Voorlopig Rijbewijs B omzetten naar definitief rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Xavier

Voorlopig Rijbewijs B omzetten naar definitief rijbewijs

Bericht door Xavier »

Hallo,

Wat ik mij reeds afvraag rijd nu bijna al een jaar met de auto en alles gaat goed vooruit en oefenen elke dag om het autorijden beter en beter onder de knie te hebben en moet ook bijna mijn praktijkexamen afleggen maar mijn vraag is nu eens je dat examen hebt gedaan en je erdoor bent ga je naar de gemeente en vraag je een definitief aan is dat gewoon je voorlopig inleveren en krijg je meteen een nieuw definitief of is hier een wachttijd op ?

Met vriendelijke groeten Xavier.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorlopig Rijbewijs B omzetten naar definitief rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Ik vermoed dat dat een beetje afhankelijk is van gemeentebestuur tot gemeentebestuur.

Als je er enkele dagen op moet wachten, kan je nog steeds blijven rijden onder dekking van je voorlopige rijbewijs. Tenminste, zolang dat nog geldig is, en mits je de eraan gekoppelde voorwaarden ook respecteert.

Let wel: het attest dat je geslaagd bent in je praktijkexamen is nog géén geldig rijbewijs!
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: Voorlopig Rijbewijs B omzetten naar definitief rijbewijs

Bericht door Jetson »

In een kleine gemeente heb je je rijbewijs binnen de 10 minuten, maar in grote steden kan het vaak een week of langer duren.
Ik heb destijds gewoon een mailtje gestuurd naar de bevoegde ambtenaar (die vind je wel via de site van je stad/gemeente) om te vragen hoe lang het zou duren; dan weet je vooraf waar je aan toe bent.
Gast

Re: Voorlopig Rijbewijs B omzetten naar definitief rijbewijs

Bericht door Gast »

In Antwerpen krijg je het ook op 10 minuten, dus een grote stad wil niet meteen zeggen dat je lang moet wachten. Waarschijnlijk zal het wel even lang duren als de tijd die nodig was om je voorlopig rijbewijs te krijgen.
Xavier

Re: Voorlopig Rijbewijs B omzetten naar definitief rijbewijs

Bericht door Xavier »

ok bedankt voor de reacties woon in Wolvertem en denk niet dat dit een zeer grote gemeente is en ben er ook mijn voorlopig rijbewijs gaan halen en dit duurde 1 dag dus het zal niet zo lang wachten zijn dan.
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig Rijbewijs B omzetten naar definitief rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:In Antwerpen krijg je het ook op 10 minuten
Als je in 't stad zelf gaat.
Via de districtshuizen kan het langer duren volgens wat ik opvang.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Voorlopig Rijbewijs B omzetten naar definitief rijbewijs

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:
Gast schreef:In Antwerpen krijg je het ook op 10 minuten
Als je in 't stad zelf gaat.
Via de districtshuizen kan het langer duren volgens wat ik opvang.
Dat blijkt volgens de laatste informatie die ik daarover ontving verleden tijd te zijn.
Naar het schijnt zouden de districtshuizen sinds kort ook onmiddellijk de rijbewijzen afleveren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Voorlopig Rijbewijs B omzetten naar definitief rijbewijs

Bericht door Jari »

Ik heb mijn voorlopig en definitief direct meegekregen in een Antwerps districtshuis.
Plaats reactie