Rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jeroen-Xtreme
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mei 2010, 19:57

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jeroen-Xtreme »

Ik heb nog enkele vragen over het rijbewijs A (moto) want ik zie overal andere antwoorden lol. :lol:

- Ik heb op mijn 18 jaar mijn rijbewijs B gehaald en ben nu 19. Mag ik nu met een 125cc onder de 11kw rijden? Of moet je 2 jaar je rijbewijs B hebben?

- Als je op je 18de je rijbewijs A haalt mag je dan naar 2 jaar, op je 20ste dus al met een +25KW rijden of moet je 21 zijn?

- Als je 21 jaar bent en je haalt je rijbewijs A moet je dan ook nog 2 jaar rijden met -25KW motor?

- Je bent verplicht 6u rijles te volgen? Is het waar dat ze je meestal 8u aanraden?

- 6u rijles kost gemiddeld 500 euro en hoeveel 8u?

- Moet iedereen die nu zijn rijbewijs A haalt 2 jaar rijden met 25KW ook al ben je 40 jaar ofzo?

- Mijn vader heeft rijbewijs van vroeger, klopt het dat hij daarmee geen apart motorijbewijs moet halen?

- Die rijlessen mag je doen met moto van de rijschool, kost dit meer dan met eigen moto? En mag of kan je examen zelf afleggen met moto van rijschool?

- Waarom hoor ik dan altijd dat je +21 jaar moet zijn voor +25KW te mogen rijden als je toch 2 jaar met een klein rijbewijs moet rijden.

- Nu voor mezelf, ik ben nu 19, als ik dit jaar rijbewijs haal, dan rijdt ik 2 jaar met een moto -25KW en mag ik op mijn 21 jaar met een +25kw rijden?

Gelieve de vraag die je beantwoord te quoten zodat ik duidelijk kan zien over welke vraag het gaat. Bedankt!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijbewijs A

Bericht door Benny Stinkens »

- Ik heb op mijn 18 jaar mijn rijbewijs B gehaald en ben nu 19. Mag ik nu met een 125cc onder de 11kw rijden? Of moet je 2 jaar je rijbewijs B hebben?
Je moet 2 jaar je rijbewijs B hebben. :cry:
- Als je op je 18de je rijbewijs A haalt mag je dan naar 2 jaar, op je 20ste dus al met een +25KW rijden of moet je 21 zijn?
Je kan dan al vanaf je 20 ste rijden met een +25kw :wink:
- Als je 21 jaar bent en je haalt je rijbewijs A moet je dan ook nog 2 jaar rijden met -25KW motor?
Je kan rechtstreeks voor de A-onbeperkt gaan, maar zorg dan wel dat je examenvoertuig dan ook daarvoor in aanmerking komt :!:
- Je bent verplicht 6u rijles te volgen? Is het waar dat ze je meestal 8u aanraden?
Dat klopt.
- 6u rijles kost gemiddeld 500 euro en hoeveel 8u?
Even voor je opgezocht bij de VAB-rijschool, je ben natuurlijk vrij om prijzen te gaan vergelijken.
(merk wel op dat je examenbegeleiding er ook inzit)
Kostprijs 8 u + examenbegeleiding = €25 + €690, btw inclusief
- Moet iedereen die nu zijn rijbewijs A haalt 2 jaar rijden met 25KW ook al ben je 40 jaar ofzo?
zie antwoord 3 , als je met de juiste motorfiets op examen gaat kan je dus rechtstreeks voor de "onbeperkte" gaan.
- Mijn vader heeft rijbewijs van vroeger, klopt het dat hij daarmee geen apart motorijbewijs moet halen?
Rijbewijs B voor 1989 behaalt is ook geldig voor den A
- Die rijlessen mag je doen met moto van de rijschool, kost dit meer dan met eigen moto? En mag of kan je examen zelf afleggen met moto van rijschool?
Je kan geen rijlessen volgen met je eigen moto :!:
Bekijk ook even de prijs, je kan beter een rijschoolmoto tegen de grond kwakken i.p.v. je eigen moto, moest het misgaan. :wink:
- Waarom hoor ik dan altijd dat je +21 jaar moet zijn voor +25KW te mogen rijden als je toch 2 jaar met een klein rijbewijs moet rijden.
Niet te veel luisteren zou ik zeggen, zoals ik reeds schreef kan het ook onder de 21 en als je boven de 21 bent kan het ook zonder 2 jaar beperkt te rijden.
- Nu voor mezelf, ik ben nu 19, als ik dit jaar rijbewijs haal, dan rijdt ik 2 jaar met een moto -25KW en mag ik op mijn 21 jaar met een +25kw rijden?
Ja dus, maar je moet wel naar de gemeente om je rijbewijs te ruilen :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs A

Bericht door Stefan Peeters »

- Ik heb op mijn 18 jaar mijn rijbewijs B gehaald en ben nu 19. Mag ik nu met een 125cc onder de 11kw rijden? Of moet je 2 jaar je rijbewijs B hebben?
Je moet inderdaad 2 jaar je rijbewijs B hebben.
- Als je op je 18de je rijbewijs A haalt mag je dan naar 2 jaar, op je 20ste dus al met een +25KW rijden of moet je 21 zijn?
8.2. De vereiste minimumleeftijd is vastgesteld op :
e) 21 jaar voor de bestuurders van motorfietsen met een vermogen hoger dan 25 kW of een vermogen/gewichtsverhouding hoger dan 0,16 kW/kg, tenzij ze sinds ten minste twee jaar houder zijn van een rijbewijs geldig voor het besturen van motorfietsen met een vermogen van minder dan of gelijk aan 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg of van een Belgisch rijbewijs geldig voor de categorie A2 of tenzij zij houder zijn van een Belgisch rijbewijs geldig voor de categorie A1.

§2. Het rijbewijs geldig voor de categorie A dat afgegeven werd aan een bestuurder die de leeftijd van 21 jaar nog niet bereikt heeft of die het praktische examen heeft afgelegd met een voertuig bedoeld in het artikel 38, § 2, 1° is enkel geldig verklaard voor het besturen van motorfietsen met een vermogen van minder dan of gelijk aan 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg.
Na afloop van een termijn van twee jaar, te rekenen vanaf de datum van afgifte van het rijbewijs bedoeld in het eerste lid, kan de houder, zonder zich te onderwerpen aan de scholing en zonder een nieuw theoretisch en praktisch examen te moeten afleggen, een rijbewijs geldig voor het besturen van alle voertuigen van de categorie A verkrijgen. De procedure, voorgeschreven in artikel 49 is van toepassing.
- Als je 21 jaar bent en je haalt je rijbewijs A moet je dan ook nog 2 jaar rijden met -25KW motor?
Neen.
- Je bent verplicht 6u rijles te volgen? Is het waar dat ze je meestal 8u aanraden?
6 uur is een absoluut minimum.
Voor iemand die nog nooit een motorfiets van dichtbij gezien heeft is 8 uur nog te weinig.
Alles hangt dus af van je persoonlijke situatie.
- 6u rijles kost gemiddeld 500 euro en hoeveel 8u?
Dat vraag je best even na bij een rijschool.
- Moet iedereen die nu zijn rijbewijs A haalt 2 jaar rijden met 25KW ook al ben je 40 jaar ofzo?
Neen, zie het antwoord op je 2de vraag.
- Mijn vader heeft rijbewijs van vroeger, klopt het dat hij daarmee geen apart motorijbewijs moet halen?
Dat is correct. Indien hij zijn rijbewijs B heeft behaald voor 1989, zal er op zijn rijbewijs een stempel staan bij de categorie A, of, bij een oud Belgisch rijbewijs, wijst het pijltje bij de B naar boven, en wordt de A dus mee geldig verklaard.
- Die rijlessen mag je doen met moto van de rijschool, kost dit meer dan met eigen moto? En mag of kan je examen zelf afleggen met moto van rijschool?
Het examen mag afgelegd worden met een moto van de rijschool.
- Waarom hoor ik dan altijd dat je +21 jaar moet zijn voor +25KW te mogen rijden als je toch 2 jaar met een klein rijbewijs moet rijden.
Omdat veel mensen hun eigen waarheid verkondigen zonder dat ze er het fijne van weten...
- Nu voor mezelf, ik ben nu 19, als ik dit jaar rijbewijs haal, dan rijdt ik 2 jaar met een moto -25KW en mag ik op mijn 21 jaar met een +25kw rijden?
Ja.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jeroen-Xtreme
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mei 2010, 19:57

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jeroen-Xtreme »

Bedankt, nu weet ik alles. Nu kan ik eens gaan navragen aan de rijscholen wat ze vragen. :)
Kan ik nu al voor mijn theorie gaan van rijbewijs A zonder die praktijklessen al te nemen?
Ik bedoel dus dat je mag kiezen wanneer je die praktijklessen gaat doen.

