Een kleine vraag:
Ik beschik sinds 1992 over een rijbewijs B met 'permanente' geldigheidsduur, verblijf sinds enkele jaren in het buitenland en zou (in het buitenland, dus NIET in België) graag een moto kopen. In het land waar ik verblijf is dat in se eenvoudig: naar de registratie gaan, het equivalent van 30 euro betalen en voilà, ik ontvang het rijbewijs. Niet ideaal aangezien ik nog nooit met een moto gereden heb. Rijopleidingen moto bestaan hier trouwens niet.
Ik had gedacht om tijdens mijn vakantie in België praktijklessen moto te nemen zodat ik tenminste over een goede basis beschik. Het is niet mijn bedoeling in België examen af te leggen.
Een collega vertelt me dat ik opnieuw een theoretisch examen zou moeten afleggen, ditmaal voor moto, vooraleer ik aan de praktijkopleiding kan beginnen. Klopt dit? Ik beschik immers al over een rijbewijs B en er is toch maar 1 wegcode die geldt voor alle weggebruikers. Lijkt me niet echt logisch. Indien ik tijd had zou ik gerust opnieuw theoretisch examen willen afleggen maar ik dacht me te concentreren op de praktijklessen.
Alvast bedankt voor de antwoorden,
Werner
Vraagje mbt theoretisch examen motorrijbewijs.
-
Inazuma
Re: Vraagje mbt theoretisch examen motorrijbewijs.
Je kan in België geen examen afleggen en dus ook geen rijbewijs krijgen als je hier niet officiëel verblijft, of geen diplomatieke, consulaire of bijzondere identiteitskaart hebt.Werner74 schreef: Ik had gedacht om tijdens mijn vakantie in België praktijklessen moto te nemen zodat ik tenminste over een goede basis beschik.
Het is niet mijn bedoeling in België examen af te leggen.
Neen, de leerlingen van een rijschool zijn - uiteraard - volledig vrijgesteld van de verplichting een rijbewijs te hebben.Een collega vertelt me dat ik opnieuw een theoretisch examen zou moeten afleggen, ditmaal voor moto, vooraleer ik aan de praktijkopleiding kan beginnen. Klopt dit?
Anderzijds hebben de rijscholen wel liefst dat hun kandidaten de theorie vooraf al kennen, zodat ze zich daarmee niet moeten bezighouden tijdens de praktijklessen ...
Contacteer tijdig een paar rijscholen - als de zon begint te schijnen wordt het daar druk - maar fris in elk geval de Belgische wegcode weer op.
Geen idee hoe lang je al weg bent, maar daar is de laatste jaren ferm aan gesleuteld ...
-
Gast
Dat is geen probleem want ik beschik over een geldige identiteitskaart en een referentieadres in België maar in elk geval ben ik momenteel niet van plan in België examen af te leggen, het gaat me er gewoon om een praktische basis te hebben zodat ik waar ik zit veilig kan rijden, gelet op het feit dat hier geen opleiding bestaat en het bekomen van het rijbewijs een loutere administratieve formaliteit is.Je kan in België geen examen afleggen en dus ook geen rijbewijs krijgen als je hier niet officiëel verblijft, of geen diplomatieke, consulaire of bijzondere identiteitskaart hebt
Bedankt voor het antwoord!
-
Inazuma
Woon je officiëel nog in België , of hoe moet ik dat verstaanGast schreef: Dat is geen probleem want ik beschik over een geldige identiteitskaart en een referentieadres in België