Praktijkexamen vragen.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Orry

Praktijkexamen vragen.

Bericht door Orry »

Beste,

Ik moet woensdag 29 december om 14u30 mijn praktijkexamen in Deurne afleggen.
Ik had nog enkele vraagjes, die jullie waarschijnlijk wel kunnen beantwoorden voor mij.

1. Wanneer ik wil parkeren of keren in een straat laat ik uiteraard de tegenliggers eerst voorbij rijden, zodanig ik niemand hinder. Maar hoe zit het nu met mijn achterliggers? Moet ik mijn raam open doen en het gebaar maken dar ze mij mogen voorbijsteken? of moet ik hen laten wachten en mij zo snel mogelijk in mijn parkeerplaats zetten of keren?

2. Na het parkeren laten ze jou de wagen verlaten. Ik ken alle stapjes die ik moet uitvoeren. Alleen heb ik nog een vraag over het afsluiten/opslot doen van de wagen. Moet ik dit manueel op straat doen? Of moet ik richting het trottoir lopen en dit aan de passagierskant doen? Zodat ik veilig de straat af ben?

Alvast bedankt,

Orry
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Praktijkexamen vragen.

Bericht door Wouter »

Orry schreef:1. Wanneer ik wil parkeren of keren in een straat laat ik uiteraard de tegenliggers eerst voorbij rijden, zodanig ik niemand hinder. Maar hoe zit het nu met mijn achterliggers? Moet ik mijn raam open doen en het gebaar maken dar ze mij mogen voorbijsteken? of moet ik hen laten wachten en mij zo snel mogelijk in mijn parkeerplaats zetten of keren?
Beste is dat je eerst gewoon even langs de kant stopt, zodat de achterliggers je kunnen voorbijrijden, en dan pas wanneer alle verkeer weg is ga je jezelf opstellen naast het voertuig waar je achter wil parkeren. Zelf een gebaar maken zou ik zeker niet doen, dat geeft aan de examinator misschien de indruk dat je van mening bent dat je voorrang hebt, die je dan afstaat aan de achterliggers.
Orry schreef:2. Na het parkeren laten ze jou de wagen verlaten. Ik ken alle stapjes die ik moet uitvoeren. Alleen heb ik nog een vraag over het afsluiten/opslot doen van de wagen. Moet ik dit manueel op straat doen? Of moet ik richting het trottoir lopen en dit aan de passagierskant doen? Zodat ik veilig de straat af ben?
Dat mag aan de bestuurderszijde. Controleer wel zeker of je geen verkeer hindert (en laat ook duidelijk zien dat je gekeken hebt).
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Orry

Re: Praktijkexamen vragen.

Bericht door Orry »

accer schreef:
Orry schreef:1. Wanneer ik wil parkeren of keren in een straat laat ik uiteraard de tegenliggers eerst voorbij rijden, zodanig ik niemand hinder. Maar hoe zit het nu met mijn achterliggers? Moet ik mijn raam open doen en het gebaar maken dar ze mij mogen voorbijsteken? of moet ik hen laten wachten en mij zo snel mogelijk in mijn parkeerplaats zetten of keren?
Beste is dat je eerst gewoon even langs de kant stopt, zodat de achterliggers je kunnen voorbijrijden, en dan pas wanneer alle verkeer weg is ga je jezelf opstellen naast het voertuig waar je achter wil parkeren. Zelf een gebaar maken zou ik zeker niet doen, dat geeft aan de examinator misschien de indruk dat je van mening bent dat je voorrang hebt, die je dan afstaat aan de achterliggers.
Orry schreef:2. Na het parkeren laten ze jou de wagen verlaten. Ik ken alle stapjes die ik moet uitvoeren. Alleen heb ik nog een vraag over het afsluiten/opslot doen van de wagen. Moet ik dit manueel op straat doen? Of moet ik richting het trottoir lopen en dit aan de passagierskant doen? Zodat ik veilig de straat af ben?
Dat mag aan de bestuurderszijde. Controleer wel zeker of je geen verkeer hindert (en laat ook duidelijk zien dat je gekeken hebt).
En stel ik moet keren in een straat vol geparkeerde auto's en er zijn achterliggers. Wat doe ik dan het beste?

Alvast bedankt!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Praktijkexamen vragen.

Bericht door Wouter »

Orry schreef:En stel ik moet keren in een straat vol geparkeerde auto's en er zijn achterliggers. Wat doe ik dan het beste?
Normaal zal de examinator je in vrij rustige straten laten keren, en er zal ook wel een plaats zijn waar je de volledige breedte van de rijbaan kan gebruiken.

Moesten er nu toch per tegenslag heel veel achterliggers zijn, dan moet je gewoon aan de kant blijven wachten en hen laten passeren, je moet hen tenslotte voorrang geven. De kans bestaat natuurlijk dat een van die achterliggers een stukje achter jou blijft stilstaan en je een teken geeft dat je mag doorrijden, en dan mag je wel beginnen aan je manoeuvre. Achteraf een bedankteken terugdoen is niet alleen hoffelijk maar laat de examinator ook nog eens goed zien dat je begrepen hebt dat je eigenlijk voorrang moest verlenen.
Neem zelf zeker nooit het initiatief om je er toch tussen te wringen en een andere weggebruiker zo te dwingen tot stoppen/vertragen/uitwijken.

Ik heb ook al horen vertellen dat een examinator zegt: "rij maar door als je kan, we proberen het ergens anders wel opnieuw" als je echt té lang moet staan wachten om het verkeer door te laten.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: Praktijkexamen vragen.

Bericht door Jetson »

Orry schreef:
accer schreef:
Orry schreef:1. Wanneer ik wil parkeren of keren in een straat laat ik uiteraard de tegenliggers eerst voorbij rijden, zodanig ik niemand hinder. Maar hoe zit het nu met mijn achterliggers? Moet ik mijn raam open doen en het gebaar maken dar ze mij mogen voorbijsteken? of moet ik hen laten wachten en mij zo snel mogelijk in mijn parkeerplaats zetten of keren?
Beste is dat je eerst gewoon even langs de kant stopt, zodat de achterliggers je kunnen voorbijrijden, en dan pas wanneer alle verkeer weg is ga je jezelf opstellen naast het voertuig waar je achter wil parkeren. Zelf een gebaar maken zou ik zeker niet doen, dat geeft aan de examinator misschien de indruk dat je van mening bent dat je voorrang hebt, die je dan afstaat aan de achterliggers.
Orry schreef:2. Na het parkeren laten ze jou de wagen verlaten. Ik ken alle stapjes die ik moet uitvoeren. Alleen heb ik nog een vraag over het afsluiten/opslot doen van de wagen. Moet ik dit manueel op straat doen? Of moet ik richting het trottoir lopen en dit aan de passagierskant doen? Zodat ik veilig de straat af ben?
Dat mag aan de bestuurderszijde. Controleer wel zeker of je geen verkeer hindert (en laat ook duidelijk zien dat je gekeken hebt).
En stel ik moet keren in een straat vol geparkeerde auto's en er zijn achterliggers. Wat doe ik dan het beste?

Alvast bedankt!
Zoals Accer zegt moet je dan gewoon je aan de kant zetten en wachten. Bekijk deze animatie even: http://users.skynet.be/derijprof/Kverkeer.htm" target="_blank
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijkexamen vragen.

Bericht door de rijprof »

Klik eens >>> hier
Klik ook eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Orry

Re: Praktijkexamen vragen.

Bericht door Orry »

Bedankt voor jullie informatie en uitleg.

Ik ben geslaagd en enorm blij :D

Groetjes Orry
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijkexamen vragen.

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie