Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
KirstenN
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2009, 22:25

Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door KirstenN »

Ik heb vandaag voor de eerste keer mijn examen gedaan en was meteen geslaagd. Er waren een aantal dingen waar ik wel moet opletten... maar dankzij deze site is mijn rijbewijs mooi binnen! (en ook dankzij de examinator die me er doorgelaten heeft)

1 tip voor alle mensen die hun examen nog moeten doen:
Niet nerveus zijn, het komt allemaal wel goed. En maak je onderweg een fout, niet panikeren gewoon doorzetten want er is nog niets verloren. (Mijn parkeren was totaal niet goed en toch geslaagd!) Gewoon je best doen en niet stressen! Het is nergens voor nodig! Het is ook rapper voorbij dan je denkt. Gewoon in jezelf geloven en dan kom je er wel!

Groetjes Kirsten
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door sven.s »

Uiteindelijk is het allemaal makkelijk praten. :)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door Stefan Peeters »

KirstenN schreef:Ik heb vandaag voor de eerste keer mijn examen gedaan en was meteen geslaagd.
dankzij deze site is mijn rijbewijs mooi binnen! (en ook dankzij de examinator die me er doorgelaten heeft)
De examinator heeft er je niet "doorgelaten"; hij heeft je geëvalueerd en gezien dat het goed was.

Het is de kandidaat die zich goed moet voorbereiden, en dan heeft een examinator geen enkele reden om hem/haar uit te stellen :wink:
KirstenN schreef:Het is ook rapper voorbij dan je denkt.
Voor sommigen helaas wel, ja... :mrgreen:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
KirstenN
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2009, 22:25

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door KirstenN »

sven.s schreef:Uiteindelijk is het allemaal makkelijk praten. :)
Ja, achteraf is het altijd gemakkelijk praten...
Maar als je de tips in het achterhoofd houdt, dan kom je al een pak vooruit!
Gast

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door Gast »

Ga donderdag voor mijn derde poging...
Zie er niet naar uit maar ik moet, want ik heb mijn rijbewijs nodig.
Waarom ik er niet naar uitzie? Ik rijd eigenlijk heel graag maar niet voor een examen.
Ik hoop dat ik nu een examinator heb die alleen zegt : links, rechts, hier keren, enz... en niet denkt dat hij op de markt staat en lukraak opmerkingen kan maken en praatjes slaan.
Besef eens hoe moeilijk het in het begin is om je te concentreren en dan nog zo'n vreemde persoon bij in de auto.BRRRR!!! :oops:
Ik kan er niks aan doen maar ik ben elke keer zo doodnerveus dat mijn zelfvertrouwen zich gewoon in lucht oplost en dan gaat het natuurlijk mis.
Dan verwissel ik bijv. links met rechts, wordt nog nerveuzer als de examinator opmerkingen begint te maken...
Ik probeer om me kalm te houden omdat ik ook wil bewijzen dat ik het kan, voor mijn man die zo oneindig veel geduld al heeft gehad, voor mijn kinderen die graag met mij op stap willen gaan...
Het is niet voor iedereen zo evident en gemakkelijk en ik weet niet of ik nog volhardend genoeg ben als ik nu alweer niet slaag puur door mijn zenuwen :cry:
Gastie

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door Gastie »

Uiteraard mag de examinator je niet afleiden, maar ik denk dat de meesten een praatje slaan omdat ze zo de kandidaat op zijn gemak wilden stellen. Dat was exact wat mijn examinator deed en hoewel ik niet bloednerveus was (ik had de dagen ervoor zoveel gereden dat ik het maar beschouwde als weer een een toureke met de auto), hielp dat toch wel om de laatste stress weg te nemen.
KirstenN
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2009, 22:25

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door KirstenN »

Gast schreef:Ga donderdag voor mijn derde poging...
Zie er niet naar uit maar ik moet, want ik heb mijn rijbewijs nodig.
Waarom ik er niet naar uitzie? Ik rijd eigenlijk heel graag maar niet voor een examen.
Ik hoop dat ik nu een examinator heb die alleen zegt : links, rechts, hier keren, enz... en niet denkt dat hij op de markt staat en lukraak opmerkingen kan maken en praatjes slaan.
Besef eens hoe moeilijk het in het begin is om je te concentreren en dan nog zo'n vreemde persoon bij in de auto.BRRRR!!! :oops:
Ik kan er niks aan doen maar ik ben elke keer zo doodnerveus dat mijn zelfvertrouwen zich gewoon in lucht oplost en dan gaat het natuurlijk mis.
Dan verwissel ik bijv. links met rechts, wordt nog nerveuzer als de examinator opmerkingen begint te maken...
Ik probeer om me kalm te houden omdat ik ook wil bewijzen dat ik het kan, voor mijn man die zo oneindig veel geduld al heeft gehad, voor mijn kinderen die graag met mij op stap willen gaan...
Het is niet voor iedereen zo evident en gemakkelijk en ik weet niet of ik nog volhardend genoeg ben als ik nu alweer niet slaag puur door mijn zenuwen :cry:
Ik ben van nature ook heel zenuwachtig voor examens (een echt stresskonijn). En door het lang moeten wachten op mijn examinator (meer dan een half uur) werd ik nog zenuwachtiger. Maar ik wist dat ik kan rijden. (Ik kan het, Ik kan het, Ik kan het... totdat ik in de auto zat, bleef ik dit steeds herhalen, en ik geloofde het ook en dan ben je ook al een stuk minder zenuwachtig.)
Ik heb niet veel op die examinator gelet (heb wel naar zijn aanwijzingen geluisterd!). Probeer je in te beelden dat dienen examinator er niet zit (denk bv. dat het je begeleider is of je ventje). Blijf rustig ook al heb je bv. een fout gemaakt (bv. mijn parkeren was echt slecht en ben toch gewoon blijven rijden).
Ook een tip is: rij heel veel in de stad (en omgeving) waar je je examen moet doen. Zo weet je de borden al staan. (ook te voet of met de fiets er op letten kan ook veel helpen). Als je weet waar de borden staan, dan heb je ook al meer vertrouwen omdat je de baan kent.

