Doorlopende witte streep

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Emma
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2010, 18:26

Doorlopende witte streep

Bericht door Emma »

Wanneer een rijbaan twee rijstroken heeft, in twee richtingen, gescheiden door een witte doorlopende lijn, dan is het verboden deze lijn te overschrijden. Wat nu wanneer er een voeruig (bv/ een vrachtwagen die staat te lossen) voor je stilstaat. Mag men dan dit voertuig inhalen door over de ononderbroken witte lijn inhalen?

Ik heb binnenkort praktijkexamen in het bruisende Brussel, en dit brengt een hoop slecht geparkeerde en stilstaande wagens mee, dus ik kom deze situatie regelmatig tegen. Wat te doen?

Bedankt

Emma
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door Jozef »

Op het praktijkexamen zou ik die doorlopende witte streep in geen geval overschrijden.

Later hangt het van de omstandigheden af.

Een vrachtwagen die 10 minuten staat te laden of lossen is geen reden om de doorlopende witte streep te overschrijden.

Maar heeft er bijvoorbeeld een wegverzakking plaatsgehad, waardoor je niet verder kunt zonder de doorlopende witte streep te overschrijden, en je kunt dat doen zonder hinder of gevaar voor andere weggebruikers, dan mag je ze overschrijden.
Dit is weliswaar geen geval van overmacht. Je begaat een overtreding, maar ze is niet strafbaar, omdat je een zogenaamde "grond van verschoning" hebt.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld als je een kind dat plots op de rijbaan loopt, alleen maar kunt ontwijken door over de doorlopende witte streep te rijden. Het vermijden van dat kind te doden is in het recht van hogere orde dan het naleven van de verkeersregels en -tekens.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door de rijprof »

Wat nu wanneer er een voeruig (bv/ een vrachtwagen die staat te lossen) voor je stilstaat. Mag men dan dit voertuig inhalen door over de ononderbroken witte lijn inhalen?
JA, dat mag. Ik heb deze situatie reeds vele malen meegemaakt tijdens praktijkexamens en nog nooit een opmerking gehoord van de examinator. Idem met het gedwongen oprijden van een trottoir wanneer iemand ons klemrijdt.

Je kan moeilijk 10 minuten of langer staan wachten.
In de praktijk is niet alles zwart/wit en een examinator verwacht dat je oplossingen zoekt en initiatief neemt. Het is niet jouw schuld dat die vrachtwagen niet reglementair geparkeerd staat. Het is een geval van overmacht en een examinator begrijpt ook wel dat je in een 'normale situatie' geen doorlopende streep wenst te overschrijden maar in dit geval heb je geen andere keuze.

Wees wel heel voorzichtig t.o.v. andere weggebruikers.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Het is niet jouw schuld dat die vrachtwagen niet reglementair geparkeerd staat.
Stilstaan op een rijbaan onderverdeeld in rijstroken is niet verboden.
Zelfs niet als de rijstroken gescheiden worden door een doorlopende streep.

De wetgever is alleen vergeten dat die situatie zich kan voordoen, en heeft geen oplossing voor voorzien voor achterop komend verkeer.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef:
Wat nu wanneer er een voeruig (bv/ een vrachtwagen die staat te lossen) voor je stilstaat. Mag men dan dit voertuig inhalen door over de ononderbroken witte lijn inhalen?
JA, dat mag.
Naar mijn bescheiden mening, en op grond van wat ik terzake geleerd heb tijdens mijn opleiding tot rijschoolinstructeur bij het VVOC, mist je antwoord de vereiste nuancering.

Als je aan de vrachtwagenbestuurder gaat vragen hoe lang hij daar nog gaat staan, en hij zegt "minstens nog 2 uren", dan heb je een grond van verschoning.

Als daarentegen de vrachtwagenbestuurder zegt "maximum nog 10 minuten", dan hangt het van de omstandigheden af.

Hinder je, door daar 10 minuten te blijven wachten, de doorstroming van het verkeer niet in ernstige mate, dan heb je geen grond van verschoning om de doorlopende witte streep te overschrijden.

Is dit wél het geval, dan móet je zelfs (mits je geen hinder of gevaar veroorzaakt voor andere weggebruikers) de doorlopende witte streep overschrijden.
Het principe is hier weer hetzelfde: na de langdurige stakingen in het begin van de 60-er jaren, werden er, in het belang van de economie van het land, in het strafwetboek zware sancties gesteld op het verhinderen van de doorstroming van het verkeer, en deze bepalingen zijn van hogere orde dan de verkeerswetgeving.
Het is niet jouw schuld dat die vrachtwagen niet reglementair geparkeerd staat. Het is een geval van overmacht
Zoals ik tijdens mijn voormelde opleiding geleerd heb, is ook dit een wijdverbreid en moeilijk uit te roeien misverstand.

Dit is hoegenaamd geen geval van overmacht.

In het recht doet overmacht zich pas voor wanneer je, door externe omstandigheden waarop je geen vat hebt, in de onmogelijkheid verkeert om je verplichtingen na te komen.

Er is evenwel niets dat je belet om de verplichting na te leven om de doorlopende witte streep niet te overschrijden.

Om de doorlopende witte streep te overschrijden, moet je daarom over een "grond voor verschoning" beschikken.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer de Rijprof als ervaren rij-instructeur zegt dat het tijdens een praktijkexamen meerdere malen voorgevallen is dat een kandidaat een langdurig stilstaand of foutief geparkeerd voertuig voorbijreed, en dat dit geen probleem vormde, dan gaan we er van uit dat dit ook zo is.

Discussiëren daarover heeft dan geen enkele zin.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door de rijprof »

Nog even dit.
Gelezen in het boekje van GOCA 'praktijkopleiding en examen' rijbewijs B
te koop in de examencentra.
GOCA schreef:3.00 Doorlopende streep

Neem de overlangse wegmarkeringen, die de rijstroken op het wegdek aanduiden, in acht. De doorlopende streep kan bestaan uit witte of oranje strepen of uit oranje spijkers.

Behalve bij een hindernis mag je nooit een doorlopende streep overschrijden en nooit links van de doorlopende streep rijden, die twee rijrichtingen scheidt.
Als een doorlopende streep overgaat in een onderbroken gedeelte om toe te laten links af te slaan, mag je alleen dit onderbroken gedeelte gebruiken om links af te slaan.

Beoordeling
In principe weegt het overschrijden van een doorlopende streep altijd zwaar door bij de beoordeling, waarbij rekening wordt gehouden met eventuele andere weggebruikers.
Bij het rijden moet je soms in strijd met de streep handelen. Het gaat hierbij om uitzonderlijke gevallen. Daarbij moet hinder voor anderen tot een minimum worden beperkt (bijvoorbeeld: een geparkeerde (*) vrachtwagen die staat te lossen naast een doorlopende streep)
.
* Voor de muggenzifters zal men wel een stilstaande vrachtwagen bedoelen :wink:

Als GOCA dit in zijn praktijkboekje schrijft, is het duidelijk wat je tijdens je examen mag doen.
Trouwens in het dagelijkse leven, handel je net hetzelfde.
De politie zal je hiervoor geen bekeuring geven want zij begrijpen ook dat dit een uitzonderlijke situatie is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door bert.covens »

@RIJPROF: ik lees hier dus iets helemaal anders dan jouw eerste antwoord "Ja, dat mag" (zonder meer).

Er staat immers dat je soms in strijd met die streep moet handelen! Een niet onbelangrijke nuance, lijkt mij. Ik zie hier dus vnl. Jozef's en Inazuma's antwoorden bevestigd.....

Mijn raad?

Uitstappen en 't es gaan vragen, zou ik nu ook niet meteen doen. Wél zou ik de zaken defensief benaderen. Dwz: vertragen, en proberen in te schatten wat die vrachtwagen gaat doen. Sluit die net z'n deuren, en staat hij op het punt weer te vertrekken, is 't mischien veel beter hem eventjes de kans daartoe te geven. Nadien kan je netjes mee aansluiten, en kan niemand jou iets verwijten. Wordt duidelijk dat 't te lang gaat duren, wordt 't andere peperkoek. In dat geval verwacht men dus dat je actief een oplossing gaat zoeken. En dat je bijgevolg (héél uitzonderlijk dan), gaat zondigen tegen die wegmarkering. Geef correct richting aan, en zorg er in ieder geval voor dat je zeker geen tegenliggers gaat hinderen (en ZEKER niet in gevaar brengen).

Vergeet dus niet dat je iets doet wat eigenlijk niet mag. Persoonlijk zou ik daarom driedubbel uit m'n doppen kijken. En in geen geval argeloos met viel zwier en zwaai die camion voorbijrijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door de rijprof »

Bert, je bevestigt exact wat ik eerder schreef.
Het mag in dit geval ('zonder meer' heb ik niet geschreven).
de rijprof schreef:Wees wel heel voorzichtig t.o.v. andere weggebruikers.
Inazuma spreekt mij ook niet tegen.
Inazuma zegt gewoon:
Inazuma schreef:De wetgever is alleen vergeten dat die situatie zich kan voordoen, en heeft geen oplossing voor voorzien voor achterop komend verkeer.
Inazuma heeft gewoon heel slim gezien dat de wetgever toelaat om te mogen 'stilstaan' in een rijstrook, zelfs een rijstrook met een doorlopende streep.

Conclusie: Een doorlopende streep overschrijden mag in dit uitzonderlijk geval op een praktijkexamen, mits voorzichtig te zijn.
de rijprof schreef:... dat je in een 'normale situatie' geen doorlopende streep wenst te overschrijden maar in dit geval heb je geen andere keuze.
Alles eerst goed lezen hé , Bert. :)
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:JA, dat mag. Ik heb deze situatie reeds vele malen meegemaakt tijdens praktijkexamens en nog nooit een opmerking gehoord van de examinator. Idem met het gedwongen oprijden van een trottoir wanneer iemand ons klemrijdt.
Als ervaren rijinstructeur weet jij ongetwijfeld dat een kandidaat vooral dat eerste zinnetje onthoudt uit je uiteenzetting. En dan voorspel ik dat hem vroeg of laat hetzelfde overkomt, als wat ik onlangs nog voor m'n neus zag gebeuren.

Gelijkaardige situatie, camion staat voor een winkel, vier pinkers op. De auto voor mij (toevallig een kameraad), wijkt ervoor uit op de BOB. Zij het euhm "nogal vlotjes". Overigens geen ander verkeer (trams, bussen,...) op de BOB. En tja, uitgerekend dan vertrekt die camion natuurlijk. Zonder zich om die auto op de BOB te bekommeren. En die had zich aldus in een netelige situatie gewerkt.....
Kreeg nadien ook de boete in z'n bus overigens.

Snap je waar ik naartoe wil?

Vandaar: pak de zaken aub voorzichtig aan.....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door de rijprof »

de rijprof schreef:Wees wel heel voorzichtig t.o.v. andere weggebruikers.
@ Bert
Meestal onthoudt men het laatste, maar ja. Alles is gezegd wat moest gezegd worden.
We gaan hier niet beginnen muggenziften over wat je eerst of laatst moet zeggen, hé.
Je moet gewoon alles lezen in de volledige context.
Ofwel zeg je:
"wees voorzichtig en dan mag je in dit geval de doorlopende streep overschrijden."
ofwel:
"je mag de doorlopend streep in dit geval overschrijden, als je voorzichtig bent"
So what 's the difference? Het komt op hetzelfde neer.
Wat jij bedoelt, Bert, is dat je klemtoon gaat leggen op 'voorzichtig zijn' en dat is inderdaad belangrijk.

Als je tijdens een rijles plots een vraag krijgt van een leerling moet je onmiddellijk heel bondig en kort een antwoord kunnen geven. Je begint met het dringenste éérst te zeggen van wat er op dat eigenste ogenblik moet gebeuren. Daarna ga je eventueel wat verklaren en uitwijden.

Bert, jij hebt toch ook een pedagogische opleiding genoten? Jij weet dat toch ook.

Maar goed, ik denk dat we hier kunnen afronden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door bert.covens »

Volledigheidshalve geef ik je wel mee dat ik bezig ben voor brevet 3! Een theorieles is iets anders dan een praktijkles. Mij is (gelukkig) meer tijd gegund. Ik sta niet in de weg van ongeduldige achterliggers, ik heb enkel een bord achter mij. Tijdens de praktijkles heb je dat comfort niet, dat weet ik ook wel.

Mijn mentor zei inderdaad 't belangrijkste eerst, namelijk: pak de zaken vooral defensief aan. NOOIT argeloos en zonder boe of ba met veel zwier en zwaai er omheen rijden. Maw: probeer het te vermijden als dat enigszins redelijk kan (vb vrachtwagen gaat net vertrekken). En pas als er geen alternatief meer is, voorzichtig er omheen. Goed blijven kijken, opletten voor tegenliggers (en evt. die ongeduldige achterliggers).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door de rijprof »

NOOIT argeloos en zonder boe of ba met veel zwier en zwaai er omheen rijden
Daar sta ik volledig achter.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Emma
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2010, 18:26

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door Emma »

Heel erg bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Ik heb het niet voorgehad op mijn examen (geslaagd, jippie!), maar op mijn eerste solo-ritje kwam ik de situatie tegen. Ik dacht aan jullie en heb de situatie, naar mijn mening, tot een goed einde gebracht.

Bedankt!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Doorlopende witte streep

Bericht door Benny Stinkens »

bert.covens schreef:
Uitstappen en 't es gaan vragen, zou ik nu ook niet meteen doen.
Tuurlijk niet, want dan bega je trouwens zelf een overtreding :idea:
Parkeren op de rijbaan is verboden. :wink:
Gelijkaardige situatie, camion staat voor een winkel, vier pinkers op. De auto voor mij (toevallig een kameraad), wijkt ervoor uit op de BOB. Zij het euhm "nogal vlotjes". Overigens geen ander verkeer (trams, bussen,...) op de BOB. En tja, uitgerekend dan vertrekt die camion natuurlijk. Zonder zich om die auto op de BOB te bekommeren. En die had zich aldus in een netelige situatie gewerkt.....
Kreeg nadien ook de boete in z'n bus overigens.
Ik hoop dat ze die vrachtwagenchauffeur ook een boete bezorgd hebben.

Hij zal waarschijnlijk bezig zijn met het laden en lossen, wat geen overtreding is.
Zijn 4 pinkers zijn dat daartegen wel, maar ook daar wil ik niet over muggenziften.

Het is het gewoon vertrekken zonder zich om de auto (of eventueel andere weggebruikers) te bekommeren, waardoor hij wat mij betreft wel een boete zou mogen krijgen.

@Emma,
Proficiat met je slagen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie