leren

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: leren

Bericht door bert.covens »

Tanja schreef:niks gedaan :s waar haal jij dat om dat te zeggen ?? heb zeker wel wat gedaan !!! als ik alles geprobeerd heb :s
alleen heb ik het moeilijk met leren..
De ene leert moeilijker dan de andere, da's waar. Maar, once again, da's nu ook net het grootste stuk van jouw probleem geweest voor je hier op deze site terechtkwam. Namelijk dat je verschillende methodes hanteerde, elk vanuit een andere invalshoek. En zo ga je op den duur dingen door elkaar halen ook. Neem eens de tijd in aanmerking die je genomen hebt dat je enkel en alleen studeerde via deze site. Da's al een stuk minder lang, en (hopelijk) minder frustrerend voor jou.
Tanja schreef:als het me niet intereseert deed ik het toch niet na mijn weten. .
Hier begrijp ik niet wat je bedoelt, vrees ik.
Tanja schreef:en bij iedereen verschilt het. bij de een helpt cd en de andere boek, ik heb bekeken wat voor mij ging en tot nu toe niks :s .
Jawel, zoals blijkt uit je eigen (hoopvolle) citaten eerder hier, boekte je wel degelijk vorderingen.
Tanja schreef:ja maar is niet omdat 1 hoofdstuk lukt dan al de rest gaat lukken. .
Rome en Parijs zijn ook niet op 1 dag gebouwd. (en die waren met meer manschappen tegelijk bezig, LOL). En waarom zouden die andere hoofdstukken plotseling niet meer lukken?
Tanja schreef:krijg hier van vele tips en steun, maar jij kraakt de mensen goed af.
Begrijp me vooral niet verkeerd. Maar Woot heeft eigenlijk wel een punt. Ik wil je gerust helpen en steunen. Immers, geef toe: de energie die je nu hier gebruikt, was mischien beter besteed bij het studeren, niet? Bovendien schrijft hij ook:
Wooter schreef:Je zat met dat eerste hoofdstuk al vrij kort bij de 100/100. Wat zou het dan onmogelijk zijn? Dat je na enkele weken niet meer 100/100 kan halen op dat eerste hoofdstuk is niet zo erg, maar het feit dat je het eens hebt gehaald betekent dat je die informatie wel kan opnemen en toepassen. En als je op alle hoofdstukken eens 100/100 hebt gehaald, ook al was het maar één keer, dan ga je zien dat je eigenlijk klaar bent om het hele examen te doen.

Denk niet na over alle hoofdstukken. Doe hoofdstuk per hoofdstuk. En als je alle hoofdstukken hebt gedaan - en dat kan meerdere weken duren, makkelijk een maand - dan pas kan je beginnen denken aan de proefexamens die vragen van alle hoofdstukken oppikken. En dan ga je na die maand verbaasd zijn hoeveel je nog herinnert van hoofdstuk 1.
En dat lijkt mij toch ook wel degelijk steunen en goede raad geven. Uit alles wat je hier schrijft, heb ik de indruk dat jouw grootste probleem een gebrek aan zelfvertrouwen is.

Dat er ergens in je achterhoofd geregeld een stemmetje opduikt dat jou (onnodig) doet twijfelen aan jezelf. Van zodra dingen niet meteen vlotten, is dat stemmetje er weer: "zie je wel dat ik 't niet kan". En jammer genoeg ga je dat stemmetje dan nog geloven ook.

Hoog tijd dat je dat stemmetje voorgoed het zwijgen oplegt. Put nu vooral moed uit de dingen die wél goed vlotten. En probeer voortaan tegen jezelf te zeggen: "zie je wel dat ik dat ook kan"

Veel succes.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Tanja

Re: leren

Bericht door Tanja »

@bert

ja dat laatste is steun maar in het begin is hij grof.
ja heb geen zelfvertrouwen nee. is dat zo gek ? ben niet de enigste.
en ben echt wel blij als er iets lukt. zoals bij het eerste hoofdstuk.
en meer tijd in forum dan leren nee denk het toch niet :s
kom hier gwn kijken als ik iets geschrevne heb, maar leer nog wel..
alleen lukt het gwn niet echt met leren en baal ik gwn van.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: leren

Bericht door de rijprof »

Tanja,
je klinkt wat negatief.
je moet positief blijven.
Zoals Bert zei:
En probeer voortaan tegen jezelf te zeggen: "zie je wel dat ik dat ook kan"
Je maakt vooruitgang en dat is belangrijk om zelfvertrouwen te winnen.

Misschien lukt het leren niet goed omdat je wat oververmoeid bent.
Misschien moet je er een tijdje mee stoppen, om later met een fris hoofd en een positieve ingesteldheid opnieuw te beginnen.
Doe eens iets anders, neem eens afstand van de leerstof, ga eens naar buiten, kijk eens rond naar het verkeer.
Blijf niet te lang aan 1 stuk achter het scherm zitten. Daar wordt je suf van en dan krijg je niets meer in je hoofd opgeslagen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: leren

Bericht door wooter »

Tanja schreef:ja dat laatste is steun maar in het begin is hij grof.
Wat ik probeer te zeggen is dat jij meent dat je al 9 maanden bezig bent en het wilt opgeven, terwijl ik je wil duidelijk maken dat je door niet methodegericht te studeren in die 9 maanden je nauwelijks enige vooruitgang hebt gemaakt, en bijgevolg die 9 maanden eigenlijk tijdsverlies waren. Om dan de handdoek in de ring te gooien na een weekje methodegericht studeren vind ik vroeg, want eigenlijk ben je nog maar pas begonnen.

Hoofdstuk per hoofdstuk. Zo kom je er.

Mijn vrouw heeft enkele jaren geleden ook haar theorie moeten halen. Tijdens het studeren vroeg ze me "waarom moet ik weten hoe oud je moet zijn om alleen met een paard te rijden?". Geen idee, maar tot op vandaag blijft ze dit nutteloze stukje wegcode onthouden :).

Lees een hoofstuk. Noteer de belangrijke dingen. Schets ze indien nodig op een diagram of tekening. Doe dan de proefexamens van dat hoofdstuk. Ga doorheen de foute antwoorden. Doe het proefexamen opnieuw, ga weeral doorheen de foute antwoorden. Zoek op in het hoofdstuk naar de uitleg als je de uitleg bij een antwoord dat je fout had niet begrijpt. Blijf het proefexamen doen tot je 100/100 haalt. En dan pas ga je naar het volgende hoofdstuk.
Tanja

Re: leren

Bericht door Tanja »

@wooter

ja dan ga ik stressen !!
heb het moeilijk met leren, dus dan gaat het eeuwen duren voor dat me dat lukt. wat jij net zei.
maar is toch wel dat er dingen staan die je niet moet weten als auto bestuurder hé.. zoals dat van dat paardrijden.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: leren

Bericht door bert.covens »

Tanja schreef:ja dan ga ik stressen !! .
En da's dus een slechte raadgever.
Tanja schreef:heb het moeilijk met leren, dus dan gaat het eeuwen duren voor dat me dat lukt. wat jij net zei..
En daar heb je dat stemmetje weer :( . "Dat gaat eeuwen duren vooraleer me dat lukt, 't heeft geen zin want ik ga dat toch nooit kunnen, enz."

Overtuig nu jezelf eens van je eigen kunnen. "Dat eerste hoofdstuk lukt me toch ook, wedden dat de rest me ook gaat lukken?"
Tanja schreef:maar is toch wel dat er dingen staan die je niet moet weten als auto bestuurder hé.. zoals dat van dat paardrijden.
Zoals ik al zei: probeer de hoofdzaak van de bijzaak te onderscheiden. Hoe oud je moet zijn om met een paard of paard en kar de weg op te mogen, is eerder bijzaak als je gaat leren autorijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Tanja

Re: leren

Bericht door Tanja »

ja ben er mee bezig.. maar gaat ook niet in een vingerknip. zeggen dat het me lukt.
ben nu alles aan het lezen en belangerijke dingen op aan het schrijven en de tip exen.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: leren

Bericht door wooter »

Je eerste hoofdstuk haalde je 33 op 40. Dat is 82,5%. Dat is niet ver meer van 100%.

