verkeerd aangeleerd?
verkeerd aangeleerd?
van mijn moeder moest ik als het verkeerslicht rood werd (ik zit in 4de versnelling snelheid 70km u)
eerst doorremmen de versnelling in 4 laten en op laatste ogenblik koppelingspedaal induwen en verder remmen opdat het voertuig op gewenste plaats stopt.
Nu beweert mijn rij instructeur dat ik moet terugschakelen van 4 naar 3, 3 naar 2 enz
wie heeft nu in feite gelijk? , volgens rijinstructeur remt de moter wanneer je terugschakelt
wilt u me inlichten a.u.b.?
m.v.g
eerst doorremmen de versnelling in 4 laten en op laatste ogenblik koppelingspedaal induwen en verder remmen opdat het voertuig op gewenste plaats stopt.
Nu beweert mijn rij instructeur dat ik moet terugschakelen van 4 naar 3, 3 naar 2 enz
wie heeft nu in feite gelijk? , volgens rijinstructeur remt de moter wanneer je terugschakelt
wilt u me inlichten a.u.b.?
m.v.g
Re: verkeerd aangeleerd?
Zoveel mogelijk zoals je instructeur zegt doen, maar dit gaat ook enkel als je van op grote afstand al ziet dat je zal moeten stoppen.
Wat je moeder zegt is volgens mij niet "verkeerd", maar idealiter schakel je dus steeds terug. In de praktijk gaat dat niet altijd...
Wat je moeder zegt is volgens mij niet "verkeerd", maar idealiter schakel je dus steeds terug. In de praktijk gaat dat niet altijd...
Re: verkeerd aangeleerd?
Normaal - als je voldoende afstand hebt om te vertragen - begint het remmen door enkel maar het gas te lossen.Leerling schreef:eerst doorremmen de versnelling in 4 laten en op laatste ogenblik koppelingspedaal induwen en verder remmen opdat het voertuig op gewenste plaats stopt.
Je remt dan op de motor.
Indien mogelijk - bij voldoende afstand - schakel je een versnelling terug nadat je zo al een stuk op de motor geremd hebt en je motortoerental al gezakt is tot ergens 1200-1500 tpm (of wanneer je merkt dat je zo niet veel meer vertraagt).
Als de afstand te kort is of te kort wordt om zo te remmen, los je het gas en rem je bij met de (voet)rem.
Doordat je nog niet ontkoppelt, remt de motor je nog altijd wat mee af.
Iets voor het motortoerental te laag wordt (zeker voor de auto zou beginnen schokken) druk je de koppeling in en rem je verder tot stilstand.
Er wordt verwacht dat je dat doet als je voldoende afstand hebt om te vertragen.Nu beweert mijn rij instructeur dat ik moet terugschakelen van 4 naar 3, 3 naar 2 enz
Als die afstand er niet is, is het zinloos om nog even in elke versnelling de koppeling te laten opkomen, want meer is het dan immers niet. Dit draagt weinig bij aan het remmen, en levert onnodige slijtage op aan de koppeling.
(Remblokjes zijn goedkoper dan een set koppelingsplaten.)
De motor remt je af als je geen gas meer geeft en in versnelling blijft rijden - de brandstoftoevoer wordt dan trouwens ook onderbroken.volgens rijinstructeur remt de moter wanneer je terugschakelt
(Van zodra je ontkoppelt, stopt deze remmende werking.)
Schakel terug naar een versnelling die je verder wil of kan blijven rijden nadat je al vertraagd bent - en dat kan dus perfect van 4 naar 2 zijn.
Of schakel terug naar een lagere versnelling als je daarin nog een tijdje verder op de motor kan remmen.
Wat je niet moet verwarren met remmen op de motor is dat sommige mensen wanneer ze willen vertragen gelijk een versnelling lager schakelen, en dan de koppeling weer laten opkomen zodat de motor in de toeren gejaagd wordt ... dat remt inderdaad ook af, maar op de slijtage van de koppelingsplaten die het snelheidsverschil moeten opvangen, in plaats van op de motor.
Re: verkeerd aangeleerd?
Denk eraan dat sommige examencentra meer willen zien dan simpelweg de wagen in versnelling laten tot bijna op het einde... Je instructeur weet beter, en heeft bijgevolg ook gelijk.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: verkeerd aangeleerd?
Het probleem is echter dat de instructeurs gelijk hadden totdat er één of andere is uitgekomen met het ecodriving.wooter schreef:Denk eraan dat sommige examencentra meer willen zien dan simpelweg de wagen in versnelling laten tot bijna op het einde... Je instructeur weet beter, en heeft bijgevolg ook gelijk.
Tot voor kort moest en zou je terugschakelen (elke versnelling) wie het niet deed werd verdacht van niet te kunnen schakelen en was dus gebuisd.
Nu, als je teveel schakelt ben je niet op de groene manier aan het rijden en is het ook niet meer goed.
De oudere instructeurs die niet meer zo up to date zijn (ik ook af en toe) zweren bij de oude methode die dus blijkbaar op dit moment "not done" is.
Weer eens een duidelijk voorbeeld hoe het hier in dit apenland er aan toe gaat, namelijk jarenlang zich vastklampen aan iets, om het dan toch te veranderen en er zeker niet voor zorgen dat iedereen op de hoogte is hoe het nu wel moet.
De 5de juli mag ik weer eens een dagcursus gaan volgen om een beetje bij te geraken, en ik vrees nu al dat ik dan pas dingen te horen krijg die ik al lang had moeten weten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: verkeerd aangeleerd?
is het brandstoftoevoer wanneer je het gas los laat echt 0 ?
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: verkeerd aangeleerd?
Ja.sven.s schreef:is het brandstoftoevoer wanneer je het gas los laat echt 0 ?
Bij oudere voertuigen niet altijd, een benzinemotor met carburator of een oude dieselmotor geven altijd nog wat brandstof. Maar dan beginnen we stilaan over oldtimers te spreken
De recentere voertuigen, en dat zijn stilaan de meeste die je op de weg nog zal tegenkomen, hebben een computergestuurde brandstofinjectie en die sluit de toevoer af zolang de motor boven zijn stationair toerental draait.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: verkeerd aangeleerd?
Ja.sven.s schreef:is het brandstoftoevoer wanneer je het gas los laat echt 0 ?
Je auto moet al redelijk wat jaartjes oud zijn om dat niet te hebben - van ergens begin jaren 90 of ouder.
Re: verkeerd aangeleerd?
Het tragische is dat de oude techniek een betere rijtechniek is. Elk moment hoor je in de juiste versnelling te zitten. Maar dat is dan weer niet ecologischBenny Stinkens schreef:Het probleem is echter dat de instructeurs gelijk hadden totdat er één of andere is uitgekomen met het ecodriving.wooter schreef:Denk eraan dat sommige examencentra meer willen zien dan simpelweg de wagen in versnelling laten tot bijna op het einde... Je instructeur weet beter, en heeft bijgevolg ook gelijk.
Als je dan een cursus gaat volgen die verder gaat dan de basis rijtechnieken moet je dus heel je schakelpunten herleren...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: verkeerd aangeleerd?
In 't kort komt het er op neer dat je:
- wanneer je weet dat je volledig tot stilstand gaat komen je niet hoeft terug te schakelen.
b.v. je rijdt in 4de en het is pas rood licht geworden.
Je remt en als de motor in de laagste toerentallen komt (-1000 t/m) druk je ook het ontkoppelingspedaal in.
- wanneer je weet dat je gaat blijven rijden, moet je wel in de juiste versnelling komen.
b.v. je wil ergens afslaan.
Terwijl je remt, schakel je terug (rond 1200 t/m) van 4de naar 2de on laat je koppelingspedaal rustig opkomen.
- wanneer je weet dat je volledig tot stilstand gaat komen je niet hoeft terug te schakelen.
b.v. je rijdt in 4de en het is pas rood licht geworden.
Je remt en als de motor in de laagste toerentallen komt (-1000 t/m) druk je ook het ontkoppelingspedaal in.
- wanneer je weet dat je gaat blijven rijden, moet je wel in de juiste versnelling komen.
b.v. je wil ergens afslaan.
Terwijl je remt, schakel je terug (rond 1200 t/m) van 4de naar 2de on laat je koppelingspedaal rustig opkomen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: verkeerd aangeleerd?
Uh, dan rij je nog makkelijk 30 km/u...de rijprof schreef:In 't kort komt het er op neer dat je:
- wanneer je weet dat je volledig tot stilstand gaat komen je niet hoeft terug te schakelen.
b.v. je rijdt in 4de en het is pas rood licht geworden.
Je remt en als de motor in de laagste toerentallen komt (-1000 t/m) druk je ook het ontkoppelingspedaal in.
Dit is geen leren autorijden meer eh...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: verkeerd aangeleerd?
Wooter, en toch wordt het zo aangeleerd in cursussen ecodriving en ook aanvaard tijdens examens.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: verkeerd aangeleerd?
Dat bedoel ik net. In geen van de twee gevallen is voertuigbeheersing het doel.de rijprof schreef:Wooter, en toch wordt het zo aangeleerd in cursussen ecodriving en ook aanvaard tijdens examens.
Overigens wel gek dat geavanceerde rijtechnieken voor een beginnend chauffeur te veel gevraagd zijn, maar ecodriving een techniek is die we wel aan groentjes gaan aanleren. Maar dat is weer een beleidskeuze...
Re: verkeerd aangeleerd?
Als je gaat rallyrijden of racen wel ...wooter schreef:Het tragische is dat de oude techniek een betere rijtechniek is.
Je vergeet dat de cursussen voertuigbeheersing vaak gegeven worden door mensen vanuit die achtergrond - of zelfs als opstapje naar rally en racen.
Het is zinloos terug te schakelen naar een versnelling die je toch niet aktief gaat gebruiken - niet om in verder te rijden, niet om in verder te vertragen op de motor - om in die versnelling niet meer te doen dan even de motor in de toeren te jagen, alvorens door te schakelen naar de versnelling die je eigenlijk wil gaan gebruiken.
Re: verkeerd aangeleerd?
En danwooter schreef:Uh, dan rij je nog makkelijk 30 km/u...
Je gaat toch stoppen ...
Kan je toch nog doorrijden omdat het ineens weer groen wordt, dan schakel je naar een bij je snelheid passende versnelling en rij je verder.
Het is geen ramp als dat dan een halve of een hele sekonde langer duurt dan wanneer je elke versnelling doelloos zou doorlopen bij het afemmen. Op de openbare weg is er geen tijdsregistratie ...
Dat is geen autorijden naar jouw mentale instelling ... the need for speed.Dit is geen leren autorijden meer eh...