Rijbewijs A - vervallen
-
xepie
Rijbewijs A - vervallen
Hallo,
Ik heb in 2009 mijn theoretisch rijbewijs gedaan voor A, daarna heb ik mijn verplichte rijlessen gevolgd van 6 uur.
Nu is het een jaar verder, en het is vervallen en heb geen poging ondernome.
Stel dat ik weer wil proberen, moet ik dan zowel theorie als rijlessen opnieuw volgen?
Of alleen theorie opnieuw en terug een voorlopig rijbewijs halen?
ik zou het graag met 100% zekerheid weten.
Alvast bedankt,
mvg
Ik heb in 2009 mijn theoretisch rijbewijs gedaan voor A, daarna heb ik mijn verplichte rijlessen gevolgd van 6 uur.
Nu is het een jaar verder, en het is vervallen en heb geen poging ondernome.
Stel dat ik weer wil proberen, moet ik dan zowel theorie als rijlessen opnieuw volgen?
Of alleen theorie opnieuw en terug een voorlopig rijbewijs halen?
ik zou het graag met 100% zekerheid weten.
Alvast bedankt,
mvg
-
wooter
Re: Rijbewijs A - vervallen
Twee mogelijkheden:
- Nog twee jaar wachten tot de theorie vervallen is, en dan alles opnieuw doen.
- 2 uren les volgen met de rijschool en het examen afleggen met de rijschool
-
Gast
indien ik die 2 uren doe moet ik dan theorie doen ? want mijn voorlopig rijbewijs is vervallenwooter schreef:Twee mogelijkheden:
- Nog twee jaar wachten tot de theorie vervallen is, en dan alles opnieuw doen.
- 2 uren les volgen met de rijschool en het examen afleggen met de rijschool
mvg
-
Inazuma
Neen.Gast schreef: indien ik die 2 uren doe moet ik dan theorie doen ?
De theorie is 3 jaar geldig, de rijlessen ook.
Je moet wel praktische examen afleggen binnen de 3 jaar na het slagen in het theoretische examen.
-
xepie
dus nu heb ik geen voorlopig rijbewijs, nu moet ik gewoon praktisch doen, of is er een mogelijkheid om terug een nieuw voorlopig te krijgen om verder te kunnen oefenen?Inazuma schreef:Neen.Gast schreef: indien ik die 2 uren doe moet ik dan theorie doen ?
De theorie is 3 jaar geldig, de rijlessen ook.
Je moet wel praktische examen afleggen binnen de 3 jaar na het slagen in het theoretische examen.
alvast bedankt voor jullie antwoorden.
mvg
-
Inazuma
Na extra lesuren , en met de rijschool naar het examen.xepie schreef:dus nu heb ik geen voorlopig rijbewijs, nu moet ik gewoon praktisch doen,
3 jaar wachten - te rekenen vanaf de vervaldatum van je voorlopig rijbewijs Aof is er een mogelijkheid om terug een nieuw voorlopig te krijgen om verder te kunnen oefenen?
Dit is dus een zeer verschillende regeling dan voor (voorlopig) rijbewijs B .
't Is te zeggen, dit is de wettelijk voorziene reglementering op dit moment.
Binnen 3 jaar zal de regelgeving aangaande rijbewijs A veranderd en wat verstrengd zijn - verplicht vanwege de EU.
Eigenlijk zou dat zelfs dit jaar nog geregeld moeten worden ... als we op tijd een nieuwe regering hebben.
-
xepie
dankje,Inazuma schreef:Na extra lesuren , en met de rijschool naar het examen.xepie schreef:dus nu heb ik geen voorlopig rijbewijs, nu moet ik gewoon praktisch doen,
3 jaar wachten - te rekenen vanaf de vervaldatum van je voorlopig rijbewijs Aof is er een mogelijkheid om terug een nieuw voorlopig te krijgen om verder te kunnen oefenen?- opnieuw theoretisch examen A afleggen, dan opnieuw minstens 6 uren rijlessen volgen bij de rijschool, en dan kan je pas een nieuw voorlopig rijbewijs A aanvragen .
Dit is dus een zeer verschillende regeling dan voor (voorlopig) rijbewijs B .
't Is te zeggen, dit is de wettelijk voorziene reglementering op dit moment.
Binnen 3 jaar zal de regelgeving aangaande rijbewijs A veranderd en wat verstrengd zijn - verplicht vanwege de EU.
Eigenlijk zou dat zelfs dit jaar nog geregeld moeten worden ... als we op tijd een nieuwe regering hebben.
en strenger in welke zin? ik vind het persoonlijk geldklopperij, je verleerd met een moto rijden toch niet.
Je hebt de lessen dan meegenomen dus kan je wel terug denken hoe het moest, maar nee laten we ze nog maar is 400 € laten betalen.
Het probleem is dat mijn moto geen 20 kw heeft waardoor ik dus geen moto heb voor het examen,
en heb stress om +- 200 euro te verliezen voor het falen voor men examen met de rijschool (2 uur + examen)
mvg
-
Inazuma
Wat strenger om het (definitieve) rijbewijs te verkrijgen.xepie schreef:en strenger in welke zin?
De EU-regels voorzien een getrapt rijbewijs A, ttz : getrapt naar leeftijd en vermogen.
Hoe dat precies gaat omgezet worden in nationale wetgeving weet momenteel niemand al voor zeker.
De huidige draconische procedure om een tweede voorlopig rijbewijs A te kunnen krijgen - 3 jaar wachten ... - wordt waarschijnlijk wel soepeler.
Als je in dat jaar niet voldoende geoefend hebt, zou je nog wel eens een aardig gezicht kunnen trekken als je weer naar de rijschool gaat ...ik vind het persoonlijk geldklopperij, je verleerd met een moto rijden toch niet.
Motorrijden verleer je wel degelijk.
Je kent de handelingen nog wel, maar het gaat roestig en draait allemaal vierkant als je langere tijd niet met de motor rijdt. Zeker wanneer je nog maar een beperkte ervaring hebt.
Dan had je binnen het jaar examen moeten gaan doen ...Je hebt de lessen dan meegenomen dus kan je wel terug denken hoe het moest, maar nee laten we ze nog maar is 400 € laten betalen.
Met een voorlopig rijbewijs A moet je niet gaan treuzelen en uitstellen zoals met een voorlopig rijbewijs B tegenwoordig wel kan.
Dan doe je examen met de rijschool ...Het probleem is dat mijn moto geen 20 kw heeft waardoor ik dus geen moto heb voor het examen,
Ik kan je maar 1 ding zeggen : als die 200 euro al het probleem is, begin dan beter niet met motorrijden.en heb stress om +- 200 euro te verliezen voor het falen voor men examen met de rijschool (2 uur + examen)
Motorrijden gaat je veel meer kosten dan dat ...
De motorfiets die op hemelse dauw rijdt moeten ze nog uitvinden.
-
xepie
Ja ik weet ook wel dat motorijden veel geld kost.Ik kan je maar 1 ding zeggen : als die 200 euro al het probleem is, begin dan beter niet met motorrijden.en heb stress om +- 200 euro te verliezen voor het falen voor men examen met de rijschool (2 uur + examen)
Motorrijden gaat je veel meer kosten dan dat ...
De motorfiets die op hemelse dauw rijdt moeten ze nog uitvinden.
Het probleem zit em gewoon dat ik eigenlijk een motodax heb =/ en wil later pas overstappen op grotere moto als ik sterker ben
De moto met rijschool ging wel goed als ik er op zat, maar om er mee zij aan zij te stappen is niet voor me weg gelegd.
en ja een motodax is totaal niet te vergelijken met een ECHTE moto het is meer een sneller brommertje, maarja
waardoor ik dus in het jaar niet kan oefenen om met een grote moto te rijden.
Kan ik ook eventueel een moto lenen van iemand of moet ik verplicht die 2 uur rijles nemen?
bedankt voor al je antwoorden, het heeft echt geholpen
mvg
-
Inazuma
Zoek een rijschool met zo licht mogelijke motoren als het gewicht zo'n punt is.xepie schreef: De moto met rijschool ging wel goed als ik er op zat, maar om er mee zij aan zij te stappen is niet voor me weg gelegd.
Probleem is dat budgetmotoren die in de rijschool meestal gebruikt worden niet meteen de allerlichtste in gewicht zijn .
Uiteindelijk is het een kwestie van balans, eerder dan van pure kracht hoor.
Je kan enkel nog via de rijschool, en daarvoor moet je extra lessen nemen ...Kan ik ook eventueel een moto lenen van iemand of moet ik verplicht die 2 uur rijles nemen?
Of wachten, maar dat kost nadien nog meer lesuren (weer minstens 6 ... als alles blijft zoals het is.)
-
xepie
had vooral een probleem bij de 180 graden stappen. Kon ook liggen aan dat de grondInazuma schreef:Zoek een rijschool met zo licht mogelijke motoren als het gewicht zo'n punt is.xepie schreef: De moto met rijschool ging wel goed als ik er op zat, maar om er mee zij aan zij te stappen is niet voor me weg gelegd.
Probleem is dat budgetmotoren die in de rijschool meestal gebruikt worden niet meteen de allerlichtste in gewicht zijn .
Uiteindelijk is het een kwestie van balans, eerder dan van pure kracht hoor.
Je kan enkel nog via de rijschool, en daarvoor moet je extra lessen nemen ...Kan ik ook eventueel een moto lenen van iemand of moet ik verplicht die 2 uur rijles nemen?
Of wachten, maar dat kost nadien nog meer lesuren (weer minstens 6 ... als alles blijft zoals het is.)
van de rijlessen een beetje bergop lag natuurlijk maar toch. Bij het rijden ging het vlot.
In de rijschool reed ik met een honda cbf als ik het nog goed herinner (+- 174kg) even opgezocht.
Hij reed wel zeer soepel. Maarja misschien heb ik op 1 jaar tijd misschien beetje meer spieren
ok dankje voor al je antwoorden
mvg
-
Inazuma
Dat is meer dan waarschijnlijk het drooggewicht - zonder benzine, koelvloeistof, olie.xepie schreef: In de rijschool reed ik met een honda cbf als ik het nog goed herinner (+- 174kg) even opgezocht.
Met alles er op en er aan gaat het dan ook al snel naar 200 kg.
-
wooter
De 180° bocht moet je zowiezo met een motorfiets met vol vermogen doen. Daarvoor heb je ook geoefend op die 6 uren rijles, en dan er een jaar niets mee gedaan zodat je nu op 2 uren alle oefeningen opnieuw moet leren. Als je dat lukt, des te beter, maar zo niet moet je meer uren oefenen met de rijschool.
Dat het nu meer dan 200€ extra gaat kosten ligt enkel aan het feit dat je binnen de 12 maanden je examen niet hebt gedaan. Als je daarbij een motorfiets kocht zonder het volledige vermogen, wist je toen al dat je die investering moest doen om met een motorfiets van vol vermogen van de rijschool je examen af te leggen.
Dat het nu meer dan 200€ extra gaat kosten ligt enkel aan het feit dat je binnen de 12 maanden je examen niet hebt gedaan. Als je daarbij een motorfiets kocht zonder het volledige vermogen, wist je toen al dat je die investering moest doen om met een motorfiets van vol vermogen van de rijschool je examen af te leggen.