gebruik pinkers i.c.m. volgen van baan ( T kruispunt)

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast2

gebruik pinkers i.c.m. volgen van baan ( T kruispunt)

Bericht door Gast2 »

Ik heb eventjes een vraag vermits ik hier tegenstrijdige dingen over hoor.
Bij een T kruispunt waar ik langs de onderkant afkom en naar rechts wil gaan staat een verkeersbord dat dit het normale tracé is.
Nu hoor ik van sommige mensen dat je dan je pinkers mag opzetten terwijl andere mensen juist zeggen dat dit verboden is.
Ik vroeg me dus af hoe dit juist in elkaar zit.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: gebruik pinkers i.c.m. volgen van baan ( T kruispunt)

Bericht door bert.covens »

Even de juiste wettekst erbij halen:

Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is
.

Nu mijn vraag: wat bedoel je hier precies mee:
Gast2 schreef: Bij een T kruispunt waar ik langs de onderkant afkom en naar rechts wil gaan staat een verkeersbord dat dit het normale tracé is.
a) een voorrangsweg die afbuigt :arrow: je moet niet pinken, maar verboden is het evenmin
b) een T kruispunt: :arrow: hier ben ik eerder geneigd om wel degelijk te pinken
Laatst gewijzigd door bert.covens op 16 dec 2010, 20:12, 5 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: gebruik pinkers i.c.m. volgen van baan ( T kruispunt)

Bericht door Stefan Peeters »

Je bedoelt dat rechts afbuigen eigenlijk de voorrangsweg is?
Afbeelding
Je voert dan eigenlijk geen richtingsverandering uit, dus moet je in feite niet pinken. Maar kwaad kan het niet, en het is ook niet verboden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: gebruik pinkers i.c.m. volgen van baan ( T kruispunt)

Bericht door Gast »

Stefan Peeters, ik bedoelde inderdaad dat bord maar ik kon niet op het nummer komen om het eventjes te googlen (stond niet in mijn wees wegwijs).
Bert, ik bedoelde een T kruispunt waarbij het naar rechts gaan de voorrangsbaan is.

Bedankt voor het antwoord.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: gebruik pinkers i.c.m. volgen van baan ( T kruispunt)

Bericht door Benny Stinkens »

Gewoon ter info:
Je zal nergens een nummer vinden voor dit bord, want het heeft er geen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: gebruik pinkers i.c.m. volgen van baan ( T kruispunt)

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef:Je bedoelt dat rechts afbuigen eigenlijk de voorrangsweg is?
Afbeelding
Je voert dan eigenlijk geen richtingsverandering uit, dus moet je in feite niet pinken.
Als het een vervolg van dezelfde weg is waarop je voorrang hebt - wat het bord eigenlijk aan zou moeten geven - is er geen richtingsverandering : je blijft op dezelfde weg, en je pinkt uiteindelijk ook niet in een "gewone" bocht.

Als het om een afbuigend voorrangstraject gaat - waar het bord vaak voor gebruikt wordt - waarbij je van weg A op weg B terechtkomt, voer je een richtingsverandering uit van de éne naar de andere weg, en moet er ook gepinkt worden.

Er is nergens in de wegcode bepaald dat het volgen van een afbuigend voorrangstraject geen richtingsverandering is.
De Belgische wegcode bepaalt echter ook nergens wat een richtingsverandering is, of wat er geen is...


Als je duidelijk van richting verandert: gewoon richting aangeven, zonder het voorrangstraject daarbij te betrekken.
Alle andere "oplossingen" leveren enkel maar meer problemen , onduidelijkheden en gevaar op voor alle andere weggebruikers.
Plaats reactie