Rijbewijs vervallen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
JEFKE

Rijbewijs vervallen

Bericht door JEFKE »

ik heb een voorlopig rijbewijs (met begeledier) en 2 x examen praktijk gedaan en niet geslaagd:-(. Nu is mijn voorlopig rijbewijs vervallen en heb ik opnieuw theorie gedaan en dus nieuw voorlopig rijbewijs gaan halen (opnieuw met begeleider) nu komen 2 vragen: moet ik eerst 3 maand rijden voor een nieuw examen en 2de vraag meot ik eerst 6 uur naar de rijschool?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijbewijs vervallen

Bericht door de rijprof »

Je mag opnieuw praktijkexamen afleggen nadat je minstens 3 maand stageperiode hebt gedaan te rekenen vanaf de afgifte datum van je (nieuw) voorlopig rijbewijs.
Je mag ondertussen reeds de verplichte 6 uur rijschool volgen.

Meld aan de rijschool dat je 2x niet geslaagd was want de rijschool moet na de verplichte 6 uur rijles een stempel zetten op jouw voorlopig rijbewijs.
Zonder stempel van de rijschool (bewijs van 6 u rijles) mag je geen praktijkexamen doen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
alatpom
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 okt 2008, 16:56

Re: Rijbewijs vervallen

Bericht door alatpom »

@ rijprof
klopt dit wel van die 6 uur? in een omzendbrief van september 2010 staat:
7.8. Nieuw examen
7.8.1. Nieuw examen na tweemaal niet slagen

Na 2 mislukte praktische examens moet de houder van een M3

- twee uur praktijkles volgen: categorieën A3, A of weglating van de code “78” voor alle categorieën
- vier uur praktijkles volgen: categorieën of subcategorieën B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D of D+E

De kandidaat moet het praktisch examen afleggen met een erkende rijschool.

Na twee mislukte pogingen voor het praktisch examen, moet de houder van een VRb 18 maanden of 36 maanden zes uur praktijkles volgen. Hij moet zich niet aanbieden voor het praktisch examen met een rijschool

Alle mislukkingen worden in aanmerking genomen, ook die met de rijschool. Voor het behalen van een nieuw VRb, na 3 jaar, worden de mislukkingen niet in aanmerking genomen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijbewijs vervallen

Bericht door Benny Stinkens »

@ alatpom,

Het klopt wat de rijprof geschreven heeft.
Je hebt het trouwens zelf ook geschreven.
Na twee mislukte pogingen voor het praktisch examen, moet de houder van een VRb 18 maanden of 36 maanden zes uur praktijkles volgen. Hij moet zich niet aanbieden voor het praktisch examen met een rijschool
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs vervallen

Bericht door Inazuma »

alatpom schreef:Alle mislukkingen worden in aanmerking genomen, ook die met de rijschool. Voor het behalen van een nieuw VRb, na 3 jaar, worden de mislukkingen niet in aanmerking genomen.
Dat is 1 interpretatie - een gevolg van de onduidelijkheid van de wetgeving doorgevoerd onder Renaat Landuyt en de "verduidelijking" ervan in de toenmalige omzendbrieven.
In een vroegere omzendbrief staat ook al ergens dat men met een nieuw voorl. rijbewijs B weer opnieuw begint - met een nieuwe stageperiode.

Een ministriële omzendbrief kan echter geen KB wijzigen, maar enkel verduidelijken.

En het KB inzake het rijbewijs B stelt duidelijk :
Artikel 9

De kandidaat die twee maal na elkaar niet slaagt voor het praktisch examen moet zes uren praktisch rijonderricht volgen bij een rijschool vooraleer hij terug toegelaten wordt tot het praktisch examen.


Er is echter geen enkele wettelijke bepaling dat bij het vervallen van het voorlopige rijbewijs waaronder de examens afgelegd zijn, deze bepaling eveneens vervalt en de teller ook weer op 0 gezet wordt.


Het zou helemaal te gortig worden wanneer de overheid zelf gaat meewerken aan het opzettelijk laten vervallen van het voorl. rijbewijs om zo de verplichte - en dan duidelijk hoognodige - professionele scholing te ontduiken :!:
Jonas123

Re: Rijbewijs vervallen

Bericht door Jonas123 »

Het is niet mijn bedoeling van het topic te kapen, maar mijn vraag heeft hier toch veel mee te maken. Stel dat je twee keer mislukt voor het praktisch examen. Mag je dan nog rondrijden met begeleider, of moet je eerst de zes lessen nemen voor je terug de baan op mag?

Groeten,
Jonas
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs vervallen

Bericht door Stefan Peeters »

Je mag zeker nog rondrijden met je begeleider. De 6 uren rijschool zijn een voorwaarde om opnieuw examen te mogen afleggen.

Maar we raden je toch aan om na 2 mislukte examens zo snel mogelijk die 6 uren te gaan volgen. Wanneer je 2 keer niet slaagt wijst dit er toch ergens op dat je nog niet vlot en correct met het voertuig kan omgaan.
Dit kan zijn omdat je nog niet voldoende geoefend hebt, maar ook omdat je een aantal zaken foutief hebt aangeleerd gekregen.
Het is dan belangrijk om die fouten zo snel mogelijk te (laten) corrigeren door een instructeur, zodat je daarna op de correcte manier kan oefenen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijbewijs vervallen

Bericht door Benny Stinkens »

En daar wil ik zelfs nog de raad aan toevoegen om je begeleider mee te nemen op je 6 uren les (of tenminste een paar ervan). Op die manier kan hij samen met jou zien wat er bij jou misloopt (en eventueel bij hem zelf, of op zijn manier van iets aan jou te leren)

Zowel hij als jij zullen er de vruchten van plukken :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie