sleepvermogen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
chrisal

sleepvermogen

Bericht door chrisal »

Mijn wagen mag 1300 kg trekken.
Mijn aanhangwagen heeft een MTM van 1350 kg. (Leeg 500 kg)
Mag ik de aanhangwagen trekken zolang het werkelijke (beladen) gewicht ervan onder de 1300 kg blijft of mag ik hem helemaal niet trekken? :?:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: sleepvermohen

Bericht door bert.covens »

Wat bedoel je precies?

1) Of jouw auto die aanhanger mag trekken
2) Of je een rijbewijs Be nodig hebt

1) Jouw auto mag die aanhanger perfect trekken, zolang je die 1300 kg maar niet overschrijdt. Je hebt dus amper 50 kg laadvermogen van je aanhanger die je met jouw auto niet mag benutten.

2) Qua rijbewijs nu: je aanhanger heeft een MTM hoger dan 750 kg. In principe is dan rijbewijs Be nodig. Tenzij je aan de twee volgende voorwaarden (tegelijk) kan voldoen:

* de som van de MTM van de auto + de MTM van je aanhangwagen bedraagt niet meer dan 3500 kg
* de MTM van de aanhanger mag niet meer bedragen dan de ledige massa van je auto.

Allebei de voorwaarden moeten voldaan zijn. Maw, van zodra er niet voldaan is aan 1 van beide, heb je rijbewijs Be nodig. Om dit na te gaan, moeten we dus nog de MTM en de ledige massa van je auto kennen.

Tot slot nog dit: Met een voorlopig rijbewijs B, mag je geen enkele aanhangwagen trekken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
chrisal

Re: sleepvermohen

Bericht door chrisal »

De vraag was idd of ik de caravan mag trekken.
Helaas moet ik ook een BE rijbewijs gaan halen (heb al 20 jaar B rijbewijs) gezien de auto een MTM van 2250 heeft en de aanhanger een MTM van 1350 en da's samen meer dan 3500
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: sleepvermohen

Bericht door bert.covens »

chrisal schreef:De vraag was idd of ik de caravan mag trekken.
Helaas moet ik ook een BE rijbewijs gaan halen (heb al 20 jaar B rijbewijs) gezien de auto een MTM van 2250 heeft en de aanhanger een MTM van 1350 en da's samen meer dan 3500
Ho, dat kan de zaak veranderen, Stefan en Benny zullen daar beter van op de hoogte zijn.
Sinds wanneer heb jij je rijbewijs precies?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: sleepvermogen

Bericht door Stefan Peeters »

Wat betreft de aanhangwagen: het antwoord van Bert is volledig correct, je moet dus enkel zorgen dat de massa in beladen toestand van de aanhanger niet hoger is dan wat je auto mag trekken.

Wat betreft het rijbewijs: is dat nog een exemplaar waar een gaatje in geknipt is, of een nieuw model met stempels?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
chrisal

Re: sleepvermogen

Bericht door chrisal »

Rijbewijs met stempels, dus geen gaatjes.
Als ik me niet vergis zijn de 'gaatjes' in 1998 afgeschaft.
Mijn rijbewijs is van 1992.

Moet ik voor dat BE rijbewijs eigenlijk ook opnieuw theorie afleggen? Of volstaat een praktische proef?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: sleepvermogen

Bericht door Stefan Peeters »

chrisal schreef:Rijbewijs met stempels, dus geen gaatjes.
Als ik me niet vergis zijn de 'gaatjes' in 1998 afgeschaft.
Mijn rijbewijs is van 1992.
Het zal eerder 1989 geweest zijn :wink:
chrisal schreef:Moet ik voor dat BE rijbewijs eigenlijk ook opnieuw theorie afleggen? Of volstaat een praktische proef?
Wanneer je een rijbewijs met stempels hebt, en de "BE" in niet aangeduid, zal je inderdaad een examen moeten afleggen.

Je moet voor een B+E geen theorie-examen afleggen.
Je moet echter wel een praktische scholing volgen:
- ofwel via een rijschool
- ofwel met een voorlopig rijbewijs

Als houder van een rijbewijs B kan je op het gemeentehuis eenvoudig een voorlopig rijbewijs BE afhalen, en daarmee mag je na 1 maand het praktijkexamen gaan afleggen.
Let wel op: het voorlopig rijbewijs BE is maximaal 1 jaar geldig en kan niet verlengd worden!

Je moet tijdens het oefenen ook altijd vergezeld zijn van een begeleider van minstens 24 jaar, die tenminste 6 jaar houder is van een rijbewijs BE.
Je mag met het voertuig ook geen goederen vervoeren in commercieel verband.

Wat betreft het examenvoertuig:
§4. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B + E legt het praktische examen af met een samenstel bestaande uit een voertuig van de categorie B, dat beantwoordt aan de voorwaarden gesteld in § 3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 1.000 kg en met een lengte van ten minste 9 m, en dat niet onder de categorie B valt en op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.

De laadruimte van de aanhangwagen moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als het trekkende voertuig. De gesloten opbouw mag ook lichtjes minder breed zijn dan het trekkende voertuig, zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkende voertuig mogelijk is.

De feitelijke totale massa van de aanhangwagen moet minimaal 800 kg bedragen.

De eventuele lading mag niet bestaan uit ADR producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken. De lading moet degelijk vastgemaakt zijn. De examinator kan, zo nodig, overgaan tot een weging van het samenstel.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
chrisal

Re: sleepvermogen

Bericht door chrisal »

Da's een zeer duidelijk en volledig antwoord.
Bedankt hiervoor!

Het zal via het 'voorlopig rijbewijs' gebeuren; op naar het rijbewijs BE!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: sleepvermogen

Bericht door Stefan Peeters »

Ik raad je wel aan om de theorie nog eens grondig door te nemen: er is op 20 jaar tijd veel veranderd, en tenslotte moet je toch nog een rit op de openbare weg maken met je aanhangwagen :!:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: sleepvermogen

Bericht door de rijprof »

Wat is de ledige massa (leeg gewicht) van jouw auto?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: sleepvermogen

Bericht door Stefan Peeters »

de rijprof schreef:Wat is de ledige massa (leeg gewicht) van jouw auto?
Dat maakt hier weinig uit; het mtm van het samenstel komt boven 3500 kg en dan is voor een aanhangwagen met een mtm van meer dan 750 kg altijd een rijbewijs BE vereist.
chrisal schreef:...de auto een MTM van 2250 heeft en de aanhanger een MTM van 1350 en da's samen meer dan 3500
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
chrisal

Re: sleepvermogen

Bericht door chrisal »

Ter info:
Ledige massa 1613 kg
MTM 2195

Ledig gewicht caravan 1050kg
MTM 1350
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: sleepvermogen

Bericht door bert.covens »

2195 kg + 1350 = 3545 kg. Maw: met deze auto komt het op 45 kg MTM (teveel) aan.
(als ik goed kan tellen, tenminste)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie