gecombineerde lichten 3-kleurig en pijl.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

gecombineerde lichten 3-kleurig en pijl.

Bericht door digital »

Meer en meer verschijnen er 3 kleurige lichten (rechts van de rijbaan) gecombineerd met lichten met een pijl (naar links) links van de rijbaan. Ik vraag me af wanneer de wetgeving gaat aangepast worden want voor zover dat ik weet hoef ik geen rekening te houden met lichten links van de rijbaan.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ben je zeker dat die voor jou tellen???
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

eugeen schreef: Ben je zeker dat die voor jou tellen???
De lichten die Digital bedoeld ken ik en ja die tellen ook voor hem

Het is één grote ijzeren U vorm die begint dus rechts van de rijbaan en eindigt links van de rijbaan.
Net zoals de normale verkeerslichten staat er eentje rechts, een paar boven je en eentje links van je.

Maar er is één verschil: en dat is dus dat elk licht voor een andere richting telt
Ik heb geen camera meer anders zou ik er een foto van kunnen plaatsen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: gecombineerde lichten 3-kleurig en pijl.

Bericht door Inazuma »

digital schreef: Meer en meer verschijnen er 3 kleurige lichten (rechts van de rijbaan) gecombineerd met lichten met een pijl (naar links) links van de rijbaan. Ik vraag me af wanneer de wetgeving gaat aangepast worden want voor zover dat ik weet hoef ik geen rekening te houden met lichten links van de rijbaan.
61.4.2. De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.

Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt.

Ze mogen dus links worden herhaald - wat wel inhoudt dat ze OOK rechts of boven de rijstrook moeten staan.


(Aangepast aangezien ik de vraag de eerste keer verkeerd begrepen had.)

Laatst aangepast door Inazuma op Ma Nov 13, 2006 12:02 am, in totaal 1 keer bewerkt
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:
eugeen schreef: Ben je zeker dat die voor jou tellen???
Ik heb geen camera meer anders zou ik er een foto van kunnen plaatsen
ik heb er een foto van
klik !



En dit is natuurlijk een foto van de wettelijke situatie - niet van de situatie die Digital schetst.

Laatst aangepast door Inazuma op Ma Nov 13, 2006 12:03 am, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik kan niet goed meer volgen.

digital heeft het over 3-kleurige lichten die zich rechts van de rijbaan bevinden, en gecombineerd zijn met lichten met een pijl naar links die zich links van de rijbaan bevinden.

AR 61.4.2 schrijft daarentegen voor dat de driekleurige pijlvormige verkeerslichten boven de rijstroken of rechts worden geplaatst (zoals op de foto waar Inazuma naar verwijst).

Lichten die zich daar niet bevinden, kunnen uiteraard niet links of links aan de andere kant van het kruispunt herhaald worden.

Dit toont derhalve niet aan dat digital zijn kennis van de wegcode moet bijschaven, maar veeleer dat de door hem aangehaalde situatie inderdaad niet reglementair is.

Of mis ik iets?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef
Quote: Dit toont derhalve niet aan dat digital zijn kennis van de wegcode moet bijschaven, maar veeleer dat de door hem aangehaalde situatie inderdaad niet reglementair is.
Zo bekijk ik het ook de foto van Inazuma is ook geen goed voorbeeld.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Tiens, ik dacht dat ik hier al een aanpassing van mijn antwoord gemaakt had
Digital heeft het wel juist ...
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Heren, ik heb mij wel degelijk vergist. Ik denk dat er ook een licht met een pijl naar links boven de rijstrook hangt. Dat is dan wel reglementair.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Dan zal dit het vergissingsdraadje zijn
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: Dan zal dit het vergissingsdraadje zijn
Hoe dan ook blijft het verwarrend want er hangt inderdaad boven de rijstrook die dient om links af te slaan een verkeerlicht met een groene pijl.

Dus hebben we boven de rijstrook een licht en links ervan een licht, maar de lichten tellen toch maar alleen als ze rechts van je staan
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: [61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.
Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.
61.4.2. De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.
Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt.
61.4.3. Verkeerslichten mogen op dezelfde paal op ooghoogte van de bestuurder worden herhaald.] (K.B. 17.10.2001, art.2 inwerkingtreding: 1.1.2002)
Je hebt dus gelijk Digital alleen de cirkelvormige moeten rechts geplaatst worden.
Quote: Benny, ik had mij ook laten vangen.
Dat komt ervan als jij en ik bij dezelfde persoon onze opleiding hebben gekregen he
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Benny, ik had mij ook laten vangen.
In de wetgeving staat dat de lichten zich ofwel rechts of boven moeten bevinden. Alleen de linkse is een herhaling.
Plaats reactie