijdens het uitwijken naar links moet je nog steeds pinken.
3) Nu komt er een moment waar je rechtdoor rijdt (nog een 9tal auto's te gaan) en moet je dus niet meer pinken.

Als je hier dus wel blijft pinken ben je dus verkeerd bezig :!:
In dit geval begrijp ik dat ik je niet mag pinken terwijl je geparkeerde auto's aan het voorbijrijden bent. :idea:

Wanneer mag het nog niet?
Als de geparkeerde auto's naast de rijbaan staan (op een gelijkgrondse berm bv:)
Dit is geen deel van de rijbaan, bijgevolg doe ik dus geen zijdelingse verplaatsing en hoef ik ook niet te pinken, terwijl ik geparkeerde voertuigen voorbijsteek. :idea:

examinatoren staan niet boven de wet :arrow:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Richtingsaanwijzers

Bericht door Gast »

Om het nog even te verduidelijken:
- Ik pinkte enkel om mijn intentie duidelijk te maken en tijdens de zijdelingse verplaatsing.
- De auto's stonden aan de kant van de weg, niet op een parkeerstrook o.i.d.

Ik weet dat de wet zegt dat je hierbij moet pinken en ik doe dit nu ook als er iemand achter mij rijdt, maar op het exaam mocht ik het dus niet doen volgens beide examinatoren. Ik heb me hier toen ook aan geërgerd maar de eerste keer was ik toch sowieso gebuisd en de tweede keer was ik zo blij dat ik geslaagd was zonder enige opmerking, dat ik er ook geen problemen over heb gemaakt. ;)

Heb wel even gezegd dat ik het raar vind dat ik niet mag pinken dan, maar ook de tweede keer zei de examinator dat dit was om verwarring te voorkomen en ben hier verder ook niet meer op in gegaan.
Plaats reactie