Begeleiders - Passagiers

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Carl-Alexander
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2006, 00:00

Begeleiders - Passagiers

Bericht door Carl-Alexander »

Met de nieuwe wetgeving en modellen had ik even een vraagje over het al dan niet vervoeren van passagiers wanneer ik rij met een voorlopig rijbewijs.

Vroeger kon je met het Model 2 een passagier vervoeren indien je een persoon mee had die voldeed aan de voorwaarden van begeleider. Volgens wat ik versta met de nieuwe regels gaat dat nu niet meer. Ik mag enkel of alleen rijden, of met een persoon ouder dan 24, die reeds 4jaar een rijbewijs heeft. Ik mag geen 2de persoon meer vervoeren.

Echter, iemand die geen enkele rijles bij de rijschool heeft genomen en dus direct met een begeleider de straat opgaat, mag dat wel. Met model 1 mag je naast je begeleider een passagier vervoer.

Hier snap ik toch echt de logica niet van.

- Ik heb 20 uur rijles gevolgd. (Dat zijn er 20 uur meer dan iemand met model 1)
- Ik mag alleen rijden. Een vertrouwen dat in mij gesteld wordt, dat iemand met model 1 niet krijgt, hij moet altijd met begeleider rijden.

Maar als het op passagiers aankomt mag hij wel een 2de passagier vervoeren en ik niet?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Hier snap ik toch echt de logica niet van.
Zeker in België nooit naar de logica van iets zoeken.
Carl-Alexander
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2006, 00:00

Bericht door Carl-Alexander »

En toch zou het wel logisch moeten zijn. Uit u antwoord stel ik toch dat u het met mij eens bent dat de huidige regeling niet logisch is.

De burger geeft een deel van zijn vrijheden op, in ruil stelt de staat wetten, met oog op gelijke behandeling en bescherming van alle burgers. Het is aan de staat om richtlijnen uit te zetten waaraan alle burgers zich moeten houden, zodat geen enkele burger benadeeld zou zijn. Moest dit niet gebeuren zou er enkel de wet van de sterkste gelden.

De staat stelt dus regels op waaraan ik mij in het verkeer moet houden, met het oog op de regeling van de vrijheid en veiligheid in het verkeer. Als iedereen zich aan de regels houdt, heeft iedereen dezelfde vrijheid in het verkeer en kan iedereen zich op de weg begeven zonder gevaar voor zijn eigen veiligheid. In ruil voor het volgen van de regels, wordt er van de staat verwacht dat het zijn regels consistent, met gelijk respect voor alle burgers, opstelt, uitvoert en controleert.

In de huidige regeling met betrekking tot voorlopige rijbewijzen, is de staat hier duidelijk tekortgeschoten. Hoewel ik een kleiner risico stel, wordt ik benadeeld ten opzichte van anderen. (Hier de mensen met model1) Er is dus grond voor de burger om de staat aan te klagen voor deze onheuse behandeling.

Ben ik dan zo fout om dit onjuist te vinden? Ik ben mijn rijlessen met rijschool begonnen voor de verandering van deze regels. Toen ik uiteindelijk mijn rijbewijs model 2 aanvroeg waren de regels veranderd en mocht ik geen 2de passagier meer vervoeren. Als ik dit op voorhand had geweten, had ik misschien niet de 1000€ kosten uitgegeven en gewoon voor een model 1 gegaan. (het aantal uren dat ik kan oefenen mocht ik een 2de passagier mogen vervoeren zou aanzienlijk vergroten, en de kost aanzienlijk verlagen)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Carl-Alexander,

Vooreerst van harte welkom op dit forum. Ook op het partnerforum Christophoros, waar gedachtenwisselingen in een ruimer verband plaatsvinden, ben je uiteraard zeer welkom.

We hebben het de laatste jaren niet getroffen met onze ministers van mobiliteit en vervoer (Isabelle Durant, Bert Anciaux en Renaat Landuyt). Vooral Renaat Landuyt heeft om de haverklap gezorgd voor wijzigingen aan de verkeerswetgeving waarbij het gezond verstand dikwijls ver te zoeken viel.

Geregeld worden er op dit forum dan ook vragen gesteld, waarop we moeten antwoorden met:
Volgens de wet is het antwoord A.Maar je riskeert een boete als je dat doet, want volgens het Hof van Cassatie is het antwoord B.Op het theorie-examen voor het rijbewijs wordt echter antwoord C juist gerekend.Met het oog op de verkeersveiligheid is het juiste antwoord evenwel D.Dat dergelijke wantoestanden de verkeersveiligheid niet ten goede komen, hoeft geen betoog. Het is echter wel de droevige werkelijkheid in het verkeeer waarin wij proberen te overleven.

Wie in dit wereldje al enkele jaren actief is, heeft met schade en schande moeten leren dat er bij het verkeersbeleid heel andere belangen een rol spelen dan diegene die voorgewend worden, net zoals in ieder domein dat door de politiek beheerst wordt.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Men zou beter eerst eens gaan raadplegen bij de mensen ten velde alvorens ze hun wijzigingen doorvoeren ...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

GAST schreef: Ik beschik dus over een begeleider waar ik steeds op kan rekenen om eens te gaan oefenen, maar ik mag hem simpelweg niet meenemen.
Ik kan effe niet volgen.
Je zegt dat je een begeleider hebt (je vriend), maar eigenlijk is dat geen begeleider want hij beantwoordt niet aan de voorwaarden.
SITE schreef: De begeleider moet een Belgisch of Europees rijbewijs bij zich hebben waarvan hij sedert ten minste 8 jaar houder is, en dat geldig is om het voertuig te besturen.
(Dus een vriend die bijvoorbeeld vier jaar geleden zijn rijbewijs B heeft behaald mag geen begeleider zijn)
GAST schreef: Ik heb zonet deze regel ontdekt en ik ben er ook niet over te spreken.
Het enige wat je kan doen is naar de minister een mail sturen met de boodschap dat jij er niet over te spreken bent en aan de minister vragen de wet de wijzigen.

Toch vrees ik dat dit weinig indruk op de minister zal maken.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik heb zonet deze regel ontdekt en ik ben er ook niet over te spreken.
Dat de passagier die je mag vervoeren een aantal jaar zijn of haar rijbewijs dient te hebben, daar kan ik inkomen. Vier jaar vind ik dan ook een goed minimum. MAAR! Die leeftijdsgrens is compleet ridicuul. Ik begin binnenkort aan mijn rijlessen en mag nadien mijn vriend niet vervoeren, hoewel hij al meer dan 4 jaar zijn rijbewijs heeft. Hij is echter nog geen 24 jaar. Hierdoor kunnen we dus nooit samen gaan oefenen... het zou bovendien praktisch zijn als ik aan het stuur kan zitten wanneer we in het weekend naar zijn ouders rijden. Ik beschik dus over een begeleider waar ik steeds op kan rekenen om eens te gaan oefenen, maar ik mag hem simpelweg niet meenemen.

Ik heb daar eigenlijk maar één woord voor: belachelijk.
Plaats reactie