Buitenlandse nummerplaat in Belgie

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen

Artikel 3

°1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.
...
°2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in ° 1 niet verplicht voor:
...
2° het voertuig dat een natuurlijke persoon gebruikt in de uitoefening van zijn beroep en in bijkomende orde voor privé-doeleinden, en dat door een buitenlandse werkgever aan deze persoon waarmee hij verbonden is door een arbeidsovereenkomst wordt ter beschikking gesteld een attest afgeleverd door het bestuur dat de BTW onder haar bevoegdheid heeft, dient zich in dat geval aan boord van het voertuig te bevinden de gedetailleerde voorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden bepaald door de Minister van Financiën.
Wat betreft de inschrijving, mag jij enkel het voertuig besturen op voorwaarde dat jouw vader zich aan boord van het voertuig bevindt, en je bij een eventuele controle niet zegt dat je aan je praktijkopleiding bezig bent, doch verklaart dat het voertuig in gebruik is voor het vervoer van je vader (het mag daartoe door jou bestuurd worden).

Wat betreft de verzekering, dien je aan te geven dat jij het voertuig occasioneel bestuurt, zodat de verzekeraar bij een schadegeval niet kan inroepen dat het risico hem onvoldoende bekend was.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Jozef schreef:
Quote: Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen

Artikel 3

°1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.
...
°2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in ° 1 niet verplicht voor:
...
2° het voertuig dat een natuurlijke persoon gebruikt in de uitoefening van zijn beroep en in bijkomende orde voor privé-doeleinden, en dat door een buitenlandse werkgever aan deze persoon waarmee hij verbonden is door een arbeidsovereenkomst wordt ter beschikking gesteld een attest afgeleverd door het bestuur dat de BTW onder haar bevoegdheid heeft, dient zich in dat geval aan boord van het voertuig te bevinden de gedetailleerde voorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden bepaald door de Minister van Financiën.
Wat betreft de inschrijving, mag jij enkel het voertuig besturen op voorwaarde dat jouw vader zich aan boord van het voertuig bevindt, en je bij een eventuele controle niet zegt dat je aan je praktijkopleiding bezig bent, doch verklaart dat het voertuig in gebruik is voor het vervoer van je vader (het mag daartoe door jou bestuurd worden).

Wat betreft de verzekering, dien je aan te geven dat jij het voertuig occasioneel bestuurt, zodat de verzekeraar bij een schadegeval niet kan inroepen dat het risico hem onvoldoende bekend was.
Die zinnen die in het vet gedrukt zijn, moet je toch nog even toelichten. Ik mag dus feitelijk niet met een L rijden (aangezien dat aantoont dat ik met een praktijkopleiding bezig ben)?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

SeppaR schreef: Ik mag dus feitelijk niet met een L rijden (aangezien dat aantoont dat ik met een praktijkopleiding bezig ben)?
Als je nog geen definitief rijbewijs hebt, doch slechts een voorlopig rijbewijs, moet je met een L rijden.

Omgekeerd suggereert de L dat de bestuurder nog geen definitief rijbewijs heeft, doch slechts een voorlopig. De wetgever hoopte hiermee dat beginnelingen op enige tegemoetkoming van de andere weggebruikers zouden kunnen rekenen (helaas heeft de L in de praktijk soms het tegengestelde effekt).

Maar het is niet omdat je met een L rijdt, dat je op dat ogenblik bezig bent met je rijopleiding. Je mag ook een rit maken zonder de bedoeling iets bij te leren.

Het komt er dus op neer dat je, als een politieman je vraagt of je aan het leren rijden bent, antwoordt: &quotNu niet. Mijn vader wilde een rit maken met zijn auto, en vroeg mij om de wagen te besturen.&quot
SeppaR

Buitenlandse nummerplaat in Belgie

Bericht door SeppaR »

Mijn vader werkt bij een Duits bedrijf, heeft een Duitse bedrijfswagen.

Is het mogelijk om met een Belgisch voorlopig rijbewijs met deze auto te rijden in Belgie, mag dat verzekeringsgewijs en volgens de wetten?

Dank bij voorbaat,
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: De Belgische wetgeving... Zalig, toch?
Juist.

Als zijn vader ziek is, en hij gaat voor zijn vader geneesmiddelen halen bij de apotheker, maar zijn vader zit niet in de wagen, heeft hij het bij een controle aan zijne rekker.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Het komt er dus op neer dat je, als een politieman je vraagt of je aan het leren rijden bent, antwoordt: &quotNu niet. Mijn vader wilde een rit maken met zijn auto, en vroeg mij om de wagen te besturen.&quot
De Belgische wetgeving... Zalig, toch?
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Idd. niet inschrijving + ontduiken van verkeersbelasting
Plaats reactie