handelaarsplaat en oldtimervraag

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Michiel.

handelaarsplaat en oldtimervraag

Bericht door Michiel. »

Hoi,

Mag je met een voorlopig rijbewijs B (met begeleider, 36maanden):

1) met een handelaarsplaat (Z-plaat) rijden?

2) met een oldtimerplaat (O-plaat) rijden?

Groeten,
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Dat is een vereiste die de verzekeraar oplegt, geen wettellijke regeling. Zolang je aan alle voorwaarden voldoet om met een oldtimer te mogen rijden (afstand tot de woonplaats, maximum aantal kilometers, etc), zie ik niet in waarom je geen rijlessen zou mogen geven in een wagen met een O-plaat.
Je moet natuurlijk wel toestemming hebben van de eigenaar. Oude oldtimers durven nogal waardevol zijn ook is het niet gemakklijk om te leren rijden met een wagen zonder synchromesh (pas in de jaren '60 begonnen wagens synchronisatie tussen alle versnellingen te krijgen).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: handelaarsplaat en oldtimervraag

Bericht door Inazuma »

Michiel. schreef:
Mag je met een voorlopig rijbewijs B (met begeleider, 36maanden):

1) met een handelaarsplaat (Z-plaat) rijden?
11.2. De personen die het beroep uitoefenen van detailhandelaar in motorvoertuigen of in aanhangwagens kunnen een inschrijving &quothandelaar&quot verkrijgen voor de voertuigen waarvan zij eigenaar zijn.


het voertuig dient dus eugendom te zijn van de handelaar

er zijn stevige beperkingen op wie er met die handelaarsplaten mag rijden :

Artikel 15
15.1. De voertuigen waarop een &quothandelaarplaat&quot is aangebracht en waarvan de bestuurder het bijbehorende inschrijvingsbewijs bij zich heeft, mogen slechts worden gebruikt:

* wanneer de houder een natuurlijke persoon is, door deze persoon zelf, door zijn familieleden aangegeven als helpers van een zelfstandig werknemer alsook door de vennoten of leden van de feitelijke vennootschap waartoe de houder behoort die dezelfde activiteiten uitoefenen

* wanneer de houder een rechtspersoon is, door de actieve vennoten, beheerders, geranten en beheersorganen van deze rechtspersoon

*door de werknemers die door de houder worden tewerkgesteld. Deze werknemers moeten in het bezit zijn van een document dat uitgaat van de houder en waarop hun identiteit vermeld is evenals de hoedanigheid waarin zij gemachtigd zijn het voertuig onder een inschrijving &quothandelaar&quot te gebruiken.


15.3. Het is verboden voertuigen, voorzien van een &quothandelaarplaat&quot, uit te lenen of te verhuren.

Nochtans is dit verbod, bij afwijking van punt 15.1., niet van toepassing bij het uitlenen of verhuren van een voertuig aan een persoon waarvan het op zijn naam ingeschreven voertuig zich in de werkplaats van de uitlener of van de verhuurder ter herstelling bevindt.

Dit uitlenen of verhuren zal evenwel niet langer dan zeven dagen mogen duren bovendien zal de persoon die het voertuig huurt of ontleent eveneens in het bezit moeten zijn van het inschrijvingsbewijs van het ter herstelling toevertrouwde voertuig.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Voor zover ik weet staat in het KB niet dat dit niet zou mogen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Oldtimerplaat lijkt me sterk. M'n broer heeft pas een oldtimer (VW Kever uit 1974 voor de liefhebbers) ingeschreven, en op de verzekeringspapieren staat uitdrukkelijk vermeldt dat ik dat voertuig niet mag besturen. Ik veronderstel dat dit was omdat ik op dat moment mijn rijbewijs nog geen jaar had. Kan natuurlijk aan onze verzekeringsagent liggen, en lukt het anderen misschien wel...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het is geen kwestie van rijbewijs, maar van het feit of jij (en niet je begeleider) de voorwaarden vervult om met een handelaarsplaat of een oldtimerplaat te mogen rijden.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Een handelaarsplaat is enkel en alleen weggelegd voor een handelaar dus de titularis van de plaat. De personen die in het bedrijf werken mogen met de plaat rijden voor zolang ze een schriftelijke toelating hebben van de titularis dat ze deze plaat mogen gebruiken. Elk misbruik hierop kan leiden tot een inbeslagname van de plaat volgens artikel 21. Dit betekent dat de plaat door de politieambtenaar inbeslaggenomen wordt en teruggestuurd wordt naar de dienst D.I.V. alwaar deze overgaan tot de schrapping van de plaat. Pas dan kan de handelaar een nieuwe aanvragen dit rekeninghoudend dat de D.I.V. het jaar der achter een plaat minder kan afleveren.

Eén inbreuk op dit K.B. zal in eerste instantie géén invloed hebben op uw rijbewijs. Weet wel dat er niet aan commerciëel vervoer mag gedaan worden indien u een voorlopig rijbewijs categorie B hebt. Vanaf C wel.

Groeten
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Bertje schreef: Dat is een vereiste die de verzekeraar oplegt, geen wettellijke regeling. Zolang je aan alle voorwaarden voldoet om met een oldtimer te mogen rijden (afstand tot de woonplaats, maximum aantal kilometers, etc), zie ik niet in waarom je geen rijlessen zou mogen geven in een wagen met een O-plaat.
Je moet natuurlijk wel toestemming hebben van de eigenaar. Oude oldtimers durven nogal waardevol zijn ook is het niet gemakklijk om te leren rijden met een wagen zonder synchromesh (pas in de jaren '60 begonnen wagens synchronisatie tussen alle versnellingen te krijgen).
Leren rijden met een O-plaat is zeker verboden! Een O-plaat dient enkel en alléén om een proefrit te maken naar aanleiding van een komend evenement of kan enkel aangewend worden om naar het evenement te rijden. De proefrit dient te gebeuren binnen een straal van 25 km woonplaats en dit tussen tussen zonsopgang en zonsondergang.

Ook hier heeft dit niet onmiddellijk een invloed op uw rijbewijs.


Groeten

Patte
THE driver
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 sep 2006, 00:00

Bericht door THE driver »

Quote:

Leren rijden met een O-plaat is zeker verboden! Een O-plaat dient enkel en alléén om een proefrit te maken naar aanleiding van een komend evenement of kan enkel aangewend worden om naar het evenement te rijden. De proefrit dient te gebeuren binnen een straal van 25 km woonplaats en dit tussen tussen zonsopgang en zonsondergang.

Ook hier heeft dit niet onmiddellijk een invloed op uw rijbewijs.


Een leerling mag toch ook een proefrit maken!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik kan de redenering van Patte hier wel volgen. Iemand die zelfs nog geen definitief rijbewijs heeft, beschikt ongetwijfeld niet over de nodige kennis en ervaring om een oldtimer te beoordelen tijdens een proefrit.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Wat een 'proefrit' inhoudt is niet bij wet gedefiniëerd ook voor een 'behoorlijk toegelaten manifestatie' is geen definitie terug te vinden. Om het cru te stellen mag je dus, met de woorden van een collega, &quotnaar de andere kant van België rijden met een postzegel en een bewijs dat daar ergens een postzegelverzamelaarsontmoeting plaatsvindt.&quot En dit ongeacht of je met een voorlopig rijbewijs rijdt of niet en ongeacht welke route je volgt om daar te geraken.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Desondanks zal ik bij vaststelling proces-verbaal opstellen. Het is aan het parket of de rechter om hierin een beslissing te nemen. Mijn inziens zal de rechtbank u hier niet in volgen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: Wat een 'proefrit' inhoudt is niet bij wet gedefiniëerd ook voor een 'behoorlijk toegelaten manifestatie' is geen definitie terug te vinden.
Dat klopt.

Zoals Patte schrijft, dienen we hiervoor derhalve te vertrouwen op de wijsheid van het Hof, zoals de geijkte uitdrukking luidt. Dat houdt onder meer in dat de rechter zal nagaan of er volgens de gangbare begrippen te goeder trouw (bona fide) en als een goed huisvader (bonus pater familias) werd gehandeld.

In dit raam vermoed ik dat de rechter onder meer zal rekening houden met de courante betekenis van de termen in de betrokken omgeving.

Onder eigenaars van oldtimers verstaat men onder een &quotproefrit&quot een rit om na te gaan of het voertuig probleemloos aan de eerstvolgende manifestatie zal kunnen deelnemen, wat een technische kennis en ervaring vereist die ongetwijfeld deze van iemand met een voorlopig rijbewijs overstijgen.

Een &quotbehoorlijk toegelaten manifestatie&quot betreft in dit verband een rit met een aantal oldtimers waarvoor door de overheid toestemming werd gegeven volgens de geldende procedures.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Ik heb dezelfde mening als Jozef. Zo denk ik ook niet dat de rechter rekening zal houden met het feit dat er ergens een postzegelbeurs of dergelijke aan de gang was ...
Plaats reactie