Ik vind het toch gek dat ik nu voor de 3de keer in mijn leven nog eens theorie en praktijk moet doen. lol. 1x brommer en 1x auto theorie + praktijk, allebei van de eerste keer geslaagd. :wink:
Ik weet niet wat ze verwachten van mij in die 6u praktijkles dat ik kan, maar omdat ik nu toch al ervaring heb met schakelbrommers zou dit wel mogen lukken. Maar mochten ze mij nu toch 8u aanraden ook al is dat om hun zakken te vullen zou ik er toch eens over nadenken. 8)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs A

Bericht door Stefan Peeters »

Jeroen-Xtreme schreef:Kan ik nu al voor mijn theorie gaan van rijbewijs A zonder die praktijklessen al te nemen?
Ik bedoel dus dat je mag kiezen wanneer je die praktijklessen gaat doen.
Je mag inderdaad zelf naar het examencentrum stappen om je theoretische proef af te leggen.
Dat examen blijft 3 jaar geldig, je hebt dus ruim de tijd voor je praktische opleiding.
Jeroen-Xtreme schreef:Ik vind het toch gek dat ik nu voor de 3de keer in mijn leven nog eens theorie en praktijk moet doen.
Nochtans is dat niet slecht. De regels voor motorfietsen zijn nu eenmaal afwijkend tegenover die voor een bromfiets of een auto.
Jeroen-Xtreme schreef:Ik weet niet wat ze verwachten van mij in die 6u praktijkles dat ik kan, maar omdat ik nu toch al ervaring heb met schakelbrommers zou dit wel mogen lukken. Maar mochten ze mij nu toch 8u aanraden ook al is dat om hun zakken te vullen zou ik er toch eens over nadenken. 8)
Een rijschool heeft die 2 uren echt niet nodig om te overleven; ze zullen je die niet aanraden wanneer ze denken dat het echt niet nodig is.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jeroen-Xtreme
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mei 2010, 19:57

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jeroen-Xtreme »

Ok bedankt voor de snelle reacties hier ;-)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Jeroen-Xtreme schreef: En mag of kan je examen zelf afleggen met moto van rijschool?
Dat kan en mag, maar in dat geval moet je altijd minstens 8 uur rijles volgen.
Ofwel ineens minstens 8 uur rijles en nadien examen met de rijschool.
Ofwel minstens 6 uur, dan hoogstens een jaar rijden met voorlopig rijbewijs A, en vooraleer je examen doet met de rijschool nog eens verplicht 2 uur rijles volgen.
Storm

Re: Rijbewijs A

Bericht door Storm »

Ik vermoed dat de prijs voor 6u les eerder rond de 400€ zal liggen. Het verschilt uiteraard van rijschool tot rijschool. Bij de één zal het wat minder zijn, bij de ander wat meer.

De 6uur praktijkles zijn de verplichte minimum. Als je nadien het gevoel hebt dat je écht nog niets kent van de manoeuvres, dan kan je gerust extra lesuren aanvragen. Die extra uren moeten niet per se 2uur zijn, kan gerust meer ;) Dat voel je zelf wel aan.

Je kan gerust al de theorie gaan doen. De praktijklessen kan je toch niet gaan volgen zonder te kunnen bewijzen geslaagd te zijn voor de theorie. Gezien de theorie 3 jaar geldig is, heb je ruimschoots de tijd om de lessen te gaan volgen. Maar gezien de mooie zonnige periode nadert, gaan de meeste rijscholen reeds een wachttijd hebben van enkele weken tot zelfs maanden. Zelf zou ik niet té lang wachten met de praktijklessen, gezien de theorie dan nog fris in je geheugen zal zitten :)

Veel rij-genot. Met de moto kunnen rijden is super! ;)
Jeroen-Xtreme
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mei 2010, 19:57

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jeroen-Xtreme »

Thanks voor de tip! Gisteren met een Suzuki Gsxf 750 gereden, damn dat gaat vooruit. :lol:
Voel me meteen lekker op zo'n moto. :) Zou netjes zijn mocht ik zo'n moto vinden afgesteld op 25kw dan kan ik van zodra mijn 2 jaartjes gedaan zijn full power rijden en dat lijkt me heerlijk. :P
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Jeroen-Xtreme schreef:Thanks voor de tip! Gisteren met een Suzuki Gsxf 750 gereden, damn dat gaat vooruit. :lol:
En zo'n GSX750F is dan eigenlijk nog niks ...
Zou netjes zijn mocht ik zo'n moto vinden afgesteld op 25kw
Ik betwijfel of die er ooit geweest zijn.
Geknepen Suzuki Bandit 600's - met in wezen dezelfde motor - zijn er wel geweest.
Jeroen-Xtreme
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mei 2010, 19:57

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jeroen-Xtreme »

Kan je waarschijnlijk zeker nog niet vergelijken met een GSX-R, R1, CBR, monster,... :D
Het is echt dom dat ik nu moto moet zoeken met op zijn minst 25kw op papier.
Vind je bijna niets voor.. Alleen moto's van max. 600cc en dan nog niet naar mijn zin. :lol:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Jeroen-Xtreme schreef:Kan je waarschijnlijk zeker nog niet vergelijken met een GSX-R, R1, CBR, monster,... :D
Inderdaad ;)
Het is echt dom dat ik nu moto moet zoeken met op zijn minst 25kw op papier.
Niet enkel op papier.
Hou je ver van zogezegd geknepen 25 kW versies die in werkelijkheid hun volle vermogen hebben.
Vind je bijna niets voor.. Alleen moto's van max. 600cc en dan nog niet naar mijn zin.
De keuze is zeker in België inderdaad nogal beperkt.
Je kan eens bij een aantal merkdealers informeren naar wat ze in het gamma hebben en hadden.

Nogal "populaire" 25 kW-ers waren bij Suzuki de GS500 SV650 DL650, de Bandit 600, eb bij Kawa de ER-5 ... maar ook Ducati had Monster 600's in 25 kW.
Zeker de ER-5, GS500 en Bandit - en in iets mindere mate de Soes 650 Vtwins - zijn redelijk goedkoop, en bovendien ook nog handige opstapmotoren.

Als je er niet te lang mee gaat rijden, zou ik er geen grote bedragen aan uitgeven om de juiste "look" te kopen...
Zolang het technisch allemaal in orde is, zet je het imago best even opzij ;)
Jeroen-Xtreme
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mei 2010, 19:57

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jeroen-Xtreme »

Klopt, meer dan 3000 euro wil ik toch niet
geven aan 2de hands moto die ik maar 2 jaar ofzo zou gebruiken om op 25kw te rijden. Daarna werken we wel voor een mooiere :) zo'n fazer vind ik ook wel een mooi type ;-) maar de meeste 25kw bikes zijn in de naked versie en persoonlijk zie ik wel liever racetype, maar voor op de autosnelweg enzo vangt zo'n naked bike dan niet teveel
wind? Is het ook mogelijk een +25kw motor te kopen en deze laten af te stellen of
liever niet, zoja wat kan dit kosten?

Gr
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs A

Bericht door Stefan Peeters »

Mag ik je als ervaren motorrijder een goede raad geven?

Koop eerst voor een paar honderd euro een oudere moto, die voldoet aan de norm die je nodig hebt, en leer daarmee rijden.
Ik vind op Kapaza op minder dan 1 minuut al een geschikte Kawasaki ER-5 voor 1250 euro...
Je zal gegarandeerd een keer tegen de grond gaan, en dan is een mooie moto ineens goed beschadigd...
Vergeet niet dat een herstelling aan kuipwerk redelijk wat geld kost...

Een naked bike is perfect te doen tot ruim boven de in België toegelaten snelheden. Tenminste, wanneer je echt wil motorrijden.
Volgas over een autosnelweg is voor mij geen motorrijden, ik heb daar absoluut geen plezier aan.
Vandaar heb ik mijn volledig gekuipte toermoto onlangs overigens vervangen door een naked bike, en ik rijd elk jaar toch zowat 22.000 km, door weer en wind...

Eerst leren stappen, dan leren lopen :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Jeroen-Xtreme schreef:zo'n fazer vind ik ook wel een mooi type ;-)
Van de FZ600tjes zijn er ook 25kW versies.
maar de meeste 25kw bikes zijn in de naked versie en persoonlijk zie ik wel liever racetype,
Al dat plaatwerk is duur bij het omvallen - en als je leert rijden kan je je daaraan verwachten, al is het maar gewoon eens opzij vallen.
Maar bij een naked kan de motor beschadigd worden als 'm eens omvalt.
Een setje valbeugels of valblokjes is geen gekke investering.
maar voor op de autosnelweg enzo vangt zo'n naked bike dan niet teveel wind?
Tot 130-140 op de snelweg is dat nog wel te doen, aan 120 op de snelweg is dus geen probleem eigenlijk.
Is het ook mogelijk een +25kw motor te kopen en deze laten af te stellen of liever niet, zoja wat kan dit kosten?
In België is dat een zo goed als hopeloze zaak als de invoerder niet wil meewerken.
In Duitsland kan het dan weer probleemloos ...
Plaats reactie