vraagje

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
bjornlaine

vraagje

Bericht door bjornlaine »

Hallo

nog een vraagje
- een rijbaan met 4 rijstroken
- een middenberm
- snelheidsbeperking tot 70km/h
- boven de linkerrijstrook staat er een blauw bord met Gent en witte pijl naar beneden
- boven de rechterrijstrook staat er een blauw bord met E40 en witte pijl naar beneden
- er komen twee op- en afritten aan
- er staan geen nieuwe borden Gent/E40 na het eerste kruispunt.
- ik moet richting Gent

Mag of moet ik aanhoudend links rijden tot na de twee kruispunten voor de E40?
Mag of moet ik aanhoudend links rijden tot na het eerste kruispunt voor de E40?
Stel dat ik naar de E40 moet en dus rechts aanhoud, mag ik hier dan de auto links rechts inhalen?

Mvg

bjornlaine
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraagje

Bericht door bert.covens »

9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

Afbeelding verkeersbord F15


Maw, op basis van die verkeersportieken naar de E40, mag jij rijden in de rijstrook die op dat moment 't beste aan jouw bestemming beantwoordt. In dit geval mag jij dus gerust in de linkse rijstrook gaan rijden, om naar de E40 te rijden.

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.

Maw, eenmaal je goed en wel de E40 bent opgereden, moet je in principe weer rechts gaan rijden van zodra dat kan. De rechtse rijstrook, dus.

Wanneer jij je rijstrook mag kiezen in functie van jouw bestemming, dan is er van inhalen is geen sprake.

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Afbeelding verkeersbord F15


Onder die verkeersportieken mag je dus gerust die auto links van je voorbijrijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje

Bericht door Inazuma »

bjornlaine schreef: Mag of moet ik aanhoudend links rijden tot na het eerste kruispunt voor de E40?
Na het eerste kruispunt heb je de aanwijzingen van de F15 richting Gent opgevolgd, en moet je weer rechts gaan rijden.

Stel dat ik naar de E40 moet en dus rechts aanhoud, mag ik hier dan de auto links rechts inhalen?
Dit is zelfs geen inhalen vanwege de F15.
bjornlaine

Re: vraagje

Bericht door bjornlaine »

bedankt voor de antwoorden!
Plaats reactie