stistaan op een bushalte

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
sarah123

stistaan op een bushalte

Bericht door sarah123 »

ik had een vraagje..

mag je nu wel of niet stistaan op een bushalte / busstrook
heb al zoveel verschillende dingen gelezen, dat ik het echt niet meer weet!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stistaan op een bushalte

Bericht door Inazuma »

sarah123 schreef: mag je nu wel of niet stistaan op een bushalte
Je mag stilstaan op een bushalte.
/ busstrook
Je mag uitsluitend in een dergelijke voorbehouden rijstrook rijden om van richting te veranderen. (Artikel 72.5)
Je mag dus om geen andere reden in deze rijstrook gaan rijden, dus kan/mag je er bijgevolg ook niet op gaan stilstaan.
Je rijdt dan immers op de voorbehouden rijstrook zonder dat je van richting verandert.


72.5. Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord "BUS" is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen.
(...)
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.



Op een bijzonder overrijdbare bedding, mag je niet stilstaan of parkeren. (Artikel 72.6)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: stistaan op een bushalte

Bericht door de rijprof »

Op een plaats die een bushalte aanduidt, mag je stilstaan.
Op een busstrook mag je enkel rijden als je van richting gaat veranderen.

Wanneer ik iemand wil laten uitstappen op een rijbaan met een busstrook ga ik niet midden van de rijbaan stoppen maar rij ik naar rechts, op de busstrook en ga daar even stilstaan.
Ik moet dan wel aan het eerstkomende kruispunt van richting veranderen want anders had ik geen reden om in de busstrook te gaan rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie