parkeren voor eigen poort zonder nummerplaat

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Bibliotheker

parkeren voor eigen poort zonder nummerplaat

Bericht door Bibliotheker »

Beste allemaal,

Een vriend van me legde me volgend probleem voor:
Zijn wagen was defect, en hij besloot hem weg te doen. Hij zegt de verzekering op, haalt de platen er af, en zet de wagen voorlopig in zijn garage. Enkele dagen later heeft hij gedurende 1 a 2 dagen zijn garageruimte nodig, en hij zet die wagen zonder platen voor zijn garagepoort, in de veronderstelling dat dat geen probleem is. Als hij de tweede dag dat zijn onverzekerde wagen onreglementair buiten geparkeerd staat, thuis komt, is zijn wagen weggesleept, en verneemt hij van de politie (die hem eerste enkele malen van het welbekende kastje naar de al even bekende muur stuurt, en terug ) dat hij een boete kan verwachten van 1000 tot 10.000 euro. Bangmakerij?
Natuurlijk is men verplicht om een voertuig dat op de openbare weg staat, te verzekeren. En dat er streng tegen opgetreden wordt, is ook goed te begrijpen, maar kunnen in dit geval geen verzachtende omstandigheden aangevoerd worden? Kortom, waar mag die vriend zich aan verwachten?

Vriendelijke groeten,
Maarten
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Uw vriend mag zich, naast de sleepkosten, aan een serieuze boete verwachten.

Voertuig, zonder nummerplaat, zonder verzekering op de openbare weg.
Quote: maar kunnen in dit geval geen verzachtende omstandigheden aangevoerd worden?
Ik zou niet weten wat?
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

eugeen schreef:
Quote: maar kunnen in dit geval geen verzachtende omstandigheden aangevoerd worden?
Ik zou niet weten wat?
Eventueel de korte tijd dat dat voertuig onreglementair geparkeerd stond, of het feit dat het voor zijn eigen garagepoort stond?

Nu, een boete zal er zeker volgen, maar bij het bepalen van dat bedrag wordt er misschien met bepaalde (hierboven aangehaalde) omstandigheden rekening gehouden?

Mvg,
Maarten
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bibliotheker schreef: Bangmakerij?
Nee hoor:

Takelkosten.Voertuig geparkeerd vóór inrij waarop kenteken niet leesbaar was aangebracht: 20 tot 250 Euro.Inschrijving: 275 tot 2.750 Euro en/of verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig van 8 dagen tot 5 jaar.Verzekering: 550 tot 5.500 Euro en/of gevangenisstraf van 8 dagen tot 6 maanden.Keuring (waarschijnlijk ook niet meer in regel): 55 tot 55.000 Euro en/of gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 maanden.Verkeersbelasting: fiskale rechtzetting en boete van het ministerie van Financiën.Gerechtskosten: ca. 40 Euro.Bijdrage tot het fonds van slachtoffers: 137,50 Euro.Stel dat er een fietser tegen die auto aangereden was en die fietser zwaargekwetst en levenslang werkonbekwaam geweest was. Wie zou die schadevergoeding opgehoest hebben als het voertuig niet verzekerd was?

Er zijn geen verzachtende omstandigheden: je vriend heeft wetens en willens meerdere dagen een hele reeks wetten overtreden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Maarten,

Als je een fiets of een bromfiets voortduwt, ben je een voetganger.

Doch wie een motorfiets of een auto voortduwt of -trekt, is geen voetganger meer, maar een bestuurder.

Als dat door meerdere personen gebeurt, zal uitgemaakt worden wie er de meeste controle over het voertuig had (bijvoorbeeld diegene die door het raampje aan het stuurwiel draaide) of de leiding had, en derhalve als bestuurder gold.

De aansprakelijkheid voor een ongeval met een dergelijk voertuig wordt, zoals gewoonlijk, bepaald aan de hand van de overtreding(en) die een rechtstreeks oorzakelijk verband had(den) met het ongeval.

Als een wagen uit een garage gerold wordt om op een vrachtwagen te worden gezet, wordt er een maneuver uitgevoerd, waarbij voorrang moet verleend worden aan alle andere weggebruikers (voetgangers en bestuurders).

