ongebruikte parkeervakken die op de weg geschilderd zijn

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
rijlesser

ongebruikte parkeervakken die op de weg geschilderd zijn

Bericht door rijlesser »

Hallo, ik ga binnenkort rijexamen doen en vraag me af of je over parkeervakken die op het wegdek geschilderd staan, gewoon mag overrijden als ze leeg zijn. Of moet je je richtingaanwijzers opzetten en doen alsof er wel een auto op geparkeerd zijn? Strikt genomen rij je over een witte lijn die dat stuk van de weg afsluit. of niet? Bedankt om hier raad te geven.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: ongebruikte parkeervakken die op de weg geschilderd zijn

Bericht door GRO »

Afbeelding

Als het is zoals hier: rechtdoor rijden
gaste

Re: ongebruikte parkeervakken die op de weg geschilderd zijn

Bericht door gaste »

Ja, dat is wat ik bedoelde. Mercie!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ongebruikte parkeervakken die op de weg geschilderd zijn

Bericht door Inazuma »

rijlesser schreef:Hallo, ik ga binnenkort rijexamen doen en vraag me af of je over parkeervakken die op het wegdek geschilderd staan, gewoon mag overrijden als ze leeg zijn. Of moet je je richtingaanwijzers opzetten en doen alsof er wel een auto op geparkeerd zijn? Strikt genomen rij je over een witte lijn die dat stuk van de weg afsluit. of niet? Bedankt om hier raad te geven.
Ge stelt hier een vraag over wat al jarenlang een stevig discussiepunt is ;)

Zorg dat je in de praktijk het onderscheid leert zien in breedte (en betekenis !) tussen :

- Enerzijds enkel de smalle markering van een parkeervak
Deze markering is normaal maar 10 cm breed, en eigenlijk niet eens voorzien om aangebracht te worden op de rijbaan !

:arrow: Niets in de wegcode verbiedt dat men hierover mag rijden :!:
:arrow: Niets in de wegcode bepaalt dat dit geen deel van de rijbaan is :!:
:arrow: Bijgevolg MOET je er zelfs over rijden als de vakken vrij zijn, want je moet zo rechts mogelijk op de rijbaan rijden.

en

- Anderzijds de brede markering van een parkeerzone volgens Artikel 75.2 die de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft.
Buiten de snelwegen, is deze markering 25 cm breed op wegen met rijstroken ; en 20 cm op de wegen zonder rijstroken.

:arrow: Hier mag je dus niet over rijden, je mag er enkel stilstaan en parkeren, buiten de autosnelwegen en autowegen :!:

of

- De werkelijke rand van de rijbaan, indien die aangegeven is met een wegmarkering, met rechts daarvan parkeervakjes gemarkeerd op een gelijkgrondse berm.
Op gewone wegen is de werkelijke rand van de rijbaan normaal 15 cm breed.

:arrow: normaal volg je netjes de werkelijke rand van de rijbaan, en rij je hier NIET over :!:
:arrow: Maar ... bij het kruisen van een tegenligger, mag je of moet je zelfs indien nodig hierover rijden (Art 15.3) :!:
axd
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jul 2022, 19:46

Re: ongebruikte parkeervakken die op de weg geschilderd zijn

Bericht door axd »

Zeer omstandige edoch moeilijke uitleg... Is het antwoord nu JA of NEE?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ongebruikte parkeervakken die op de weg geschilderd zijn

Bericht door Inazuma »

axd schreef: 11 dec 2022, 18:00 Zeer omstandige edoch moeilijke uitleg... Is het antwoord nu JA of NEE?
Er is geen Ja of Nee ...

Of het moet, mag, of niet mag, hangt af van wat er geschilderd is.

De "parkeerzone" in bovenstaande antwoorden heet nu "parkeerstrook" in de wegcode.


Ook al vind je ze bijna overal terug om zogezegd parkeren toe te laten, of te regelen, tot op trottoirs toe, geschilderde witte "vakjes" doen géén van beide:

Geschilderde "vakjes" buiten een (woon)erf of parkeerstrook volgens Art 75.2 (nieuwe link) hebben geen enkele wettelijke betekenis ... behalve in sommige gevallen van betalend parkeren waar er expliciet aangegeven staat dat je in de vakjes moet parkeren
(ik weet er zo welgeteld één in de regio ...)
Plaats reactie