voorlopig rijbewijs B vervalt

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
sparta

voorlopig rijbewijs B vervalt

Bericht door sparta »

Beste

Mijn voorlopig rijbewijs vervalt 2/01/2011. Vandaag deed ik mijn tweede praktijkexamen (was een week uitgesteld wegens sneeuw), maar door 1 grote fout niet geslaagd. (parkeren, keren, kijken, ... was goed)
Ik volgde in de maand november reeds 6uren rijles.

Mijn vragen:
- (examinator stelde dit zelf voor) toch stempeltje vragen aan rijschool -zonder dus opnieuw 6u in feite, oké als je de wet strikt neemt maar in feite heb ik dit niet nodig- en zo snel mogelijk voor 2/01 nieuwe afspraak proberen maken bij examencentrum

- indien niet lukt, mag ik dan meteen mijn theorie gaan herdoen (ergens tussen vandaag en begin februari zou dit dan zijn)?

- zoja, ik behaal de theorie, moet ik dan opnieuw naar het gemeentehuis of passen ze dit aan op mijn huidig voorlopig rijbewijs?

- ja, ik weet dat ik terug rijlessen moet volgen zowiezo dan door de 2 mislukte beurten

- en dan moet ik 3 maanden wachten na het behalen van mijn theorie of is dit anders voor personen die reeds praktijk hebben afgelegd?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: voorlopig rijbewijs B vervalt

Bericht door Stefan Peeters »

sparta schreef:- indien niet lukt, mag ik dan meteen mijn theorie gaan herdoen (ergens tussen vandaag en begin februari zou dit dan zijn)?
Dat mag. Je hoeft daarvoor geen afspraak te maken, gewoon tijdens de openingsuren langsgaan in het examencentrum
sparta schreef:- zoja, ik behaal de theorie, moet ik dan opnieuw naar het gemeentehuis of passen ze dit aan op mijn huidig voorlopig rijbewijs?
Je moet een nieuw voorlopig rijbewijs gaan halen.
sparta schreef:- en dan moet ik 3 maanden wachten na het behalen van mijn theorie of is dit anders voor personen die reeds praktijk hebben afgelegd?
Je moet gedurende 3 maand houder zijn van een voorlopig rijbewijs. Aangezien jouw voorlopig rijbewijs vervalt op 2 januari, en je pas later een nieuw gaat afhalen, ben je in de tussentijd geen houder geweest. Je zal dus 3 maand moeten wachten.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: voorlopig rijbewijs B vervalt

Bericht door de rijprof »

sparta schreef:- (examinator stelde dit zelf voor) toch stempeltje vragen aan rijschool -zonder dus opnieuw 6u in feite...
Nogal straf dat een examinator dingen voorstelt die wettelijk niet mogen. :roll:
Artikel 9
De kandidaat die twee maal na elkaar niet slaagt voor het praktisch examen moet zes uren praktisch rijonderricht volgen bij een rijschool vooraleer hij terug toegelaten wordt tot het praktisch examen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: voorlopig rijbewijs B vervalt

Bericht door GRO »

De wetgeving zegt:
Telkens je na het tweede, vierde, zesde ... praktijkexamen niet geslaagd bent, ben je verplicht om extra 6 uur praktijkles te gaan volgen in een erkende rijschool.
Praktijkuren die je voorheen hebt gevolgd tellen niet mee voor die nieuwe 6 extra uren.

Zie ook de uitleg in het praktijkboek van Gratis Rijbewijs Online
DOWNLOAD HET PRAKTIJK NAAR JE COMPUTER (klik voor info)
Gast

Re: voorlopig rijbewijs B vervalt

Bericht door Gast »

ja hoor ik ken de wet
maar STEL dat ik de wet overtreed en een advocaat mij verdedigt zou er dan niet geoordeeld worden dat de wet verouderd of ondoordacht is want vele mensen die rijles volgen na 2 mislukte rijbeurten hebben dit in feite niet echt meer nodig (alleszins toch geen 6uren), dit bevestigde ook mijn rijleraar. De examinator zou een oordeel moeten vellen over de aantal uren aanbevolen les. In dit geval zou dit dus 0 uren rijles zijn, maar zo snel mogelijk opnieuw examen afleggen.

En hoeveel mensen zijn er niet die rijlessen gewoonweg niet kunnen betalen?

Ik heb alleszins niet de tijd en energie om hier een heftige discussie opgang te brengen.

In feite heb ik wel een vraag:

1) MAG ik morgen al mijn theoretisch rijexamen opnieuw afleggen (voorlopig rijbewijs vervalt 02/01) of brengt dit niet op (ik zou willen dat de 3 maanden van mijn nieuw voorlopig rijbewijs zo snel mogelijk verstreken zijn)...

Alvast bedankt voor het beantwoorden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorlopig rijbewijs B vervalt

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:maar STEL dat ik de wet overtreed en een advocaat mij verdedigt zou er dan niet geoordeeld worden dat de wet verouderd of ondoordacht is
De rechter kan eigenlijk niet oordelen over de opportuniteit van de wet, wetten maken is immers de bevoegdheid van de wetgever.
Voor regeltjes uit de tijd van Napoleon die intussen volledig achterhaald zijn maar nog steeds in de wetgeving staan, gebeurt dat wel eens.
Voor regelgeving uit 2006 moet je dat niet verwachten.
want vele mensen die rijles volgen na 2 mislukte rijbeurten hebben dit in feite niet echt meer nodig
Het niet-slagen bij de tweede poging maakt toch wel zeer duidelijk dat zij nog wel bijkomende oefening / lesuren nodig hebben :?:

Er is geen ander controlemechanisme om te zien of de 2x gebuisde kandidaat ook daadwerkelijk gericht oefent.
De examinator zou een oordeel moeten vellen over de aantal uren aanbevolen les.
Dan krijg je zonder tiwijfel willekeur.
En hoeveel mensen zijn er niet die rijlessen gewoonweg niet kunnen betalen?
Als je die 6 uur rijlessen al niet kan betalen, moet je zeker niet aan autorijden beginnen.
Dat kost nog veel meer.
Ik heb alleszins niet de tijd en energie om hier een heftige discussie opgang te brengen.
Ge zoudt het pertang niet zeggen ...
1) MAG ik morgen al mijn theoretisch rijexamen opnieuw afleggen (voorlopig rijbewijs vervalt 02/01) of brengt dit niet op (ik zou willen dat de 3 maanden van mijn nieuw voorlopig rijbewijs zo snel mogelijk verstreken zijn)...
Dat mag.
Als het morgen kan tenminste.
Je kan dan meteen na Nieuwjaar een nieuw voorlopig rijbewijs gaan aanvragen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: voorlopig rijbewijs B vervalt

Bericht door GRO »

maar STEL dat ik de wet overtreed en een advocaat mij verdedigt zou er dan niet geoordeeld worden dat de wet verouderd of ondoordacht is want vele mensen die rijles volgen na 2 mislukte rijbeurten hebben dit in feite niet echt meer nodig (alleszins toch geen 6uren), dit bevestigde ook mijn rijleraar.
Verouderd?
Deze wet is nog maar een paar jaar gemaakt.
dit bevestigde ook mijn rijleraar.
Zou ik wel eens willen weten welke leraar van welke rijschool?
Plaats reactie