onbekend bord

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Ilse

onbekend bord

Bericht door Ilse »

hai

overlaats reed ik op de weg en zag ik een bord staan dat ik niet ken. Het is een driehoekig bord met de punt omhoog (als ik mij niet vergis) en op het bord staan een crescendo-teken een kleiner-dan teken. Betekent dat dat er een haarspeld bocht aankomt ofzo, want ik heb het nog nergens zien staan!!

ahja, nog een vraag. Als je een weg hebt, waar aan beide kant een rood niet-afgebakend fietspad hebt en je kan niet met 2 auto's naast elkaar rijden op het zwarte gedeelte, mag je dan op die rode strook rijden??

Alvast bedankt!
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Het bord kan ik even niet voorstellen, maar met het andere denk ik dat je een fietssuggestiestrook hebt gezien:

Afbeelding
Hoofdstuk (Brom)fietsers schreef: 6. Suggestiestrook voor fietsers.

FIETSSUGGESTIESTROOK Op plaatsen waar de openbare weg te smal is om echte fietspaden aan te leggen, worden in sommige gemeenten suggestiestroken voor fietsers op de rijbaan geschilderd.

- Zij zijn een stuk van de rijbaan.
- Zij hebben geen enkele wettelijke betekenis.
- Zij verbieden en verplichten niets.
- Vaak veroorzaken deze stroken bij de zwakke weggebruikers verwarring, omdat zij zouden kunnen menen dat ze op een fietspad rijden, wat helemaal niet waar is. Ze rijden immers op de rijbaan.
Voor het bord, kijk eens onder &quotBORDEN&quot, of je het daar terug vindt...
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Kan het zijn dat dat gevaarsbord een variant is op A1 (gevaarlijke bocht), maar dan aangepast aan een plaatselijke situatie?
Eventueel zou het ook een afbladderende versie van A9 kunnen zijn.

Afbeelding A1a
Afbeelding A1b
Afbeelding A1c
Afbeelding A1d
Afbeelding A9

Iets anders dat op een kleiner-dan teken zou kunnen lijken kan ik niet bedenken.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: onbekend bord

Bericht door Inazuma »

Ilse schreef: Als je een weg hebt, waar aan beide kant een rood niet-afgebakend fietspad hebt en je kan niet met 2 auto's naast elkaar rijden op het zwarte gedeelte, mag je dan op die rode strook rijden??
Haai Ilse.

Zoals Rafaël al aanhaalde is deze strook geen fietspad als ze niet aangegeven is met de voorziene wegmarkeringen Afbeelding of de borden Afbeelding of Afbeelding .

Deze niet als fietspad gemarkeerde strook is een deel van de rijbaan, wat betekent dat je er zelfs op moet rijden om andere verkeersregels toe te passen , bijvoorbeeld :

9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.



15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

Deze regel inzake kruisen niet respecteren is een erg zware overtreding, ééntje van de derde graad.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: onbekend bord

Bericht door Inazuma »

Ilse schreef: Betekent dat dat er een haarspeld bocht aankomt ofzo, want ik heb het nog nergens zien staan!!
Het kan ook een fantasietje zijn van de wegbeheerder.
Heb je kans om een foto te maken
Ilse

Re: onbekend bord

Bericht door Ilse »

Hai

Merci al voor de antwoorden. een foto maken gaat niet lukken vrees ik maar het is zo'n A1 bord, met &lt op. vlak erna was er een redelijke scherpe bocht, dus ik vermoed dat het bord daar voor wou waarschuwen!

merci voor de uitleg!
Plaats reactie