Dat het lang gaat duren hoort erbij. Hoelang moet jij studeren in school voor een examen? Vaak is dat toch een heel semester of toch alleszins een trimester dat je de leerstof krijgt, alvorens je gaat studeren voor het examen. 3 maanden doen over je theorieexamen - intensief, minimum een uur per weekdag - lijkt me nu niet zo abnormaal als je het vergelijkt met andere leerstof in school.

Ik heb jaaaren terug toen ik mijn theorie leerde 5 dagen avondles gevolgd van 19u tot 22u30. 17,5 uren. En dan moest je nog zelf blokken vooraleer je naar het examen trok. Dat uitgespreid over 1 uur per weekdag is 3 weken en 4 dagen. En dan heb je nog niet geblokt voor het examen.
Tanja

Re: leren

Bericht door Tanja »

nou op school deed ik er niet heel lang over..
denk 2 a 3 weken..
zit er elke dag toch zeker 2 uur op te leren...
maar het is gwn op school snapte ik de dingen sneller als ik nu met dit doe..
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: leren

Bericht door de rijprof »

33/40 = 82,5 % Dat is net voldoende om te slagen want voor je theorie-examen moet je 82 % halen (41/50).
Dus ben je goed bezig en dat moet je moed geven om verder te doen.
Beetje bij beetje. Telkens 1 hoofdstuk, tot je minstens 33/40 haalt.
Daarna kun je nog eens alle hoofdstukken herhalen en zul je zien dat je nog meer kunt halen.

Met welk hoofdstuk ben je nu bezig?
Als je iets niet goed begrijpt, zijn we er om jou te helpen en uitleg te geven.
Dus stel maar vragen als er iets niet duidelijk is.

Nog een tip: kijk ook gewoon rond in het verkeer, naar de borden, de voorrang, de plaats van weggebruikers op de openbare weg, enz.
Als je op stap gaat of als je gaat fietsen of als je meerijdt met de auto, kun je ook al heel veel leren.
Je hoeft het niet allemaal uit boeken , CD's of websites te leren.
Gewoon elke dag het verkeer in het oog houden is ook leerrijk.
En stel vragen aan de mensen met wie je meerijdt dan kun je achteraf opzoeken of hun antwoord klopt.
Laat hen ook aan jou vragen stellen over het verkeer en vergelijk je antwoorden met je leerstof.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Tanja

Re: leren

Bericht door Tanja »

@rijprof

ik heb tot nu toe alle hoofdstukken gelezen en de belangerijke dingen opgeschreven. dus beetje samen gevat.
maar ga nog eens kijken als ik niks vergeten ben.
dank u dat doe k zeker !!
In het verkeer zelf kijk ik ook al goed rond en vraag het aan de bestuurder naast mij.
alleen het jammere is dat die soms het zelf niet meer weet.. :?
maar als ik echt goed bezig ben is dat wel fijn om te horen :)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: leren

Bericht door wooter »

Tanja schreef:ik heb tot nu toe alle hoofdstukken gelezen en de belangerijke dingen opgeschreven. dus beetje samen gevat.
... En als je dan de proefexamens doet ga je triestig worden want je gaat niet hoog scoren.

Dat is omdat je probeert alle leerstof in één keer op te nemen. Dat lukt niet. Dat lukt jou niet, dat lukt mij niet.

Ga per hoofdstuk te werk. Dat gaat vlotter, en je gaat sneller positieve resultaten zien.
Tanja

Re: leren

Bericht door Tanja »

ik ga niet meteen proefexamens doen hé.
doe gwn de oefenvragen per hoofdstuk.
met proefexamen wacht ik echt nog wel een tijd..
maar dan heb ik toch al iets in mijn hoofd zitten kwa leerstof.
zeg daarom niet alles.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: leren

Bericht door wooter »

OK, sorry, ik haal de oefenvragen en de proefexamens door mekaar :).
Tanja

Re: leren

Bericht door Tanja »

hahaha :lol:
is niet erg :)
Gesloten