Mag dit?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Cédric

Mag dit?

Bericht door Cédric »

Ik vroeg me af of dit mag:

Afbeelding

(2 auto's in 1 keer oversteken) ...

Ik heb er namelijk nergens iets over gelezen en mijn ouders zeggen dat dit niet mag...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Mag dit?

Bericht door bert.covens »

Eigenlijk moet je je plaats rechts op de rijbaan opnieuw innemen, van zodra je zulks zonder bezwaar kan doen. Vergeet daartoe uiteraard niet om je voornemen tijdig kenbaar te maken met je pinkers (richtingaanwijzers).

Je moet je plaats rechts niet terug innemen wanneer je onmiddellijk opnieuw wil inhalen:

1) op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld en op voorwaarde dat je alleen rijdt op rijstroken bestemd voor het verkeer in de richting die je volgt
2) op rijbanen met éénrichtingsverkeer

Ik ga voorzichtig zijn. Maar persoonlijk maak ik daar toch uit op dat je die voertuigen eigenlijk slechts 1 voor 1 mag inhalen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag dit?

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Ik ga voorzichtig zijn. Maar persoonlijk maak ik daar toch uit op dat je die voertuigen eigenlijk slechts 1 voor 1 mag inhalen.
Het Hof van Cassatie heeft al herhaaldelijk geoordeeld dat de bepalingen van Art 16.6 van de wegcode, niet verbieden dat meerdere voertuigen tegelijk ingehaald worden.

Het mag dus.

Zelfs al beweren politie-agenten tot op TV toe graag wat anders.


Uit de door art. 16.6 Wegverkeersreglement aan de links inhalende bestuurder opgelegde verplichting zijn plaats rechts opnieuw in te nemen zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen vloeit niet voort dat het in een enkele rijbeweging links inhalen van meer dan één voertuig verboden is.

Hof van Cassatie, rolnummer 455, 16/09/1986


Art. 16.6 Wegverkeersreglement van 1 december 1975 verbiedt niet dat méér dan één voertuig gelijktijdig links wordt ingehaald.

Hof van Cassatie, rolnummer 9663, 06/05/1992
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag dit?

Bericht door Inazuma »

Cédric schreef:Ik vroeg me af of dit mag:
Da mag :!:
Cédric
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 aug 2010, 15:02

Re: Mag dit?

Bericht door Cédric »

Oké, goed dat ik het weet :)

Bedankt :mrgreen:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Mag dit?

Bericht door bert.covens »

@ Inazuma, kan je me iets verduidelijken aub.

Hoe plaatst Cassatie de tweede paragraaf van artikel 16.6 in hun visie/vonnis? Wat doet men daarmee?

De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen:
1) op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting
2) op rijbanen met éénrichtingsverkeer
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag dit?

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:@ Inazuma, kan je me iets verduidelijken aub.

Hoe plaatst Cassatie de tweede paragraaf van artikel 16.6 in hun visie/vonnis? Wat doet men daarmee?
16.6 is een afwijking op 9.3.1 - plaats op de rijbaan.
Het is geen inhaalverbod.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Mag dit?

Bericht door bert.covens »

Verklaart Cassatie hier niet eerder dat men meerdere voertuigen in 1 beweging mag inhalen, als je niet op een veilige wijze kan tussenvoegen?

Mijns inziens verklaart Cassatie met hun uitspraken niet dat meerdere voertuigen met voldoende tussenafstand ook nog in 1 keer ingehaald mogen worden. Tenzij in de door de wegcode voorziene gevallen, uiteraard.

De uitspraak sluit weliswaar de stellingname uit dat je maar 1 voertuig mag inhalen, en als er twee te dicht achter elkaar rijden, dat je er dan achter moet blijven, dat wel.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie