Eisen van de rollen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Tuurlijk. Jouw ouders (vermoedelijk) zijn wettelijk verantwoordelijk voor jou dus zij moeten alles tekenen. Als jij tekent is die handtekening juridisch niets waard omdat jij niet de bevoegdheid hebt om zo'n beslissing te nemen.
Dit is om de kinderen/pubers te beschermen, ze hebben nog maar een beperkte ervaring, inzicht, kennis enz.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB, ga je je nu ook al wagen aan Belgisch burgerlijk en strafrecht?

Op burgerlijk vlak kunnen minderjarigen wel degelijk rechtsgeldig verbintenissen aangaan, in de mate dat ze in overeenstemming zijn met de redelijkheid. Als een 16-jarige bijvoorbeeld een abonnement bij een GSM-operator afsluit, dan is zijn handtekening volstrekt rechtsgeldig. Als hij daarentegen een bestelbon voor een Rolls-Royce ondertekent, dan kan deze overeenkomst nietig verklaard worden (ze is dat evenwel niet van rechtswege). Verder kan elke overeenkomst die door een minderjarige aangegaan wordt, nietig verklaard worden als bewezen kan worden dat de minderjarige erdoor benadeeld werd (bijvoorbeeld overdreven hoge prijs).

Op strafrechterlijk vlak is de minderjarige, zoals elke dader van een misdrijf, persoonlijk verantwoordelijk (zij het dat zijn ouders de eventuele geldboetes zullen moeten betalen). Een minderjarige kan vanaf 12 jaar gehoord worden, en vanaf 14 jaar moet de rechter motiveren waarom hij al dan niet rekening houdt met de elementen van het verhoor. De handtekening die Nr.1 geplaatst heeft, bevestigt dat hij verhoord werd en verklaard heeft wat er terzake in het PV staat.
nr.1

Bericht door nr.1 »

mensen kunnen jullie mij helpen met informatie dat verband heeft met brommers die te snel rijden.Ik heb dat namelijk nodig.Dank u
en weet iemand de datum van dit artikel http://www.gdasite.be/images/tijdelijke ... rtikel.jpg
jozef ben je zeker dat dit in de gazet van antwerpen heeft gestaan ? want ik vind dit zelfs niet meer terug online op diene site.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

nr.1 schreef: mensen kunnen jullie mij helpen met informatie dat verband heeft met brommers die te snel rijden


Alsof we dat nog niet uitvoerig zouden gedaan hebben ... er staan hier op het forum al tientallen en tientallen postings met informatie over dat onderwerp.

Mocht je nog een specifieke vraag hebben welke nog niet aan bod kwam, dan zullen we daar graag nader op ingaan.

De verwijzing naar het krantenartikel in Gazet van Antwerpen is een scan van de papieren krant. Lang niet alles wat daarin verschijnt, wordt ook op de website gepubliceerd. Je advocaat kan dit vonnis probleemloos terugvinden.

Ik ga jou nog twee links geven:

http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/51/ic193.html
Zoek met je browser naar &quotcurvometers&quot de tweede vindplaats is het.

http://www.cdenvsenaat.be/index.php?id= ... teverlynck

Als je er zeker van bent dat je bromfiets niet sneller dan toegestaan kon rijden, dan heb je er alle belang bij de zaak toe te vertrouwen aan een advocaat, want anders sta je er maar belabberd voor.

Meer kun je niet doen. Het laatste woord in deze zaak komt toe aan de rechter.
nr.1

Bericht door nr.1 »

Jozef schreef:
nr.1 schreef: mensen kunnen jullie mij helpen met informatie dat verband heeft met brommers die te snel rijden


Alsof we dat nog niet uitvoerig zouden gedaan hebben ... er staan hier op het forum al tientallen en tientallen postings met informatie over dat onderwerp.

Mocht je nog een specifieke vraag hebben welke nog niet aan bod kwam, dan zullen we daar graag nader op ingaan.

De verwijzing naar het krantenartikel in Gazet van Antwerpen is een scan van de papieren krant. Lang niet alles wat daarin verschijnt, wordt ook op de website gepubliceerd. Je advocaat kan dit vonnis probleemloos terugvinden.

Ik ga jou nog twee links geven:

http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/51/ic193.html
Zoek met je browser naar &quotcurvometers&quot de tweede vindplaats is het.

http://www.cdenvsenaat.be/index.php?id= ... teverlynck

Als je er zeker van bent dat je bromfiets niet sneller dan toegestaan kon rijden, dan heb je er alle belang bij de zaak toe te vertrouwen aan een advocaat, want anders sta je er maar belabberd voor.

Meer kun je niet doen. Het laatste woord in deze zaak komt toe aan de rechter.
Eerst wil ik u bedanken voor de informatie dat je aan mij gaf.
Het probleem is dat er veel kans is om voor de rechtbank te komen,dat wil ik juist niet , het duurt namelijk veel te lang.Ik heb mijn brommer echt nodig om naar school te gaan.Nu moet ik elke morgen om 6.30 opstaan om met de bus en met de tram naar school te gaan.
Dan kom ik aan op school vermoeiend uit , geen concentratie niet meer om de lesssen te volgen.
Namelijk 'als' ik de rechtzaak wint vergoedt men mijn bus en tramkosten ook ?
nr.1

Bericht door nr.1 »

Ik heb ook nog een vraag.(spijtig dat je op dit site je antwoord niet kan editen)
Mijn verzekering van mijn brommer is bijna verlopen , is het dan nog nodig om de verzekering te verlengen. Probleem is dat ik nog niet weet of ik voor de rechtbank moet komen.Wat moet ik dan doen verlengen of niet ?
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je moet dat zelf weten. Maar vanaf de dag dat ze vervallen is mag je niet meer rijden. Dat moet je goed in het achterhoofd houden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

nr.1 schreef: Namelijk 'als' ik de rechtzaak wint vergoedt men mijn bus en tramkosten ook ?
Als je dat wil, moet je je burgerlijke partij stellen (kost geld) en schadevergoeding vorderen. Vanzelfsprekend zal men dan van je bus- en tramkosten de normale kosten voor benzine en onderhoud van je bromfiets aftrekken.
Quote: Mijn verzekering van mijn brommer is bijna verlopen, is het dan nog nodig om de verzekering te verlengen.
Het is niet aangewezen je verzekering op te zeggen. Wel kun je in principe vragen dat ze voor onbepaalde duur geschorst wordt, zodat je ze opnieuw in voege kunt laten gaan zodra nodig. Voor de duur van de schorsing hoef je dan geen premie te betalen (maar sommige verzekeraars rekenen wel administratiekosten aan voor de schorsing).

Het gevaar is dat je verzekeraar gaat willen te weten komen waarom je je verzekering tijdelijk wil schorsen. Als hij erachter komt dat je bromfiets mogelijk sneller dan toegestaan kon rijden, is de kans niet gering dat hij de verzekering opzegt. Dan sta je op de zwarte lijst in een centraal bestand, en geraak je nog maar zeer moeilijk en mits een hoge premie aan een verzekering.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Quote: BBB, ga je je nu ook al wagen aan Belgisch burgerlijk en strafrecht?
Normaal niet. Mea culpa, ik was even vergeten dat de wetgeving nog zo veel verschilt tussen de buurlanden.
In Nederland wordt bij mijn weten die grens veel strakker gehanteerd ipv glijdend.
Wat betreft het burgerlijk recht weet ik zeker dat je beneden de 18 echt niets kan zonder toestemming van jouw voogd, ook niet het afsluiten van een GSM-abonnement.
nr.1

Bericht door nr.1 »

hmm echt vervelend probleem.
Maar ja weet iemand hoe lang zoiets kan duren voor je naar de rechtbank moet (brommerzaken)?mss 1 maand?
als het langer duurt pak een paar maanden of een half jaar dan heb ik voor niets een half jaar verzekering betaald hé.
Nu dat ik zie hoeveel problemen er is , denk ik dat het tijd is mijn best te doen om mijn auto rijbewijs te gaan halen en niet meer met de brommer te rijden , geeft namelijk te veel problemen.
Maar ja met een auto zit je ook smorgens in de file,met een brommer kan je gewoon al die auto's inhalen of op fietspad rijden .
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

nr.1 schreef: hmm echt vervelend probleem.
Maar ja weet iemand hoe lang zoiets kan duren voor je naar de rechtbank moet (brommerzaken)?mss 1 maand?
als het langer duurt pak een paar maanden of een half jaar dan heb ik voor niets een half jaar verzekering betaald hé.
Nu dat ik zie hoeveel problemen er is , denk ik dat het tijd is mijn best te doen om mijn auto rijbewijs te gaan halen en niet meer met de brommer te rijden , geeft namelijk te veel problemen.
Maar ja met een auto zit je ook smorgens in de file,met een brommer kan je gewoon al die auto's inhalen of op fietspad rijden .
Meestal duurt het een klein jaar eer je voor de rechtbank zal moeten verschijnen...

Je kan u verzekering toch gewoon stopzetten? Dan krijg je nog een deel terug van het betaalde bedrag.

Trouwens, een verzekering loopt toch altijd tot het einde van het jaar? Zo was dat bij mij toch steeds het geval.

Met een bromfiets klasse B mag je niet overal op het fietspad rijden! Maar het is inderdaad wel gemakkelijk bij fille om gewoon traag langs links voorbij te rijden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Clio-Tuning schreef: Je kan u verzekering toch gewoon stopzetten? Dan krijg je nog een deel terug van het betaalde bedrag.
Wat bedoel je met &quotstopzetten&quot?

Als hij zijn verzekering tijdig vóór de volgende vervaldag opzegt, krijgt hij inderdaad geld terug. Maar dan moet hij daar niet over enkele weken, als hij zijn bromfiets terugheeft, een nieuwe verzekering gaan vragen.

Als hij zijn verzekering schorst, krijgt hij geen geld terug, maar wordt er met het niet-verbruikte gedeelte van de premie rekening gehouden van zodra de schorsing opgeheven wordt.
Quote: Trouwens, een verzekering loopt toch altijd tot het einde van het jaar? Zo was dat bij mij toch steeds het geval.
Dat is dan louter toeval geweest. De jaarlijkse vervaldag kan om het even welke dag van het jaar zijn.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Jozef schreef:
Clio-Tuning schreef: Je kan u verzekering toch gewoon stopzetten? Dan krijg je nog een deel terug van het betaalde bedrag.
Wat bedoel je met &quotstopzetten&quot?

Als hij zijn verzekering tijdig vóór de volgende vervaldag opzegt, krijgt hij inderdaad geld terug. Maar dan moet hij daar niet over enkele weken, als hij zijn bromfiets terugheeft, een nieuwe verzekering gaan vragen.

Als hij zijn verzekering schorst, krijgt hij geen geld terug, maar wordt er met het niet-verbruikte gedeelte van de premie rekening gehouden van zodra de schorsing opgeheven wordt.
Hij kan bvb zeggen tegen de verzekeraar dat hij zijn brommer verkocht heeft en dus de verzekering wil beëindigen. Normaalgezien worden de maanden die nog moesten komen gewoon terug.

Natuurlijk gaat de verzekeraar er niet mee kunnen lachen als je wat later terug dezelfde brommer bij hem laat verzekeren...
Dan kan je dus maar beter naar een andere verzekeringmaatschappij gaan.

Ik werd 2 jaar geleden in 16 (in augustus zoals altijd... ) De verzekering liep van augustus tot 31/12, waarom was het toen al niet meteen voor een jaar? Ik meen dat mijn kammeraden hun verzekering ook altijd tot 31/12 liep.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef
Quote: dat is waar Test-Aankoop nu al jaren op hamert: neem nooit een rechtsbijstandsverzekering bij dezelfde maatschappij als je burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering. De meeste mensen doen het gemakshalve, maar het is een onding.
Zo heb ik ook weer eens iets bijgeleerd.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

één ding begrijp ik ook niet, men is hier bang dat als hij kenbaar maakt aan zijn verzekeringsagent dat hij zijn verzekering wil opschorten of stoppen omdat hij problemen heeft met de rollen.

Dat er dan gevreest moet worden dat hij helemaal geen verzekering meer krijgt.

Is mijn vraag: Als hij naar de rechtbank moet om te bewijzen dat hij onschuldig is en dus een advocaat nodig heeft neemt hij die toch via zijn verzekering (rechtsbijstand) neem ik aan

Dus waarom rond de pot draaien bij de verzekering als zij diegene zijn die hem moeten helpen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie