boete

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

boete

Bericht door gast »

ik heb van verschillende mensen gehoort dat je boete vervalt een jaar na de gebeurde feiten

het gaat dus over een opgedreven brommer, die is iets meer dan een jaar geleden in beslag genomen

kan iemand me helpen?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Daar zou ik niet op rekenen als ik jou was.

Er zullen in de loop van dat jaar zo nu en dan wel dingen gebeurd zijn met het dossier, ook zonder dat je er daarom bericht van krijgt, die dan telkens de verjaring &quotstuiten&quot (opschuiven dus).
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Mustang,

welkom op het forum.

Dit staat ondermeer op de theoriepagina's van onze site:
Quote: Goed om weten.

Kan de politie mijn opgedreven bromfiets afnemen?

Indien blijkt dat een bromfiets opgedreven is, kan de politie de bromfiets voor maximaal dertig dagen opleggen. Dit wil zeggen dat je gedurende dertig dagen niet met die welbepaalde bromfiets mag rijden. Je mag wel met een andere bromfiets rijden gedurende die periode.

De politie kan de plaats van de oplegging zelf kiezen. De bromfiets wordt nog zelden bij de overtreder thuis geplaatst gezien er in het verleden te veel misbruiken waren.
De politie kan eventueel beroep doen op een takeldienst om de bromfiets van de plaats van de vaststellingen naar de plaats van oplegging over te brengen. De kosten van de takeling moet je zelf betalen en zijn duur.
De politie kan ook voorstellen om de bromfiets te voet te duwen naar de plaats van oplegging. Ook dit wordt steeds minder toegepast daar er misbruiken waren in het verleden.


Hoe kan ik mijn bromfiets daarna terugkrijgen?

Na de oplegging van de bromfiets gedurende de periode van maximaal dertig dagen, zal je de bromfiets terug krijgen, na betaling van de eventueel gemaakte onkosten (bijvoorbeeld takelkosten) of mits toestemming van het parket.
Let wel op. indien je de kosten van de takelwagen niet betaalt, zal het parket deze kosten terug proberen te vorderen op jou. Dit houdt automatisch in dat het dossier op de politierechtbank zal behandeld worden. De politierechter neemt deze takelkosten meestal op in de gerechtskosten en legt deze meestal ten laste van de overtreder. Je betaalt dan toch nog deze takelkosten. Op de politierechtbank loop je tevens het risico om zwaarder gestraft te worden. Een veroordeling van de politierechtbank wordt tevens opgenomen in je strafblad.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Alle overtredingen die met het rijbewijs te maken hebben (in dit geval is het bv: rijden zonder het juiste rijbewijs) verjaren zowiezo niet na 1 jaar maar na 3 jaar
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

ah, bedankt

dus ik zou er niet te veel op hopen

ik heb mijn brommer indertijd bij de politie achtergelaten (afstand van genomen dus), en sindsdien niets meer gehoord
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb zonet contact opgenomen met de politierechtbank te Antwerpen en dit heeft men mij gezegd.

1. Wanneer er een minnelijke schikking wordt voorgesteld en er wordt niet op ingegaan, dan kan het meer dan een jaar duren voor er een dagvaardiging voor de rechtbank komt.

2. Wanneer de zaak voor de rechtbank komt en de rechter doet een uitspraak, dan vervalt dit niet na een jaar.

Het zou gemakkelijk zijn hé. Je krijgt een straf opgelegd door de rechter en je vertrekt een jaar op vakantie of je laat een jaar niets van jou horen. Na dat jaar is de straf kwijtgescholden??? Kan niet hé. Iedereen zou dat doen
Plaats reactie