Paar vragen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast10

Paar vragen

Bericht door Gast10 »

Ik had een paar vragen dat ik graag ook een antwoord op kreeg.Want ik ben echt heel vel in de war na het praktijkexamen want die examinator vond dat ik traag reed maar ik vond het behoorlijk snel genoeg in die omstandigheden.

1)Als ik nu bij een kruispunt kom en aan de einde van de weg waar het met de andere kruist mogen we dan op de fietspad of op de zebrapad met onze auto staan of moeten wij er voor staan wanneer er geen haaien tanden zijn op de grond.Als er nu toch haaien tanden zijn op de grond moeten we dan net voor de haaien tanden staan als we dan toch op de fietspad of de zebrapad staan of moeten we ergens anders staan.

2)Als ik nu op een weg rij waar er 2 rijstroken zijn voor een richting moet ik dan altijd aan de rechtse staan buiten de bebouwde kom en in de bebouwde kom moet ik denk ik dat ik mag kiezen.

3)Nu als ik aan het rijden ben en ik zie in de verte verkeerslichten en die zijn nog op groen moet ik dan zonder te vertragen door rijden met mijn wagen of moet ik een beetje vertragen om zo te kunnen stoppen als het net op oranje komt?

4)En nu als ik bij een kruispunt naar rechts wil draaien en het snelheidslimiet is op 50 is het erg dat ik dan de bocht neem met 20-30 of zou ik sneller gaan?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Paar vragen

Bericht door Inazuma »

Gast10 schreef:1)Als ik nu bij een kruispunt kom en aan de einde van de weg waar het met de andere kruist mogen we dan op de fietspad of op de zebrapad met onze auto staan of moeten wij er voor staan wanneer er geen haaien tanden zijn op de grond.Als er nu toch haaien tanden zijn op de grond moeten we dan net voor de haaien tanden staan als we dan toch op de fietspad of de zebrapad staan of moeten we ergens anders staan.
Als je onvoldoende zicht hebt op het dwarsverkeer voor je die plaatsen bereikt, dan stop je net voor de haaietanden, of voor de stopstreep / stopbord (hier altijd stoppen !) , voor de oversteekplaatsen en voor de eventueel doorlopende trottoirs en fietspaden.

Heb je van daar nog altijd onvoldoende zicht op het dwarsende verkeer op de rijbaan, dan kijk je eerst of je zonder de weggebruikers op die oversteekplaatsen, trottoirs, of fietspaden te hinderen, voorzichtig iets verder kan rijden tot waar je wel zicht hebt op het overige dwarsverkeer.
2)Als ik nu op een weg rij waar er 2 rijstroken zijn voor een richting moet ik dan altijd aan de rechtse staan buiten de bebouwde kom en in de bebouwde kom moet ik denk ik dat ik mag kiezen.
In de bebouwde kom kies je de rijstrook die het best bij je bestemming past.

De bepalingen van Art 9.4 en 9.5 regelen dat:
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9#9.4" target="_blank

Buiten de bebouwde kom rij je in principe in de rechtse rijstrook of rechts p de rijbaan, tenzij 9.4 of 9.5 toelaten om dat niet te moeten doen, maar ga je links of rechts staan wanneer je in die richtingen wil afslaan.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art19" target="_blank
3)Nu als ik aan het rijden ben en ik zie in de verte verkeerslichten en die zijn nog op groen moet ik dan zonder te vertragen door rijden met mijn wagen of moet ik een beetje vertragen om zo te kunnen stoppen als het net op oranje komt?
Je moet elk kruispunt dubbel voorzichtig oprijden.
Ook die waar je groen of voorrang hebt.
Sommige rechtbanken hebben die dubbele voorzichtigheid al vertaald als "vertragen".

Nu, vertragen lost het oranje-dilemma niet op, het verschuift het enkel.
Hoe langer je er over doet om de lichten te bereiken, hoe groter de kans dat het oranje wordt ...

Vertraag zeker niet van te ver, tenzij je al kan zien dat de lichten kortelings op oranje en rood gaan springen.
Kijk naar de lichten voor de voetgangers die de dwarsweg oversteken.
Als zij rood kkrijgen, duurt het niet lang meer voor jij ook rood gaat krijgen ...

4)En nu als ik bij een kruispunt naar rechts wil draaien en het snelheidslimiet is op 50 is het erg dat ik dan de bocht neem met 20-30 of zou ik sneller gaan?
Hangt uiteraard allemaal af van de straal van de bocht.
Een ruime bocht zal je aan een behoorlijke snelheid kunnen nemen, een krappe bocht daarvoor zal je merkelijk moeten vertragen.
Waar je maar 50 mag, zouden normaal ook de bochten korter moeten zijn.

Helaas is er in Vlaanderen geen enkel zinnig verband meer tussen de aanleg en uitzicht van een weg en de er op toegelaten snelheid.
Zonder de bocht te kennen, valt daar dus geen antwoord op te geven.
Gast10

Re: Paar vragen

Bericht door Gast10 »

Dank je voor je antwoord maar over mijn eerste vraag.
Nu als er alleen een zebrapad staat of een fietspad of ttrottoir dan moet ik er voor stoppen.
Maar als er nu alleen haaientanden of een stopstreep staat moet ik alleen er voor stoppen.
Maar nu als ze in combinatie staan bv.: eerst een een zebrapad of een fietspad of ttrottoir en daarna een stopstreep of haaientanden voor welke moet ik dan stoppen.
En in Alken bij de industrie trein Kolmen waar de examencentrum ligt wat is daar de maximum snelheid 50 of 70 ?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Paar vragen

Bericht door bert.covens »

Haaietanden betekenen NIET dat je moet stoppen. In feite geven ze alleen maar de plaats aan waar je moet stoppen, als dat nodig is. Het is de omgekeerde driehoek die je vertelt dat je moet voorrang verlenen en stoppen als dat daartoe nodig is. De haaietanden dienen enkel maar om de plaats aan te duiden waar je, indien nodig, moet stoppen.

Idem dito met de stopstreep. Het is het stop-bord dat je vertelt dat je moet stoppen en voorrang verlenen. De stopstreep duidt dan enkel en alleen maar de plaats aan wààr je moet stoppen.

Als er een zebrapad, fietspad, of trottoir is dat je moet dwarsen (zonder verdere markeringen), dan is het niet noodzakelijk dat je moet stoppen. Je bent wel voorrangsplichtig, dat wel. En je moet bovendien ervoor zorgen dat je die uitsluitend dwarst, als je er ook in 1 keer voorbij kan. Dus bijvoorbeeld bij druk verkeer, vermijden dat je moet wachten bovenop zo'n zebrapad of fietspad. Dan moet je ervoor al eventjes wachten, en mag je er pas overheen rijden, al je er ook in 1 beweging volledig voorbij kan.

Maar als je er in 1 beweging voorbij kan rijden, en er zijn geen fietsers/voetgangers (alnaagelang) in de buurt, dan zie ik niet meteen een reden om voor dat zebrapad/fietspad te stoppen. Matig wel je snelheid, zodat je altijd comfortabel en veilig in staat bent om daar voorrang te kunnen verlenen, als dat nodig is.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Paar vragen

Bericht door Inazuma »

Mijn eerdere antwoord gaat over gevallen waarin je onvoldoende zicht hebt op het dwarsverkeer, en moet verder rijden om voldoende zicht te kunnen krijgen om veilig het kruispunt op te rijden.

Goed het verschil maken met situaties waarin je wel voldoende zicht hebt, want in dat geval ga je niet op doorlopende trottoirs, fietspaden, of oversteekplaatsen stoppen :!:
Maar nu als ze in combinatie staan bv.: eerst een een zebrapad of een fietspad of ttrottoir en daarna een stopstreep of haaientanden voor welke moet ik dan stoppen.
Normaal zouden stopstrepen en haaietanden ofwel voor de oversteekplaatsen enzo moeten liggen, ofwel ervoor en er achter.
De haaietanden en stopstrepen er achter zouden zo aangebracht moeten zijn, dat je tussen deze dwarsmarkeringen en de oversteekplaatsen enzo, nog voldoende plaats zou moeten hebben om met een personenwagen te staan ... tenminste in theorie.

De bedoeling is eigenlijk dat je niet in 1 keer verder gaat rijden tot je op een oversteekplaats, of doorlopend trottoir of fietspad gestopt staat om het dwarsverkeer te kunnen zien, en dan pas tot de vaststelling komt dat er daar net een fietser of voetganger aan komt ...

Stoppen op oversteekplaatsen is immers nadrukkelijk verboden.
Stoppen op doorlopende fietspaden en trottoir is niet nadrukkelijk verboden, maar is niet erg netjes.

De bedoeling is dat je de examinator laat merken dat je weet dat je daar niet mag op stoppen, laat merken dat je er eigenlijk niet op wil stoppen, maar dat je door de situatie niet anders kan.
Daarom stop je er voor, kijk eerst of je niemand gaat hinderen, en rij er dan pas voorzichtig op tot je in een positie bent dat je het dwarsverkeer wel kan zien.

En in Alken bij de industrie trein Kolmen waar de examencentrum ligt wat is daar de maximum snelheid 50 of 70 ?
Geen idee.
Gast10

Re: Paar vragen

Bericht door Gast10 »

Ik had 3 vragen zou graag een antwoord er op willen.

1) Als wij nu in woonwijken van Hasselt aan het rijden zijn.Is het snelheid limiet daar bv Runkst 30 of 50.
En daar zag ik ook een bord dat een Zone 30 einde aangaf maar de probleem was er was geen ene bord zone 30 er was alleen een bord zone 30 die verlicht kon worden en was niet verlicht dus is de andere einde zone 30 geldig als de andere ook verlicht staat en is het over het algemeen 30 of 50 ?.

2) Als wij nu aan het rijden zijn in de woonwijken van Hasselt bv. Runkst en in de straten zijn de auto's geparkeerd aan de linkerkant maar soms is er een plaats tussen vrij een tiental meters moeten wij dan naar die kant toe uitwijken en pinker aanzetten of mogen we gewoon recht door rijden.En bij elke uitwijken en terug gaan moeten we de pinkers gebruiken?

3) Bij het parkeren in een s-beweging moeten wij dan even ver staan als de andere auto's die geparkeerd zijn (dus heel dicht bij de stoep) of moeten wij 30 cm plaats laat tussen de auto en de stoep?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Paar vragen

Bericht door de rijprof »

Ik had 3 vragen zou graag een antwoord er op willen.

1) Als wij nu in woonwijken van Hasselt aan het rijden zijn.Is het snelheid limiet daar bv Runkst 30 of 50.
En daar zag ik ook een bord dat een Zone 30 einde aangaf maar de probleem was er was geen ene bord zone 30 er was alleen een bord zone 30 die verlicht kon worden en was niet verlicht dus is de andere einde zone 30 geldig als de andere ook verlicht staat en is het over het algemeen 30 of 50 ?.
Wanneer het variabele bord met begin zone 30 niet in werking is, moet je er geen rekening mee houden.
2) Als wij nu aan het rijden zijn in de woonwijken van Hasselt bv. Runkst en in de straten zijn de auto's geparkeerd aan de linkerkant maar soms is er een plaats tussen vrij een tiental meters moeten wij dan naar die kant toe uitwijken en pinker aanzetten of mogen we gewoon recht door rijden.En bij elke uitwijken en terug gaan moeten we de pinkers gebruiken?
Op een lengte van 10 meter opnieuw een zijdelingse verplaatsing doen, hangt af van je snelheid. Zorg dat je geleidelijk en vloeiend de zijdelingse verplaatsingen maakt.
Gebruik de pinkers als je een nadrukkelijke zijdelingse verplaatsing gaat doen.
3) Bij het parkeren in een s-beweging moeten wij dan even ver staan als de andere auto's die geparkeerd zijn (dus heel dicht bij de stoep) of moeten wij 30 cm plaats laat tussen de auto en de stoep?
Zo dicht mogelijk naast de boordsteen parkeren. Maximum 30 cm van de boordsteen.
Hoe dichter hoe beter.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Paar vragen

Bericht door Inazuma »

Gast10 schreef: 2) Als wij nu aan het rijden zijn in de woonwijken van Hasselt bv. Runkst en in de straten zijn de auto's geparkeerd aan de linkerkant maar soms is er een plaats tussen vrij een tiental meters moeten wij dan naar die kant toe uitwijken en pinker aanzetten of mogen we gewoon recht door rijden.En bij elke uitwijken en terug gaan moeten we de pinkers gebruiken?
Je moet zo rechts als (veilig) mogelijk rijden.
(Tenzij in de situaties waarin je nadrukkelijk van die verplichting vrijgesteld wordt door de wegcode.)

Uiteraard ga je niet verder naar links uitwijken wanneer er daar even geen auto's geparkeerd staan ... blijf gewoon rechts op de rijbaan rijden.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Paar vragen

Bericht door Inazuma »

Gast10 schreef: 1) Als wij nu in woonwijken van Hasselt aan het rijden zijn.Is het snelheid limiet daar bv Runkst 30 of 50.
En daar zag ik ook een bord dat een Zone 30 einde aangaf maar de probleem was er was geen ene bord zone 30 er was alleen een bord zone 30 die verlicht kon worden en was niet verlicht dus is de andere einde zone 30 geldig als de andere ook verlicht staat en is het over het algemeen 30 of 50 ?
De oplichtende borden voor de zone 30 / schoolomgeving zijn erg duur, en dus worden ze enkel aan het begin van dergelijke zone geplaatst.
Dergelijke borden gelden uiteraard enkel indien ze verlicht zijn en de zone 30 tonen.

Aan het einde plaatst men dan de gewone en veel goedkopere Afbeelding .
Zo lijkt het dan wel eens dat je een zone 30 gemist hebt, terwijl dat niet het geval was ...
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: Paar vragen

Bericht door sven.s »

Ik zal mijn vraag hier maar stellen:

Mag je bij het sturen je stuur gecontroleerd terug laten centeren door het door je handen (2handen) te laten schuiven ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Paar vragen

Bericht door de rijprof »

Mag je bij het sturen je stuur gecontroleerd terug laten centeren door het door je handen (2handen) te laten schuiven ?
Laten schuiven is geen correcte stuurtechniek.
Je moet proberen om gewoon terug te sturen waarbij je het stuur steeds goed vasthoudt.
Aan hele lage snelheid kan dat meestal geen kwaad, alhoewel je dan toch ook al erg op je hoede moet zijn mocht er ineens een diepe put in de weg liggen of een steen uitsteken.
Je moet steeds in staat zijn om onmiddellijk te kunnen tegensturen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Paar vragen

Bericht door Inazuma »

sven.s schreef:Mag je bij het sturen je stuur gecontroleerd terug laten centeren door het door je handen (2handen) te laten schuiven ?
Je hebt geen controle terwijl het stuur door je handen schuift.
Krijgt het stuur een snok, dan kan je die beweging niet tegenhouden of minstens afremmen omdat je het stuur gewoon niet vast hebt.
Tegen dat je het stuur weer onder controle hebt, kan het te laat zijn - zeker omdat velen dit doen wanneer hun stuur terugkeert van een grote stuuruitslag om zich de armbewegingen te sparen.
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: Paar vragen

Bericht door sven.s »

Bedankt voor het antwoord, dat deed ik dus altijd nadat ik kort heb moeten draaien.
Plaats reactie