Praktijkexamen A3 ?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Gielll

Praktijkexamen A3 ?

Bericht door Gielll »

Hallo iedereen,

Ik heb pas een Derbi DRD gekocht en ga binnenkort mijn theoretisch examen afleggen, hoewel ik dit nog moet leren :P

Mijn ma zegt dat ik een praktijkexamen MOET afleggen, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat dit niet verplicht was? Kan iemand mij hier een antwoord op geven ?

Als ik dan toch een praktijkexamen moet afleggen zou dat normaal geen probleem moeten zijn, ik heb als kind vele wedstrijden gecrossed en zou toch fatsoenlijk moeten kunnen rijden :roll: , maar als het dan nu toch moet, wat kan ik zoal verwachten tijdens zo een 'praktijk' examen : rond kegeltjes rijden ofzo ? :lol:

Alvast bedankt
GRO
Administrator

Re: Praktijkexamen A3 ?

Bericht door GRO »

Mijn ma zegt dat ik een praktijkexamen MOET afleggen, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat dit niet verplicht was?
Misschien eens het allereerste hoofdstuk van onze theorie A3 lezen.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/rij ... 3deel0.htm
Jetson

Bericht door Jetson »

Hier vind je een PDF met de manoeuvers die je op het praktijkexamen moet uitvoeren: http://www.goca.be/ned/rijbewijs/cat_a3 ... 092005.pdf" target="_blank

P.S.: De enige manier om ongelimiteerd met een brommer te mogen rijden die onder categorie A3 valt - naast het rijbewijs A3 te behalen - is een definitief rijbewijs B (= personenwagen) te hebben/behalen. Misschien bedoelde je moeder dat?
Gast

Bericht door Gast »

Jetson schreef:Hier vind je een PDF met de manoeuvers die je op het praktijkexamen moet uitvoeren: http://www.goca.be/ned/rijbewijs/cat_a3 ... 092005.pdf" target="_blank

P.S.: De enige manier om ongelimiteerd met een brommer te mogen rijden die onder categorie A3 valt - naast het rijbewijs A3 te behalen - is een definitief rijbewijs B (= personenwagen) te hebben/behalen. Misschien bedoelde je moeder dat?
Bedankt, maar nu weet ik het nog niet helemaal perfect ?

Ik mag gewoon 1 jaar op straat rijden als ik mijn voorlopig rijbewijs heb gehaald ( theoretisch examen dus). Als ik dan ook mijn praktijkexamen heb afgelegd, mag ik zo lang rijden als ik wil?

Wat moet ik dan doen als na 1 jaar mijn 'theoretisch' rijbewijs vervalt ?

mvg
Jetson

Bericht door Jetson »

Gast schreef:
Jetson schreef:Hier vind je een PDF met de manoeuvers die je op het praktijkexamen moet uitvoeren: http://www.goca.be/ned/rijbewijs/cat_a3 ... 092005.pdf" target="_blank

Bedankt, maar nu weet ik het nog niet helemaal perfect ?

Ik mag gewoon 1 jaar op straat rijden als ik mijn voorlopig rijbewijs heb gehaald ( theoretisch examen dus). Als ik dan ook mijn praktijkexamen heb afgelegd, mag ik zo lang rijden als ik wil?

mvg
Inderdaad, met een voorlopig rijbewijs mag je 12 maanden alleen rijden (zonder passagier en niet tussen 22u en 6u op feestdagen, weekends en vooravond van feestdagen, dat staat allemaal op het voorlopig rijbewijs). Als je dan binnen de 12 maanden slaagt voor het praktijkexamen krijg je een definitief rijbewijs A3.

Als je voorlopig rijbewijs vervalt zonder dat je geslaagd bent voor het praktijkexamen kan je pas na 3 jaar een nieuw voorlopig rijbewijs bekomen...
Laatst gewijzigd door Jetson op 27 dec 2010, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter

Bericht door Wouter »

Als je voorlopig rijbewijs vervallen is, moet je inderdaad 3 jaar wachten voor je een nieuw kan bekomen (na nieuw theorie-examen).
Je kan binnen de geldigheid van je theoretisch examen (3 jaar vanaf de dag dat je geslaagd bent) wel nog praktijkexamen met de rijschool doen (daar heb je namelijk geen voorlopig rijbewijs voor nodig).
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Wouter

Bericht door Wouter »

Jetson schreef:niet tussen 22u en 6u op feestdagen, weekends en vooravond van feestdagen, dat staat allemaal op het voorlopig rijbewijs).
Deze beperking geldt wel enkel als je jonger bent dan 24. (opgelet: voor het voorlopig rijbewijs B telt deze regel wél voor iedereen)

23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs.
Artikel 9

De kandidaat van minder dan 24 jaar mag niet rijden van tweeëntwintig uur tot zes uur 's anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:Ik mag gewoon 1 jaar op straat rijden als ik mijn voorlopig rijbewijs heb gehaald ( theoretisch examen dus). Als ik dan ook mijn praktijkexamen heb afgelegd, mag ik zo lang rijden als ik wil?

Ik hoop dat je ondertussen wel begrepen hebt dat het niet volstaat om enkel een theoretisch examen te gaan afleggen...
Je moet nadat je daar geslaagd bent ook een voorlopig rijbewijs gaan afhalen op het gemeentehuis. Zonder dat voorlopig rijbewijs mag je niet rijden! Een 'theoretisch' rijbewijs bestaat namelijk niet...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie