Links afslaan

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
oederdekoe
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2010, 10:25

Links afslaan

Bericht door oederdekoe »

Hallo beste forum'ers

Hier ben ik met nog eens een vraag rond een verkeerssituatie!

Het betreft een situatie die mijn schoonzus heeft gehad op haar praktijkexamen. Zij is volgens mij onterecht gebuisd geweest, en ik wil hier mijn licht eens opsteken.

Heb een tekening toegevoegd.
Afbeelding
Mogelijks komt het wat te ingewikkeld over... maar ik hoop maar dat het duidelijk is. Het is sowieso moeilijk als je de verkeerssituatie zelf niet goed kent.

Ik ben de blauwe pijl. Ik wil links afslaan.
De rode pijl is de tegenligger. Die wil ook links afslaan.
De gele pijl staat achter de rode pijl aan te schuiven. Deze wil rechtdoor. Er is hier slechts één rijvak.

De tegenligger (rode pijl) heeft GEEN tegenliggers (groene streep) en kan dus probleemloos afslaan. Maar om de een of andere onbekende reden blijft deze wagen nog lang wachten. Na een tijdje doet hij zelfs teken naar mij (blauwe pijl) van "ga maar". Omdat het nu wel lang duurt en de tegenligger niet verder rijd, besluit ik dan maar om af te draaien. Dan plots besluit een andere wagen die zich achter de tegenligger bevind (gele pijl) te gaan inhalen. Op een plaats waar dit volgens mij echt niet de bedoeling is, want hoewel je er wel langs kan, is het een straat met maar één vak.
Volgens mij is het niet de bedoeling dat deze gaat voorbijrijden, maar wacht todat degene voor hem is afgedraaid.
Of zie ik dat verkeerd?

Wie is hier in fout?
Ben ik nu in fout, omdat ik wou afslaan op het moment dat de gele pijl wou inhalen?
Of is de gele pijl in fout omdat hij inhaalt op een plek waar dit niet de bedoeling is?

Volgens mij is het het tweede.
Maar ik wou toch even de mening horen van ervaren forum'ers.

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Links afslaan

Bericht door Inazuma »

oederdekoe schreef: Dan plots besluit een andere wagen die zich achter de tegenligger bevind (gele pijl) te gaan inhalen. Op een plaats waar dit volgens mij echt niet de bedoeling is, want hoewel je er wel langs kan, is het een straat met maar één vak.
Met tekening erbij verandert gans de zaak natuurlijk.

Geel mag rechts inhalen / voorbijrijden als rood rechts wil afslaan.
Daarmee rijdt hij op de normale plaats op de weg als tegenligger, en heeft dus voorrang op wie afslaat.

Blauw en rood hadden elkaar langs rechts moeten kruisen, en niet links zoals op je tekening gebeurt
Laatst gewijzigd door Inazuma op 10 sep 2010, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Links afslaan

Bericht door bert.covens »

Je "link" werkt blijkbaar niet. Die euhm "achteliggende" tegenligger, die gaat inhalen. Langs welke kant haalt die zijn voorligger in?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Links afslaan

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
...
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
1. Je moet voorrang verlenen aan 'geel'.

2. Je kruiste mogelijk verkeerd.
Zonder pijlen moet je achter elkaar kruisen.
Klik eens >>> hier

Als er pijlen op de grond geschilderd zijn moet je de pijlen volgen en voor elkaar kruisen.
Klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Links afslaan

Bericht door bert.covens »

@ Oederdekoe: Ik zie niet meteen in wat "geel" volgens jou verkeerd doet?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie