elke 24u wagen verplaatsen?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

elke 24u wagen verplaatsen?

Bericht door gast »

Geachte Heren,

Eerst en vooral proficiat met de site. Ik verschoot mij een aap als ik sommige verkeersregels lees. Het antwoord op mijn vraag heb ik op de site jammer genoeg niet gevonden. Situatie: de handelaar in mijn straat spreekt mij zeer onbeleefd aan met de vraag dat mijn auto in zijn weg staat omdat hij al 6 dagen onaangeroerd voor hun winkel staat. Dit is ambetant voor zijn klanten die graag vlak voor de deur parkeren.


1) Wordt mijn voertuig beschouwd als het &quothinderen&quot van iemand bij het geparkeerd staan langs de rijweg? Ik vemoed van niet, maar ik had toch even graag een expert opinion gehad.

2) is de regel nog steeds van toepassing dat ik mijn wagen om de 24u moet verplaatsen? Ik dacht dat deze regel al een tijdje geleden afgeschaft was.


Familie Mergan
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Als je deze regels allemaal volgt, zal er geen probleem zijn.

De 24u is enkel van toepassing op voertuigen die niet meer kunnen rijden, of aanhangwagens. Zie hier voor meer informatie.

Ik ben natuurlijk geen expert, maar volgens mij kan die handelaar je niets maken. Als je nog even geduld hebt, zullen er nog zeker anderen reageren met eventueel wetteksten.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik kan Rafael zijn mening alleen maar delen en zou dus ook niet weten wat die handelaar je kan verplichten en zoals Rafael ook reeds correct melde is het alleen maar zo dat defecte voertuigen en aanhangwagens niet langer dan 24 uur mogen blijven staan.

Dus als de handelaar in kwestie niet wil dat je auto voor zijn deur staat blijft hem niets anders over dan zijn deur te verplaatsen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: De 24u is enkel van toepassing op voertuigen die niet meer kunnen rijden, of aanhangwagens.
Dat klopt. Maar er wordt niet tegen opgetreden. Overtredingen tegen de maximum toegestane parkeertijd zijn immers uit het strafrecht verwijderd, zodat de politie niet meer kan optreden. En parkeerwachters houden zich niet bezig met de 24 uren-regel.
Quote: Ik ben natuurlijk geen expert, maar volgens mij kan die handelaar je niets maken.
Wettelijk inderdaad niet, maar ik zou hem daar toch niet meer laten staan. De kans bestaat dat je hem anders één dezer dagen terugvindt met krassen en lekke banden.
THE driver schreef: Het zou misschien wel eens nuttig kunnen zijn om het begrip &quotdefect voertuig&quot uit te breiden naar wagens zonder verzekering
Een onverzekerd voertuig mag zich niet op een openbare plaats bevinden!
THE driver
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 sep 2006, 00:00

parkeren

Bericht door THE driver »

Ik kan die handelaar best begrijpen,ook al heeft hij wettelijk niets in te brengen.
Er zijn gevallen waar wagens soms meer dan een maand niet verplaatst worden,stel maar dat die voor je deur staat en dat je zelf elke dag een straat verder je wagen moet achterlaten,of gaan halen.
Het zou misschien wel eens nuttig kunnen zijn om het begrip &quotdefect voertuig&quot uit te breiden naar wagens zonder verzekering,onbetaalde taksen, géén geldige technische keuring,
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Zoals Jozef zegt is de 24 uur regel niet meer van toepassing voor ons. Deze blijft echter opgenomen in de wegcode maar het is aan bepaalde gemeenteambtenaren om hierop toe te zien en hiervoor te verbaliseren.

Het zou moeilijk zijn te bewijzen moesten er enige beschadigingen aan uw voertuig worden aangebracht maar indien dit zo zou zijn zou ik bij het indienen van uw klacht toch zijn naam vernoemen en vragen dat hij in deze zaak gehoord wordt.

Inderdaad mag een niet-verzekerd voertuig zich niet op de openbare weg of op gelijkgestelde plaatsen bevinden.

Indien het niet anders kan zou ik mij niet verzetten. Indien het wel mogelijk is zou ik dit uit menselijk standpunt w'el doen. Het blijft wel zo dan men u in feite niets kan maken.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Dank u Jozef.

Met de eindejaarsperiode vliegen de overuren elk jaar de pan uit. Weinig tijd privé laat staan om dan nog eens op het forum te komen maar we doen ons best.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Hey Patte, man, wat ben ik blij om hier nog eens iets van jou te lezen ... een rechtgeaarde en sympathieke politieman, die ons niet in de steek gelaten heeft!

En ... vergeet niet dat je ook nog altijd geregistreerd bent op het Christophoros Forum. Politiemensen zoals jij zijn zeldzame parels, en zijn er dan ook meer dan welkom!
Gast (ik weer)

Bericht door Gast (ik weer) »

Ik ben ondertussen met de handelaar in kwestie een babbeltje gaan doen om te zien wat we konden doen aan de situatie. Ik heb toegezegd van mijn auto niet onnodig voor haar deur te zetten en zij ging niet beginnen zagen als hij toch nekeer voor haar deur staat. Beter op die manier dan een burenruzie te beginnen.

Hartelijk dank voor jullie reactie.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Fijn zo! Een beetje geven en nemen van twee kanten kan wonderen doen.
Plaats reactie