Ik weet dat mijne raad nu misschien te laat komt omdat je morgen je examen moet doen, maar het kan misschien nog anderen helpen! Ik hoop ook dat uw examinator gewoon rustig en stil is gelijk bij mij...
Hopelijk is het bij u 3de keer goede keer. Ik duim!
lena
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 mei 2010, 19:12

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door lena »

Dag gast :)

ga ervoor hé

ik ga ook voor je duimen
succes voor morgen

Grts

lena
no balls no glory
Gast

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door Gast »

Derde poging is achter de rug... Resultaat: weer niet geslaagd.
Fouten die ik gemaakt zou hebben: :?:
Nuja, zal natuurlijk aan mij liggen maar vind het toch straf dat als je een foutloos parcours aflegt dat ze dan maar iets uit hun mouw schudden...
Awel, veel plezier nog iedereen hier en controleer maar goed de zenuwkes maar het was mijn LAATSTE poging!
Ik blijf geen russische roullete spelen, daar ben ik net iets te oud voor aan het worden en mijn centen geef ik vele liever aan mijn kinderen uit als die oneindige gokken om eindelijk eens in gratie te vallen.
Veel succes nog aan de dapperen :roll:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Derde poging is achter de rug... Resultaat: weer niet geslaagd.
Fouten die ik gemaakt zou hebben: :?:
Wat staat er op je blad :?:
Nuja, zal natuurlijk aan mij liggen maar vind het toch straf dat als je een foutloos parcours aflegt dat ze dan maar iets uit hun mouw schudden...
Als je vindt dat de examinator maar wat uit zijn mouw schudt, dan moet je naar de hoofdexaminator van het examencentrum stappen met je bedenkingen.
Awel, veel plezier nog iedereen hier en controleer maar goed de zenuwkes maar het was mijn LAATSTE poging!
Waarom zou je nu al stoppen :?:
Een 4de poging kan nog zonder dat je bijkomende rijlessen moet volgen.

Waarschijnlijk zal je wel anders moeten gaan oefenen, want na 3 maal niet slagen zit er duidelijk nog wat mis dat na de eerdere 2 pogingen ook nog niet rechtgezet is ...

Wat geen zin heeft is na het examen verder oefenen zoals je bezig was , alsof er niets gebeurd is.
Je moet je manier van oefenen (en daarmee je rijstijl ..) aanpassen aan de opmerkingen die je van de examinator(en) kreeg en er uit leren.
Desnoods moet je met een kritischere begeleider rijden.
Gast

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door Gast »

Awel, ik heb nu eens echt alles gerespecteerd: zone 30, aangeduide vluchtheuvels, zones 50, expresweg waar je 120 mag,...
Heb altijd goed gekeken naar fietsers en voetgangers en medeweggebruikers. Mij altijd netjes rechts gehouden, ook op de rotonde.
Niet door het rood gereden, niet door het oranje. Netjes al mijn voorrangen van rechts gegeven. Niet te snel gereden, niet te traag.
En toch... :?:
Als ik dan geen overtredingen heb gemaakt, mij aan de snelheid heb gehouden en de verkeersregels heb nageleefd waarom weerhouden ze mij dan en iemand die hier vooraf zei dat haar parkeren ronduit slecht was laten ze erdoor.
Ik begrijp er niks meer van en het hoeft eigenlijk ook niet meer.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door Rafael »

@Gast; zoals Inazuma al vroeg, wat staat er op je resultatenblad?
Gast

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door Gast »

Wat maakt dat beoordelingsformulier voor een verschil: dat zijn haar woorden.
Krijg ik dan weer de zoveelste tip dat ik iets aan MIJN fouten moet doen of gewoon effe van begeleider veranderen?
Als ik rondom me kijk hoe sommigen rijden met rijbewijs dan :evil:

Verhaal doen tegen de hoofdexaminator: juist hetzelfde liedje als hier. JIJ hebt die fouten gemaakt en hoe ga je het tegendeel bewijzen.
Oh, juist, er waren al twee mislukte pogingen... :x

Blijf het een zielige evaluatiemethode vinden: één persoon die over je rijbewijs beslist. Tuurlijk, forgot: jullie zijn onfeilbaar en weten alles oh zo goed... :roll:

Had het haar niet aangestaan had ze toch ook de sessie gewoon kunnen beëindigen i.p.v. mensen onnodig te treiteren!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Blijf het een zielige evaluatiemethode vinden: één persoon die over je rijbewijs beslist.
Misschien moeten we je even terug met 2 voeten op aarde zetten.

Normaal (*) maakt dit nu al 3 examinatoren met hetzelfde oordeel ...



(*) Meestal heeft men elke keer een andere examinator.
Soms gebeurt het wel eens dat iemand 2 keer dezelfde krijgt toegewezen. Maar drie keer :?:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Geslaagd! (en 1 tip voor mensen die examen nog moeten doen!)

Bericht door bert.covens »

Wil je nu geholpen worden of niet?

Zo ja, vertel dan eens rustig wat er op je evaluatieformulier stond. Vermeld mischien ook welke opmerkingen, feedback je allemaal kreeg. Dan kan je hier wellicht nuttige tips opdoen.

Maar Calimero uithangen, daar is niemand mee gebaat. Jijzelf nog in 't minst.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie