Voorlopig Rijbewijs A ?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Bautie

Voorlopig Rijbewijs A ?

Bericht door Bautie »

Hallo,

Graag had ik jullie hulp even gekregen.
Ik heb dit jaar besloten om nogmaals mijn kans te wagen voor mijn rijbewijs A.
Nu lees ik op de formulieren van rijbewijs A van GOCA het volgende:
U kan slechts een nieuw voorlopig rijbewijs voor dezelfde categorie van
voertuigen bekomen na een verloop van 3 jaar (uitzondering: opheffing
vermelding “automatisch” of “code 78”).
:roll: :evil:

Op 30/08/2005 was ik de eerste maal geslaagd in mijn theoretisch examen.
Twee jaar later heb ik mijn 6u verplichte lessen gevolgd en een voorlopig rijbewijs ontvangen dat geldig was van 06/08/2007 tot 05/08/2008.
In die periode heb ik echter nooit mijn praktijkexamen afgelegd.

Mijn theoretisch examen heb ik vorig jaar al opnieuw afgelegd en daarvoor ben ik reeds geslaagd.
Is het voor mij nu mogelijk om een nieuw voorlopig rijbewijs te krijgen in augustus 2010?
Beginnen ze de 3 jaar te tellen vanaf de datum van afgifte van het vorige voorlopig rijbewijs (06/08/2007) of beginnen ze te tellen vanaf de datum dat het verliep (5/8/2008)

Ik hoop dat ze tellen vanaf de datum van afgifte zodat ik op 07/08/2010 mijn voorlopig terug kan afhalen.

Ik heb reeds gebeld naar mijn rijschool en daar vertelden ze dat ik in nu in Augustus terug een voorlopig kon krijgen.
Graag had ik van jullie nog een tweede opinie gekregen :)

Alvast bedankt ;)

mvg
Stefan Peeters
Administrator

Re: Voorlopig Rijbewijs A ?

Bericht door Stefan Peeters »

Je kan pas een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen vanaf de dag dat de geldigheid van het vorige drie jaar vervallen is.
Artikel 6
De scholing op basis van een voorlopig rijbewijs is aan de volgende voorwaarden onderworpen :
1° De kandidaat :
f) mag geen houder geweest zijn van een voorlopig rijbewijs geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen.
Dit verbod is evenwel niet van toepassing :
op de kandidaat die houder geweest is van een voorlopig rijbewijs geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen waarvan de geldigheid sinds meer dan drie jaar verstreken is.

In jouw geval kan je dus pas een nieuw voorlopig rijbewijs A aanvragen vanaf 06/08/2011.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Bautie

Bericht door Bautie »

:cry: :cry: :cry:
Dat is dan héél slecht nieuws !!!

Bestaat er een andere manier om zo vlug mogelijk mijn rijbewijs te halen dan?
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

8 uur praktijklessen in een rijschool, en daarna met de rijschool examen afleggen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Bautie schreef:Bestaat er een andere manier om zo vlug mogelijk mijn rijbewijs te halen dan?
Alles via de rijschool doen.
DWZ minstens 8 uur rijlessen volgen, en ook examen afleggen met de rijschool.

Gevolgde uren rijles zijn gedurende 3 jaar geldig.
Afhankelijk wanneer je de rijlessen gevolgd hebt in 2007 kunnen er nog uren geldig zijn als je niet te lang wacht met de praktijk.

Maak er best geen meerjarenplan meer van ...
Bautie

Bericht door Bautie »

Inazuma schreef:
Bautie schreef:Bestaat er een andere manier om zo vlug mogelijk mijn rijbewijs te halen dan?
Alles via de rijschool doen.
DWZ minstens 8 uur rijlessen volgen, en ook examen afleggen met de rijschool.

Gevolgde uren rijles zijn gedurende 3 jaar geldig.
Afhankelijk wanneer je de rijlessen gevolgd hebt in 2007 kunnen er nog uren geldig zijn als je niet te lang wacht met de praktijk.

Maak er best geen meerjarenplan meer van ...
Ik heb mijn 6u les gevolgd eind Juli 2007, die zijn dan nog 2 maand geldig...
Ik ben wel een pak meer geld kwijt dan... 620 euro voor 8u les + examen :?
Denken jullie dat het mogelijk is om te slagen met die 8u? Ook al heb ik weinig tot geen ervaring...
Die 6u die ik gevolgd heb waren immers door een lesgever die ondertussen met andere dingen bezig was en hij liet mij gewoon op een terrein wat rondrijden :evil:

En ik ben zeker dat ik die 8u goed zal kunnen gebruiken voordat ik zal slagen...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Bautie schreef:Ik heb mijn 6u les gevolgd eind Juli 2007, die zijn dan nog 2 maand geldig...
Misschien als je je haast kan je ze nog laten meetellen, maar ik vrees dat je aan die 6 uur van bijna 3 jaar geleden, weinig meer zal hebben en echt niet met 2 extra uurtjes gaat toekomen ...

Eerder een theoretische mogelijkheid dus.
Denken jullie dat het mogelijk is om te slagen met die 8u? Ook al heb ik weinig tot geen ervaring...
Mogelijk, maar allesbehalve zeker.

Als je intussen aardig wat rij-ervaring hebt met de auto misschien - dan heb je daarbij hopelijk ook al voldoende verkeersinzicht opgedaan, en is het verwerken van de verkeersborden een automatisme geworden.
Dat betekent dat je je dan meer kan concentreren op het motorrijden zelf.
Die 6u die ik gevolgd heb waren immers door een lesgever die ondertussen met andere dingen bezig was
Daarover had je indertijd je beklag moeten maken bij de rijschool-directie, nu is het daarvoor veel te laat.
Plaats reactie