Op strafrechterlijk vlak is de bestuurder verantwoordelijk. Op burgerlijk vlak is dat de eigenaar van het voertuig.

Deze laatste heeft nochtans een verhaal op de professioneel uit de autosector (garagehouder-hersteller, handelaar in tweedehandsvoertuigen, takelbedrijf, VAB, Touring, enz.) die de operatie desgevallend uitgevoerd heeft.

Op hun beurt zijn deze verzekerd voor de schade als gevolg van bepaalde fouten tijdens de uitoefening van hun beroep.

Ongeacht wie er aansprakelijk gesteld wordt voor het ongeval, dient de erin betrokken voetganger of fietser evenwel, behoudens onverschoonbare fout, vergoed te worden voor zijn lichamelijke letsels en kledijschade (hierin begrepen brillen, tandprothesen, enz.). Dit gebeurt normaliter door de verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid van de wagen.
Bibliotheker

Bericht door Bibliotheker »

Beste Jozef,

Hartelijk bedankt voor je uitvoerige antwoord. Voor een leek als ik is dit zeer verhelderend, want toch wel een complexe materie.

Vriendelijke groeten,
Maarten
Bibliotheker

Bericht door Bibliotheker »

Dat is een indrukwekkend lijstje! Die zal dat toch geen twee keer doen!

Puur theoretisch, maar wie is eigenlijk aansprakelijk als er een fietser of andere in botsing zou komen met een dergelijke niet-ingeschreven en onverzekerde wagen, net op het moment dat die wagen uit een garage wordt gerold om op een vrachtwagen te zetten?

Vriendelijke groeten,
Maarten
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Inzake de aansprakelijkheidstheorie verwijs ik naar Jozef zijn posting
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Verzekering:

-&gt Wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

Artikel 2
°1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.
De verplichting tot het sluiten van de verzekering rust op de eigenaar van het motorrijtuig. Indien een andere persoon de verzekering heeft aangegaan, is de verplichting van de eigenaar geschorst voor de duur van de overeenkomst die door de andere persoon is gesloten

Strafbepaling:
worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen. Vergeet tevens de takelkosten niet eh.

--------------------------------------------------------------

Inschrijving:

-&gt Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen

Artikel 2
°1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.

Strafbepaling:

Betreft een eerste graadsovertreding. Je riskeert voor de rechtbank een geldboete gaande van 55 euro tot 1.375 euro.
Ik stel meestal nog een fiscaal proces-verbaal op inzake het ontduiken van de verkeersbelasting. Deze is niet mals!

--------------------------------------------------------------
Parkeerovertreding.


-&gt Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Artikel 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
...
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wat betreft de inschrijving, schreef Patte:
Quote: Betreft een eerste graadsovertreding. Je riskeert voor de rechtbank een geldboete gaande van 55 euro tot 1.375 euro.
Ik schreef daarentegen:
Quote: Inschrijving: 275 tot 2.750 Euro
Sommig lezers zullen zich wellicht afvragen vanwaar het verschil komt.

Wat de minimum boete betreft, heeft Patte gelijk, en heb ik mij vergist: ze bedraagt thans nog slechts 55 Euro. Met dank voor de rechtzetting, Patte.

Wat de maximum boete betreft, hebben Patte en ik allebei gelijk. De verkeerswet vermeldt inderdaad in art. 29 °2:
Quote: De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoà¶rdineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro.
(Deze bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 voor de opdeciemen).

Maar art. 29 °4 vermeldt:
Quote: De geldboetes worden verdubbeld bij herhaling van een overtreding als bedoeld in paragraaf een of drie binnen het jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan.
Patte ging er dus van uit dat deze alinea niet van toepassing is, en dan is 250 Euro x 5,5 inderdaad gelijk aan 1.375 Euro.

Bij voormelde herhaling wordt dat het bedrag dat ik vermeld had: 1.375 Euro x 2 = 2.750 Euro.
Bibliotheker

Bericht door Bibliotheker »

Dat ziet er niet goed uit, voor die vriend van me! Bedankt voor de info! Prettig eindejaar aan allen!
Plaats reactie