verkeerslichten

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

verkeerslichten

Bericht door Gast »

Hallo ik heb eens een vraagje.Stel dat ik aan de verkeerslichten sta (de cirkelvormige verkeerslichten met daarin nog een pijl naar rechts ) dus als de pijl voor het rechts afslaan groen is dan weet ik dat ik rechts mag afslaan maar mijn vraag was als het gewone groene licht dus het cirkelvormige groen is mag ik dan ook rechts afslaan?

Alvast bedankt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verkeerslichten

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:Afbeeldinggroen licht betekent dat het verkeerslicht mag voorbijgereden worden;

4° het rode licht, het vast oranjegeel licht en het groene licht mogen respectievelijk vervangen worden door één of meer rode, oranjegele of groene pijlen. Deze pijlen hebben dezelfde betekenis als de lichten maar het verbod of de toelating is beperkt tot de richtingen die door de pijlen aangegeven worden;

wanneer één of meer bijkomende lichten in de vorm van één of meer groene pijlen tegelijk met een rood licht of een oranjegeel licht branden, betekenen de pijlen dat alleen in de richtingen die door de pijlen worden aangeduid mag voortgereden worden, op voorwaarde dat voorrang verleend wordt aan de bestuurders die op regelmatige wijze uit andere richtingen komen en aan de voetgangers;
Groen licht: je mag het verkeerslicht voorbijrijden in alle (toegelaten) richtingen.

Rood licht + groene pijl naar rechts: je mag enkel als je rechts afslaat het verkeerlicht voorbijrijden
en op voorwaarde dat je voorrang verleent aan andere weggebruikers die uit andere richtingen komen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Bram666

Re: verkeerslichten

Bericht door Bram666 »

Ik dacht dat zo'n groene pijl een ontruimingspijl was en er bijgevolg geen verkeer uit de andere richting kwam? Of is dit enkel als de groene pijl ook links aan de overkant staat?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verkeerslichten

Bericht door Inazuma »

Bram666 schreef:Ik dacht dat zo'n groene pijl een ontruimingspijl was en er bijgevolg geen verkeer uit de andere richting kwam?
Een ontruimingspijl is wat anders : die staat aan de overkant van het kruispunt, en geeft aan dat de tegenovergestelde richting rood heeft gekregen, zodat je het kruispunt kan ontruimen.

Het gaat in deze vraag om een extra groene pijl bij een "gewone" set cirkelvormige verkeerslichten (die op rood of oranje staan)

Of is dit enkel als de groene pijl ook links aan de overkant staat?
Niet "OOK" ...
Het is een ontruimingspijl indien ENKEL een groene pijl aan de overkant van het kruispunt staat.
Gast

Re: verkeerslichten

Bericht door Gast »

Ik ken ergens een kruispunt waar een voorsorteerstrook voor naar links is, waar je ook rechtdoor kan, en er tegenliggers zijn. Boven de strook om rechtdoor te rijden staan 'gewone' verkeerslichten. Boven de voorsorteerstrook naar links hangt een pijl naar links, en links aan de overkant van het kruispunt staat een pijl naar links. Dit is dus ook een ontruimingspijl, want het verkeer in de tegengestelde richting heeft rood wanneer de pijl groen is.
Mijn vraag is dus: Blijft deze pijl een ontruimingspijl, ook als hij boven de voorsorteerstrook herhaald is?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verkeerslichten

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Ik ken ergens een kruispunt waar een voorsorteerstrook voor naar links is, waar je ook rechtdoor kan, en er tegenliggers zijn. Boven de strook om rechtdoor te rijden staan 'gewone' verkeerslichten. Boven de voorsorteerstrook naar links hangt een pijl naar links,
Dit kan op deze plaats enkel een volledige driekleurige set verkeerslichten zijn.
Uiteraard brandt er daarvan telkens maar 1 licht...

Indien het wat anders is, graag foto en / of locatie.
en links aan de overkant van het kruispunt staat een pijl naar links.
Dit is dus ook een ontruimingspijl, want het verkeer in de tegengestelde richting heeft rood wanneer de pijl groen is.
Als het enkel 1 groene pijl is, dan is dat een ontruimingspijl.

Er kan en mag op die plaats echter ook een volledige driekleurige set verkeerslichten staan.

Mijn vraag is dus: Blijft deze pijl een ontruimingspijl, ook als hij boven de voorsorteerstrook herhaald is?
Deze situatie mag gewoon niet voorkomen op de openbare weg.

Neen dus.
Deze groene pijl geeft dan ook geen toelating om links af te slaan.


De definitie van een ontruimingspijl :

Artikel 62: Ontruimingspijl op een kruispunt

Een naar links gerichte groene pijl afzonderlijk geplaatst bij het uitrijden van een kruispunt, betekent dat het tegenliggend verkeer op de rijbaan die de bestuurders bij het links afslaan gaan verlaten, tegengehouden wordt door een rood licht teneinde het ontruimen van het kruispunt te vergemakkelijken.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: verkeerslichten

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef:Ik ken ergens een kruispunt waar een voorsorteerstrook voor naar links is, waar je ook rechtdoor kan, en er tegenliggers zijn. Boven de strook om rechtdoor te rijden staan 'gewone' verkeerslichten. Boven de voorsorteerstrook naar links hangt een pijl naar links, en links aan de overkant van het kruispunt staat een pijl naar links. Dit is dus ook een ontruimingspijl, want het verkeer in de tegengestelde richting heeft rood wanneer de pijl groen is.
Mijn vraag is dus: Blijft deze pijl een ontruimingspijl, ook als hij boven de voorsorteerstrook herhaald is?
Dit is geen ontruimingspijl :!:
Dit is gewoon een combinatie van ronde lichten + een apart licht in de vorm van een pijl.
want het verkeer in de tegengestelde richting heeft rood wanneer de pijl groen is.
Als ik dit goed lees kan het dus ook zijn dat deze pijl af en toe oranje en rood is :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: verkeerslichten

Bericht door bert.covens »

@GAST, Kan je mischien een foto plaatsen, of een exacte locatie aanduiden (een adres). Mischien dat het zo duidelijker wordt welke verkeerslichten je precies bedoelt?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verkeerslichten

Bericht door de rijprof »

Soms staan er links aan de overkant van het kruispunt hulplichten met pijltjes (rood, oranje, groen).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie