Voorlopig rijbewijs B

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
MiekeDr

Voorlopig rijbewijs B

Bericht door MiekeDr »

Hallo , ik heb enkele maanden geleden mijn theorie afgelegd maar door de examens enz ben ik pas vandaag achter mijn voorlopig rijbewijs gegaan en ik heb enkele vragen.
Hbe ik nu nog 36 maanden of beginnen deze onmiddelijk na je theorie te tellen ?
Mag ik met dat voorlopig rijbewijs nu gewoon rijden met mijn begeleider of ook met andere mensen die 8j hun rijbewijs hebben ?
En waar kan ik zo een L kopen zodat ik werkelijk kan beginnen ?

Bedankt !

x
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: Voorlopig rijbewijs B

Bericht door Jetson »

De 36 maanden beginnen pas te lopen vanaf de datum die op je voorlopig rijbewijs staat, niet vanaf je theorie-examen.
Je mag met iedereen rijden die in aanmerking komt om begeleider te zijn (8 jaar rijbewijs B, minimum 24 jaar, niet ontzet uit recht tot sturen in de laatste 3 jaar dacht ik). Je hebt dus geen "vaste" begeleider nodig, je kan zoveel afwisselen als je wil.
Een L koop je in een auto-accessoire winkel, eventueel ook bij een rijschool, maar het goedkoopste is ze gewoon afdrukken met een printer en dan eventueel ze in een plastic mapje steken voor versteviging en bescherming tegen vocht.
Succes ermee.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs B

Bericht door Inazuma »

Jetson schreef: Je mag met iedereen rijden die in aanmerking komt om begeleider te zijn (8 jaar rijbewijs B, minimum 24 jaar, niet ontzet uit recht tot sturen in de laatste 3 jaar dacht ik).
En die een Belgisch rijbewijs kunnen verkrijgen - dwz officiëel in België verblijven.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorlopig rijbewijs B

Bericht door de rijprof »

Jetson schreef: Je mag met iedereen rijden die in aanmerking komt om begeleider te zijn (8 jaar rijbewijs B, minimum 24 jaar, niet ontzet uit recht tot sturen in de laatste 3 jaar dacht ik).
Kleine correctie:
Iemand die 8 jaar een definitief rijbewijs heeft, zal minstens 26 jaar zijn op dat ogenblik.
Minstens 24 jaar is de leeftijd voor een begeleidend persoon die mag meerijden met een leerling die een voorlopig rijbewijs heeft van 18 maand (zonder begeleider).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: Voorlopig rijbewijs B

Bericht door Jetson »

de rijprof schreef:
Jetson schreef: Je mag met iedereen rijden die in aanmerking komt om begeleider te zijn (8 jaar rijbewijs B, minimum 24 jaar, niet ontzet uit recht tot sturen in de laatste 3 jaar dacht ik).
Kleine correctie:
Iemand die 8 jaar een definitief rijbewijs heeft, zal minstens 26 jaar zijn op dat ogenblik.
Minstens 24 jaar is de leeftijd voor een begeleidend persoon die mag meerijden met een leerling die een voorlopig rijbewijs heeft van 18 maand (zonder begeleider).
En als die persoon bv. in de USA zijn rijbewijs heeft gehaald? Dan kan hij toch nog maar 24 jaar zijn?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs B

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: Iemand die 8 jaar een definitief rijbewijs heeft, zal minstens 26 jaar zijn op dat ogenblik.
Volgens de Belgische rijbewijswetgeving wel, maar niet noodzakelijk volgens de rijbewijswetgeving van andere Verdragstaten waarvan België het rijbewijs erkent ...
Plaats reactie