Motorfiets en betalend parkeren

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Willy Stevens

Motorfiets en betalend parkeren

Bericht door Willy Stevens »

Vraagje: Wat moet een bestuurder van een motorfiets doen als hij op een parkeerplaats is met zijn motorfiets waar BETALEND parkeren geldt ?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Willy,

Ik neem aan dat je je afvraagt wat je met het parkeerticket moet doen.

Dit is inderdaad een probleem.

In principe moet je het goed zichtbaar op de voorkant van het voertuig aanbrengen. Bij een motorfiets is dan natuurlijk het risico groot dat iemand jouw parkeerticket wegneemt, en jij een parkeerretributie moet betalen.

Als je het parkeerticket meeneemt en je krijgt een verzoek om een parkeerretributie te betalen, dan kun je vooralsnog met het parkeerticket bewijzen dat je betaald had. Maar het is wel een hele rompslomp.

Sommige motorrijders gebruiken een leeg CD-doosje, waarin ze 2 gaatjes boren. Het ene gaatje gebruiken ze om met een touwtje het doosje aan het stuur te hangen, het andere voor een klein hangslotje. In het doosje steken ze dan hun parkeerticket.

Iemand die echt het parkeerticket wil bemachtigen, kan dat doosje natuurlijk openkraken. Maar het is toch al iets omslachtiger dan louter het ticket wegnemen, en weerhoudt aldus al een aantal dieven. Het gaat ten slotte slechts om een parkeerticket, dat geen grote waarde heeft.

Naarmate het GSM-parkeren uitbreiding neemt, zal dit een sluitende oplossing bieden voor het probleem.

GSM-Parkeren
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Maar niet voor motorrijders zonder GSM, zoals ik.

Waarom moet een motorrijder trouwens de volle pot betalen als hij slechts de helft van de plaats van een auto inneemt?
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ideetje.
Aparte parkeerplaatsen voor de motors. Met het GSM-parkeren zou dat inderdaad kunnen. De meeste motorrijders laten terecht hun motor niet buiten staan bij hun huis. Bij de grote parkings zou het best goed kunnen werken als er aparte parkeerplaatsen voor de motors zouden zijn tegen een verminderd tarief.
Het voorkomt bijvoorbeeld dat zo'n kleine motor een hele parkeerplaats bezet.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

bibi585 schreef: Eigenlijk dacht ik dat een motorrijder niet moest betalen want ik meen te weten (of is dat ondertussen veranderd) dat enkel bepaald is voor voertuigen waarvoor een rijbewijs B tot en met D (maw 4 of meerwielers) noodzakelijk is een wettelijke bepaling bestaat hoe, waar en wanneer er mag geparkeerd worden.
Dit is niet federaal geregeld, het hangt af van het plaatselijk gemeentelijk politiereglement terzake. Maar ook de gemeentebesturen hebben meestal wel als devies: &quotServez-vous!&quot.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Jozef schreef: Maar ook de gemeentebesturen hebben meestal wel als devies: &quotServez-vous!&quot.
Gericht aan de parkeerwachters op zoek naar een opschrijfmogelijkheid, of aan de motorrijders op zoek naar een parkeerplaats?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef:
Jozef schreef: Maar ook de gemeentebesturen hebben meestal wel als devies: &quotServez-vous!&quot.
Gericht aan de parkeerwachters op zoek naar een opschrijfmogelijkheid, of aan de motorrijders op zoek naar een parkeerplaats?
Helaas meestal gericht aan de parkeerwachters ...
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Bertje schreef: Maar niet voor motorrijders zonder GSM, zoals ik.

Waarom moet een motorrijder trouwens de volle pot betalen als hij slechts de helft van de plaats van een auto inneemt?
Mischien omdat hij meestal toch een volle parkeerplaats inneemd?

Eigenlijk dacht ik dat een motorrijder niet moest betalen want ik meen te weten (of is dat ondertussen veranderd) dat enkel bepaald is voor voertuigen waarvoor een rijbewijs B tot en met D (maw 4 of meerwielers) noodzakelijk is een wettelijke bepaling bestaat hoe, waar en wanneer er mag geparkeerd worden.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Wat ik ook meer en meer zie is dat op veel parkings enkele parkeerplaatsen &quotonklaar&quot zijn gemaakt door middel van paaltjes of bloembakken enzo, speciaal om ruimte te voorzien om motoren te parkeren.
Of dit nu betalend is of niet heb ik nog niet speciaal op gelet.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Motorfiets en betalend parkeren

Bericht door Inazuma »

Willy Stevens schreef: Vraagje: Wat moet een bestuurder van een motorfiets doen als hij op een parkeerplaats is met zijn motorfiets waar BETALEND parkeren geldt ?
Goed uitkijken of hij er wel mag staan

Afbeelding betekent dat je motor er NIET mag staan.
(naar verluid komt er een aanpassing aan de wegcode die dat oplost)
Plaats reactie