examen met lichte vrachtwagen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
kweetniet
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2010, 20:19

examen met lichte vrachtwagen

Bericht door kweetniet »

Hallo,
Mijn echtgenote en ik hebben elk een voertuig dat is ingeschreven als Lichte Vrachtwagen (bestelwagen). Beide voertuigen beschikken over 5 zitplaatsen. Met de binnenspiegel kan door de achterruit gekeken worden.
1 voertuig is een automaat. De andere beschikt over een manuele versnellingsbak.
Onze oudste zoon is 18 en heeft zijn theoretisch examen afgelegd voor het standaard rijbewijs B. Hij zal binnenkort aan de praktijk beginnen.
Vraag 1 is nu : mag hij leren rijden met een Lichte Vrachtwagen ? Mag hij nadien dan ook met een personenwagen rijden ?
En 2 : en wat als hij leert rijden met een Lichte Vrachtauto met een automatische versnellingsbak ? Wat mag hij dan nadien met zijn rijbewijs ?

Dank bij voorbaat voor uw feedback. :wink:
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door sven.s »

Volgens mij verwar jij iets en bedoel je lichte vracht ipv lichte vrachtwagen?
kweetniet
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2010, 20:19

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door kweetniet »

Hallo,
De officiële benaming is wel degelijk Lichte Vrachtwagen (<3,5 T).
:wink:
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door sven.s »

vraag 2 : Als hij leert rijden met automatische versnellingsbak dan mag hij nadien alleen maar met automatische versnellingen rijden en niet met manueel.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door Stefan Peeters »

kweetniet schreef:Vraag 1 is nu : mag hij leren rijden met een Lichte Vrachtwagen ?
Hij mag inderdaad leren rijden met die lichte vrachtwagen.
Hij mag met die lichte vrachtwagen echter geen goederen vervoeren in commercieel verband, en er geen aanhangwagen mee trekken.
Het voertuig :
a) moet behoren tot de categorie of subcategorie van voertuigen waarvoor het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is;
c) mag in commercieel verband geen goederen vervoeren,
d) moet op de achterzijde en op een duidelijk zichtbare plaats uitgerust zijn met het teken «L», waarvan het model is bepaald door de Minister;
e) mag geen aanhangwagen trekken (...)

kweetniet schreef:Mag hij nadien dan ook met een personenwagen rijden ?
Ja. Het rijbewijs B volstaat voor alle auto's met een mtm van maximaal 3.5 ton. Dat zijn zowel personenwagens als lichte vrachtwagens.
kweetniet schreef:En 2 : en wat als hij leert rijden met een Lichte Vrachtauto met een automatische versnellingsbak ? Wat mag hij dan nadien met zijn rijbewijs ?
Met wat hij leert rijden is niet zo belangrijk, wel met welk voertuig hij het examen aflegt.
Doet hij dat met een automatische versnellingsbak, dan wordt op zijn rijbewijs een beperking geplaatst waardoor hij enkel met een automaat mag rijden.
Hij kan dus best zijn examen afleggen met een manuele versnellingsbak, dan kan hij achteraf met alle personenwagens (en lichte vrachtwagens) rijden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door Inazuma »

kweetniet schreef: Vraag 1 is nu : mag hij leren rijden met een Lichte Vrachtwagen ?
Ja, dat voertuig mag bestuurd worden met rijbewijs B, en kan dus dienen als oefenvoertuig.

Met 5 zitplaatsen kan de examinator ook makkelijk mee
(de plaatsen achterin hebben toch gordels ?)

Hebben de auto's achteraan ruiten rondom, of enkel thv de achterste zetelrij en daarachter dichtgemaakt ?
Mag hij nadien dan ook met een personenwagen rijden ?
Hij mag nadien rijden met alle voertuigen uit de categorie B, dus ook personenwagens.

En 2 : en wat als hij leert rijden met een Lichte Vrachtauto met een automatische versnellingsbak ? Wat mag hij dan nadien met zijn rijbewijs
Enkel rijden met voertuigen uit de categorie B met automatische versnellingsbak.

Dat is in België een serieuze hinderpaal wegens zeer weinig voertuigen met automaat hier.
Levert problemen op bij werkgevers, bij rijden met auto van vrienden of vriendin, huurauto's, met jullie andere auto, ...


Als er geen gegronde reden is om voor een automaat als leervoertuig te kiezen (bvb een handicap), ben je beter af met een handgeschakelde wagen.
Je kan dan nog altijd met een automaat gaan rijden nadien.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Ja. Het rijbewijs B volstaat voor alle auto's met een mtm van maximaal 3.5 ton ...
... met ten hoogste 9 zitplaatsen (bestuurder + 8 passagiers)
kweetniet
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2010, 20:19

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door kweetniet »

Inazuma schreef:
Hebben de auto's achteraan ruiten rondom, of enkel thv de achterste zetelrij en daarachter dichtgemaakt ?
Er zijn ruiten ter hoogte van de achterste zetelrij en in de 2 achterdeuren.
Hoezo :?:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door Stefan Peeters »

kweetniet schreef:Er zijn ruiten ter hoogte van de achterste zetelrij en in de 2 achterdeuren.
Hoezo :?:
De vraag van Inazuma heeft te maken met de eventueel verplichte spiegels.

Welk voorlopig rijbewijs heeft je zoon?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
kweetniet
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2010, 20:19

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door kweetniet »

xantingo schreef:
kweetniet schreef:Er zijn ruiten ter hoogte van de achterste zetelrij en in de 2 achterdeuren.
Hoezo :?:
De vraag van Inazuma heeft te maken met de eventueel verplichte spiegels.

Welk voorlopig rijbewijs heeft je zoon?
Hallo,
Ik kan dit op dit ogenblik niet nazien.
Vanwaar ook deze vraag ?...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door Inazuma »

kweetniet schreef:Ik kan dit op dit ogenblik niet nazien.
Vanwaar ook deze vraag ?...
Omdat de aard van het voertuig (gesloten koetswerk of niet) en de aard van het voorlopige rijbewijs B (verplichte begeleider of niet), bepalen welke spiegels die begeleider nodig heeft ...
kweetniet
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2010, 20:19

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door kweetniet »

Oké, hartelijk dank aan allen voor de verhelderende antwoorden.
Allerbeste groeten !
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer je zoon een voorlopig rijbewijs heeft van 36 maanden (met begeleider), moe het voertuig voorzien zijn van extra spiegels voor de begeleider.

Het voertuig :
f) moet, tenzij de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider zoals bedoeld in artikel 4 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B, voorzien zijn van :


Indien het voertuig rondom voorzien is van ramen:
als het gaat om een voertuig van de categorie B dat niet uitgerust is met een gesloten koetswerk, achteruitkijkspiegels binnen in het voertuig zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van links;

Indien het voertuig een gesloten koetswerk heeft (d.w.z. niet rondom van ramen voorzien is):
als het gaat om een voertuig van de categorie B uitgerust met een gesloten koetswerk (...), van rechtse buitenspiegels zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van rechts;

Wanneer hij een voorlopig rijbewijs heeft van 18 maanden (zonder begeleider), en hij dus minstens 20 uur rijschool volgde, is deze regel niet van toepassing.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
kweetniet
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2010, 20:19

Re: examen met lichte vrachtwagen

Bericht door kweetniet »

Andermaal dank !
:wink:
Plaats reactie