Bord 50 met onderbord "Herhaling"

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bord 50 met onderbord "Herhaling"

Bericht door Rafael »

Ik kwam net terug van Mol, en heb een onduidelijkheid opgemerkt.
In de ene richting, is het bebouwde kom, maar een bord van 70km/u.
Aan de andere kant van de baan staat een flitspaal. Daar kon ik dus mooi 70km/u rijden. Op de terugweg ging ik opnieuw de bebouwde kom in, en daar net achter stond een bord van weer 70km/u. Ik passeer de flitspaal aan ongeveer 60-65km/u, en een beetje verder staat een bord met 50km/u, voorzien van een onderbord met &quotHERHALING&quot.

Door dat bord te zien, twijfel ik opeens of de 70km/u wel na het bebouwde kom bord stond. Ik ben er vrijwel zeker van, maar wat doet het &quotHERHALING&quot bord er dan? En dat zou dan willen zeggen dat je op 1 baan, in de ene richting 70km/u mag, en in de andere maar 50km/u?

Iemand enig idee hoe het net in elkaar steekt? Ik hoop in ieder geval dat het toch 70km/u was, anders kan ik een bonnetje verwachten vrees ik...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: en een beetje verder staat een bord met 50km/u, voorzien van een onderbord met &quotHERHALING&quot.
Stel je komt een bord tegen: BEGIN BEBOUWDE KOM
Even verder staat een C43 : 70 Km/uur. Dan mag je dus 70 km/uur rijden tot het eerstvolgende kruispunt.
Na dat kruispunt vind je een bord C43 met daaronder HERHALING.
Die herhaling duidt dus aan dat je nog steeds in de bebouwde kom bent en dat vanaf daar de snelheid opnieuw 50 km/uur is.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inderdaad. Indien het bord dat de snelheid beperkt tot 50 km/h niet zou aangeven dat het om een herinnering aan de algemene snelheidsbeperking binnen de bebouwde kom gaat, zou dat bord slechts geldig zijn tot het volgende kruispunt (want verkeersborden gaan voor op verkeersregels).
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Ah zo zit het in elkaar. Ik begreep er al niet veel van, en had al bang dat ik geflitst zou zijn... Was dan ook niet met mijn auto, maar met die van m'n vriendin haar ouders. Bedankt voor de duidelijk uitleg.
Plaats reactie