Overtreding tgv wheelie

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
IXEIR600
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2006, 00:00

Overtreding tgv wheelie

Bericht door IXEIR600 »

Dames en heren,

Deze ochtend (in een euforische bui weliswaar) kon ik de verleiding niet weerstaan om eens een wheelie (in Aalst) uit te proberen. Het zwaantje dat hier, spijtig genoeg, getuige van was kon hier niet mee lachen.
Na een kort (en vriendelijk) verhoor mocht ik onmiddellijk mijn rijbewijs inleveren voor een duurtijd van 14 dagen. Een geldboete (minnelijke schikking) zou per post volgen. De toegestane snelheid heb ik voor alle duidelijkheid NIET overschreden.
Ietwat verbauwereerd mocht ik nadien rondbellen om transport te voorzien om op mijn werk te geraken.
Ik besef dat ik een risico heb genomen met die wheelie en dat ik daarvoor wel de straf zal moeten ondergaan. Maar ik voel mij zwaar gestraft voor dergelijke overtreding.
Het rijverbod doet al pijn (ik gebruik de moto voor woon- en werkverkeer). Die geldboete kan ik serieus missen.
Wie kan mij melden welke overtreding ik precies heb begaan en aan wat ik mij kan verwachten?
Is verweer mogelijk tegen deze strafmaatregel? Hoe loopt dat dan?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Mvg

Joris
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Joris,

Bij een wheelie hebben we te maken met een samenloop van verschillende overtredingen op dezelfde wetgeving (het verkeersreglement). Een politieambtenaar beschikt over een appreciatierecht dat hem toelaat te bepalen of hij al dan niet verbaliseert, en zo ja, voor welke van die overtredingen. Indien ook door het parket meerdere overtredingen weerhouden worden voor de strafvervolging, zul je in principe enkel voor de zwaarste van die overtredingen gestraft worden.

In de eerste plaats hangen de gevolgen voor jou dus af van de overtredingen die zullen vervolgd worden. Als mogelijkheden zie ik volgende artikels van het verkeersreglement:
Quote: AR 7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

AR 8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

AR 50. Behoudens speciale toelating van de wettelijk gemachtigde overheid zijn verboden op de openbare weg, alle snelheids- en sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden.
Ik hoop voor jou dat deze laatste overtreding niet zal weerhouden worden, want dat is een overtreding van de 4de graad (de zwaarste categorie). Ik vermoed evenwel van niet, want de politieambtenaar heeft gezegd dat je een minnelijke schikking zult toegestuurd krijgen, en dat kan niet voor een overtreding van de 4de graad (dan moet je sowieso voor de politierechter verschijnen).

Het spijt me voor jou dat ik jouw onzekerheid niet kan wegnemen, maar het is in dit stadium helaas nog te vroeg om te voorspellen welke gevolgen (boete, verval van het recht tot sturen) je zou kunnen oplopen.

Als je een minnelijke schikking of onmiddellijke inning zou krijgen, dan mag je de fles champagne ontkurken. Betaal ze dan zonder fout.

Een beroep op een advocaat (eventueel via je rechtsbijstandsverzekering) lijkt me ten zeerste aangewezen indien:

de voorlopige intrekking van je rijbewijs met 3 maanden zou verlengd worden, in afwachting dat de zaak voorkomt
je geen minnelijke schikking of onmiddellijke inning zou ontvangen, doch gedagvaard zou worden voor de politierechtbank.Houd de moed erin, beste Joris. Beter dat dan dat er een ongeval van gekomen was. En als je nog eens niet aan de verleiding kan weerstaan om een wheelie te trekken, kijk dan eerst goed uit naar eventuele zwanen onder de toeschouwers, of beter nog: doe het niet op de openbare weg.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Wat is een wheelie? Is dat dat je op enkel jouw achterwiel rijdt op de motor?

Ixe, met een éénwieler kan je ook stunten, als ik het goed heb dan is dat legaal op de openbare weg. Misschien een ideetje?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Wat is een wheelie? Is dat dat je op enkel jouw achterwiel rijdt op de motor?
Juist.
Quote: Ixe, met een éénwieler kan je ook stunten, als ik het goed heb dan is dat legaal op de openbare weg. Misschien een ideetje?
Een éénwieler valt bij mijn weten onder geen enkele categorie van de voertuigen die toegelaten worden tot het verkeer op de openbare weg.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik weet niet hoe het nu is maar toen ze een rage waren werden ze in Nederland toegelaten op het fietspad.
instrukteurken
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2006, 00:00

Bericht door instrukteurken »

ne versleten voorband is goedkoper dan de boete die je nu te wachten staat dus ik zou zeggen ... houd je twee wielen op de grond .. met mijn moto kan je gelukkig geen wheelies dus de verleiding is er niet meer
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Beste,

Na telefonisch contact met het parket blijkt dat mij de overtredingen van art.7.2 en art 50 ten laste worden gelegd.
Art 7.2 lijkt van 2e graad te zijn maar art 50 is vierde graad.
Dientengevolge zal ik gedagvaard worden voor de politerechtbank.

Joris
sailor11647
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2006, 00:00

Bericht door sailor11647 »

Anonymous schreef: Beste,

Na telefonisch contact met het parket blijkt dat mij de overtredingen van art.7.2 en art 50 ten laste worden gelegd.
Art 7.2 lijkt van 2e graad te zijn maar art 50 is vierde graad.
Dientengevolge zal ik gedagvaard worden voor de politerechtbank.

Joris
Quote: Artikel 50: Snelheidswedstrijden - sportwedstrijden

Behoudens speciale toelating van de wettelijk gemachtigde overheid zijn verboden op de openbare weg, alle snelheids- en sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden.

die inzonderheid slaat op snelheids en sportwedstrijden
tenzij je samen met nog een paar om ter mooiste wheelie aan het maken was, heb je geen wedstrijd, en kan art 50 niet gebruikt worden

als jij kan aantonen dat je zonder gevaar die wheelie kan doe heeft art 7.2 ook al weinig kan op slagen
wie heb je trouwens in gevaar gebracht?

je rechtsbijstand zal werk hebben
beter een slechte dag op zee
dan een goede dag op het werk
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Joris,

Behalve dan art. 8.3 dat ze vergeten zijn, zat ik blijkbaar juist met mijn voorspelling.

Dat zwaantje heeft je dus belogen met die minnelijke schikking, een mogelijkheid waarmee ik terecht blijk rekening gehouden te hebben.

Gezien je helaas onder meer gedagvaard zult worden voor een overtreding van de 4de graad, zou ik je absoluut aanraden een beroep te doen op een advocaat. De sancties kunnen immers dermate uiteenlopend zijn, dat een bekwame advocaat een groot verschil kan betekenen.
Quote: Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.

Artikel 29

° 1. De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoà¶rdineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en die van die aard zijn dat ze bij een ongeval bijna onvermijdbaar leiden tot fysieke schade en overtredingen die bestaan uit het negeren van een stopbevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de vierde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 40 euro tot 500 euro en met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar. Wanneer de rechter het verval van het recht tot sturen niet uitspreekt, motiveert hij deze beslissing.
...
De in deze wet vermelde boetebedragen moeten nog vermenigvuldigd worden met 5,5 (opdeciemen). Het gaat dus om boetes van 220 Euro tot 2.750 Euro (8.875- tot 110.935- BEF).

Nu het goede nieuws: de rechter kan deze boete geheel of gedeeltelijk met uitstel uitspreken.

En er is ook nog:
Quote: ° 4. In geval van verzachtende omstandigheden kan de geldboete verminderd worden, zonder dat ze minder dan één euro mag bedragen.
...
Met de opdeciemen erbij is dat dus 5,5 Euro (222- BEF), en ook die boete kan met uitstel uitgesproken worden.

De gerechtskosten en de bijdrage aan het slachtofferfonds zul je sowieso moeten betalen (tenzij je volledig vrijspraak zou krijgen, maar dat is zeer onwaarschijnlijk).

Ik wens je veel goede moed toe, beste Joris, en hoop van harte op een milde uitspraak voor jou.

Het zou fijn zijn als je ons op de hoogte wil houden van het verdere verloop.


@ sailor11647:

Ik vrees dat jouw argumenten de rechter niet mild, doch eerder wild zouden stemmen. Voor de rechter beweren dat je op een dinsdagochtend in een stad als Aalst een wheelie kan uitvoeren zonder onnodig gevaar voor andere weggebruikers, dat komt beslist niet goed.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Joris schreef: Ik ben niet van plan te argumenteren met een rechter (zal dat wel aan de advocaat overlaten)
In jouw situatie is dat inderdaad aangewezen.
Quote: maar ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel en dat wordt nu zwaar op de proef gesteld.
Daar kan ik inkomen.
Quote: Dat ik mijn rijbewijs nogmaals tijdelijk verlies kan ik nog dragen
Ging het om een tijdelijke intrekking van het rijbewijs? Dat is niet zo erg. Als je daarentegen vervallen verklaard geweest bent van het recht om een voertuig te besturen, zou dit helaas in je nadeel kunnen spelen.
Quote: maar een geldboete kan mij serieus in de problemen krijgen. Misschien is een alternatieve straf mogelijk.
Vraag dat je advocaat dit pleit. Zoals je gezien hebt, kan de boete zeer uiteenlopend zijn, en kan ze alvast gedeeltelijk met uitstel uitgesproken worden.

Vele rechters zijn wel te vinden voor een alternatieve straf. Anderen weer niet, omdat ze weten dat slechts weinigen die tot een alternatieve straf veroordeeld worden, ook daadwerkelijk een gelegenheid aangeboden krijgen om ze uit te voeren.
Quote: Tja, bezin eer ge begint hoor ik u zeggen.
Zoals ik je al gezegd heb, maak ik jou zeker geen verwijt, Joris. Wij zijn hier niet om preken af te steken, maar om je te helpen.
Quote: op het achterwiel is voor mij een behendigheidsoefening die ik onder de knie krijg door te oefenen hier bij mij op de boerenbuiten op de kleine betonnen banen tussen de velden (er zijn er hier honderden).
Dat lijkt me voorzichtiger dan in Aalst.
Quote: Een waarschuwing van het zwaantje in kwestie had bij mij al het tij kunnen keren.
Bij jou wel, Joris. Maar politiemensen krijgen helaas dikwijls met burgers te maken die zich verontschuldigen in de hoop er met een waarschuwing vanaf te komen, en nog niet de hoek om zijn of er eens goed mee lachen en alweer dezelfde overtreding plegen.
Quote: Er wordt weeral een gerechterlijke en administratieve machine in gang gezet die mij totaal overbodig lijkt. U hoort het nog wel.
Graag, dit is voor ons interessante informatie.
Quote: De dagvaarding zal wel nog even op zich laten wachten.
Het voordeel daarvan is dat je al een beetje kunt beginnen sparen voor een eventuele boete. Het nadeel is natuurlijk de onzekerheid.

Ik hoop voor jou dat het allemaal nog wel enigszins zal meevallen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik ben niet van plan te argumenteren met een rechter (zal dat wel aan de advocaat overlaten) maar ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel en dat wordt nu zwaar op de proef gesteld. Het uitvoeren van een wheelie op de openbare weg erken ik als een overtreding. Hoewel een aantal factoren in mijn voordeel spreken reken ik niet op een vrijspraak. Dat ik mijn rijbewijs nogmaals tijdelijk verlies kan ik nog dragen maar een geldboete kan mij serieus in de problemen krijgen. Misschien is een alternatieve straf mogelijk.
Tja, bezin eer ge begint hoor ik u zeggen. Er zit waarheid in maar rijden op het achterwiel is voor mij een behendigheidsoefening die ik onder de knie krijg door te oefenen hier bij mij op de boerenbuiten op de kleine betonnen banen tussen de velden (er zijn er hier honderden).
Een waarschuwing van het zwaantje in kwestie had bij mij al het tij kunnen keren. Er wordt weeral een gerechterlijke en administratieve machine in gang gezet die mij totaal overbodig lijkt. U hoort het nog wel.
De dagvaarding zal wel nog even op zich laten wachten.

Joris
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:
Na telefonisch contact met het parket blijkt dat mij de overtredingen van art.7.2 en art 50 ten laste worden gelegd.
Sinds wanneer is een wheelie een behendigheidsrit
Dit is volledig over het paard getild.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Hoe is deze hele historie nu afgelopen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Hoe is deze hele historie nu afgelopen?
Geen idee, maar als Gast zorgt dat hij zwijgt over behendigheidsoefeningen moet er wel wat mogelijk zijn ...

7.2 veronderstelt hinder of gevaar voor andere weggebruikers.
Dan zal dat ook uit de vaststellingen moeten blijken hebben ...

8.3 alle nodige rijbewegingen zijn uitvoerbaar op het achterwiel ... en een bewuste, gecontroleerde wheelie is een teken van controle over het voertuig

50. er is geen behendigheidsrit of dergelijke aan de gang - met hetzelfde argument zou men iemand die een korte bocht probeert te maken ook kunnen vervolgen voor een &quotbehendigheidsrit&quot, of iemand die op een verlaten weg zijn remmen eens test
Plaats reactie