vraag dat ik verkeerd had

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Shadows
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2010, 15:24

vraag dat ik verkeerd had

Bericht door Shadows »

Ik heb maar een fout begaan op het examen,
er was een auto (stond op rechter rijstrook), 2 rijstroken met onderbroken witte strepen en een verkeersbord dat die auto voorrang had op het volgend kruispunt (een soort pijl)

De vraag was dus:

Mag de autobestuurder inhalen?
A Ja
B Nee

Het antwoord is ja, ik dacht van niet omdat er bij voorrangswegen niet ingehaald mag worden. (Met voorrangswegen bedoel ik natuurlijk het oranje/geel vierkantig, gekanteld bord)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag dat ik verkeerd had

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
...
2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;

b) op de andere kruispunten voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen overeenkomstig artikel 12.3.1.
>>>
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
Je mag niet inhalen aan kruispunten waar je voorrang moet verlenen Afbeelding Afbeelding
of waar de voorrang aan rechts geldt. Afbeelding




Je mag wél inhalen aan kruispunten als je rijdt op een
voorrangsweg Afbeelding
of aan een voorrangskruispunt Afbeelding

Alhoewel het theoretisch mag, moet je er in de praktijk toch mee opletten dat je voldoende uitzicht hebt op de zijwegen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie