verlies voorrang van rechts

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

De verkeersmentaliteit is minstens voor een deel een product van het verkeersbeleid (infrastructuur, wegcode, wel of niet goede rijlessen hebben gehad enz.).
Mogelijk dat als je gewend bent aan hogere snelheden (van andere automobilisten) dat je dan ook wat verstandiger leert rijden omdat fouten dan eerder afgestraft worden. Het is maar een hypothese.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Mogelijk dat als je gewend bent aan hogere snelheden (van andere automobilisten) dat je dan ook wat verstandiger leert rijden omdat fouten dan eerder afgestraft worden. Het is maar een hypothese.
Zou het kunnen dat je ook veiliger rijdt als je gewend bent om je rijgedrag in eigen land, en des te meer in een vreemd gastland, aan te passen aan de omstandigheden?
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Dat klinkt heel zinnig
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Gegroet,

Als je bij het kruisen van een fietspad(strook) je voorrang verliest, wil het bijna zeggen, dat, als je met je wagen op een weg met fietspad rijdt, je altijd voorrang hebt...

Ik ken zo een paar plaatsen, waar je op een weg met fietspad de driehoek met St-andrieskruis tegen komt (B-17), geeft dit aan dat vanuit de rechter straat de auto ondanks het fietspad voorrang heeft?

Het lijkt mij een tegenstrijdige situatie

Dank bij voorbaat voor een verduideling.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Gast schreef: Als je bij het kruisen van een fietspad(strook) je voorrang verliest, wil het bijna zeggen, dat, als je met je wagen op een weg met fietspad rijdt, je altijd voorrang hebt...
Neen. Om te beginnen hebben de fietsers, de bromfietsers klasse A en, buiten de bebouwde kom de bromfietsers klasse B, nog wel voorrang van rechts. Dezen steken immers geen gedeelte van de openbare weg over (een fietspad) dat niet voor hen bestemd is.
Quote: Ik ken zo een paar plaatsen, waar je op een weg met fietspad de driehoek met St-andrieskruis tegen komt (B-17), geeft dit aan dat vanuit de rechter straat de auto ondanks het fietspad voorrang heeft?
Volgens AR 6.2 gaan de verkeerstekens boven de verkeersregels.

Het verkeersbord B17 gaat als verkeersteken dus voor op de verkeersregel vervat in AR 12.4 volgens dewelke de bestuurder die een gedeelte van de openbare weg oversteekt dat niet voor hem bestemd is, een maneuver uitvoert, en bijgevolg voorrang moet verlenen aan alle andere weggebruikers.

Volledigheidshalve moet ik eraan toevoegen dat deze toepassing van het verkeersreglement betwist wordt door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Deze is van mening dat het verkeersbord B17 slechts een herhaling zou inhouden van een reeds bestaande voorrang van rechts, en deze dus niet kan herhalen als hij niet bestaat ingevolge AR 12.4.

Persoonlijk vind ik dit een bijzonder schabouwelijke interpretatie van het verkeersreglement. De betekenis van het verkeersbord B17 beperkt zich immers tot &quotVoorrang van rechts&quot, en gaat in het verkeersreglement niet gepaard met enige vermelding van herhaling.

Uiteraard heeft deze mening van de FOD Mobiliteit en Vervoer a priori niet meer waarde dan de mijne, aangezien we geen van beiden rechtsbronnen uitmaken.

Er bestaat hierover tot op heden helaas nog geen dwingende rechtspraak.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Jozef schreef:
Neen. Om te beginnen hebben de fietsers, de bromfietsers klasse A en, buiten de bebouwde kom de bromfietsers klasse B, nog wel voorrang van rechts. Dezen steken immers geen gedeelte van de openbare weg over (een fietspad) dat niet voor hen bestemd is.
Eerst en vooral bedankt voor het antwoord.

Maar dit maakt het des te gevaarlijker, je moet dus aan fietsers en bromfietsers voorang verlenen, en auto's niet...
Als ze rechts afslaan, vormen ze -in princiepe- geen hinder, maar ze kunnen ook rechtdoor en links gaan.

Trouwens de enige aanduiding voor dewelke je de voorang verliest zijn de onderbroken strepen die het fietpad aanduiden van de weg die je kruist of oprijdt. Deze zijn bij bepaalde weersomstandigheden nauwelijks zichtbaar (duisternis-regen enz.)

Het lijkt met toch een heel ongelukkige (en gevaarlijke) regel.
Of zie ik het verkeerd?

Vriendelijke groeten
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Andere wegmarkeringen waar je nog veel meer rekening mee dient te houden (volle witte lijn die de rijstroken scheidt, oversteekplaats voor voetgangers, etc) zijn even moeilijk te zien bij slechte weersomstandigheden. Daarom moet je, zoals Artikel 10.1 het voorschrijft, je snelheid aanpassen.

De onderbroken strepen die een fietspad aanduiden zijn trouwens niet het enige middel om aan te duiden dat een gedeelte van de openbare weg een fietspad is het bord D7 markeert eveneens een fietspad.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Een gast schreef: Maar dit maakt het des te gevaarlijker, je moet dus aan fietsers en bromfietsers voorang verlenen, en auto's niet...
Als ze rechts afslaan, vormen ze -in princiepe- geen hinder, maar ze kunnen ook rechtdoor en links gaan.

Trouwens de enige aanduiding voor dewelke je de voorang verliest zijn de onderbroken strepen die het fietpad aanduiden van de weg die je kruist of oprijdt. Deze zijn bij bepaalde weersomstandigheden nauwelijks zichtbaar (duisternis-regen enz.)

Het lijkt met toch een heel ongelukkige (en gevaarlijke) regel.
Of zie ik het verkeerd?
Neen, beste gast, je ziet het goed. Dit is een zeer ongelukkige regeling, die al het voorwerp van enorm veel kritiek heeft uitgemaakt, en die waarschijnlijk in de nieuwe wegcode (welke op 1 januari 2008 zal ingaan) niet meer zal voorkomen.

Vele wegmarkeringen in België zijn inderdaad nauwelijks of niet zichtbaar bij ongunstige omstandigheden (duisternis, slecht weer).

Je moet ook nog eens het volgende bedenken. Stel dat het fietspad bijvoorbeeld ongeveer 6 meter naast de rijbaan ligt. Een bestuurder van een doorsnee personenwagen die van rechts komt, is het fietspad al over tegen dat hij aankomt bij de dwarsrijbaan, en heeft dus opnieuw voorrang van rechts, want hij is geen maneuver meer aan het uitvoeren. Maar een vrachtwagen is er nog niet volledig over, en de vrachtwagenbestuurder heeft derhalve geen voorrang van rechts.

Reken daarbij nog dat vele bestuurders niet op de hoogte zijn van deze regeling, en je hebt alle ingrediënten om ongevallen te veroorzaken.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: Dit is een zeer ongelukkige regeling, die al het voorwerp van enorm veel kritiek heeft uitgemaakt, en die waarschijnlijk in de nieuwe wegcode (welke op 1 januari 2008 zal ingaan) niet meer zal voorkomen.
De vraag is alleen of wat er in de plaats komt, ook beter zal zijn ...
Minder slecht kon al amper.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:
Jozef schreef: Dit is een zeer ongelukkige regeling, die al het voorwerp van enorm veel kritiek heeft uitgemaakt, en die waarschijnlijk in de nieuwe wegcode (welke op 1 januari 2008 zal ingaan) niet meer zal voorkomen.
De vraag is alleen of wat er in de plaats komt, ook beter zal zijn ...
Minder slecht kon al amper.
Persoonlijk verwacht ik er niet veel goeds van, omdat men het KB er nog wil doorkrijgen vóór de parlementaire verkiezingen van 13 mei, dus nog onder Landuyt.

Maar goed, dan heeft het nieuwe kabinet dus nog meer dan 7 maanden tijd om het bij te schaven vooraleer het in voege gaat ... en kunnen intussen sommige lieden zo nodig nog van partijkaart wisselen.
Plaats reactie