Eisen van de rollen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Elke snelheidsmeter heeft inderdaad een afwijking. De snelheidsmeter mag meer aangeven dan de werkelijke snelheid, maar niet minder.

Recente snelheidsmeters hebben evenwel een alsmaar kleinere afwijking. Reken daar dus niet teveel op.

Bedenk ook dat het bijvoorbeeld mogelijk is dat jouw bromfiets slechts 45 km/h haalt als ik er ga mee rijden (ik weeg 130 kg), maar wel heel wat meer haalt op de rollen.

Een motorkoelsysteem wordt niet gebruikt bij de rollentest. De test duurt maar zo kort, dat een niet-opgefokte motor in goede staat hiervan niet oververhit geraakt. Het haalt dus niets uit met een motor die al oververhit geweest is, en het begeeft bij de rollentest, te proberen van de Politie een nieuwe motor te krijgen.

Het ijkingscertificaat dient niet getoond te kunnen worden tijdens de rollentest. De referenties ervan worden later in het proces-verbaal vermeld.

Vele bromfietsen zijn al bij hun aankoop niet correct afgesteld, zodat ze sneller dan toegestaan kunnen rijden.

Als je je afvraagt wat het resultaat zou zijn van een rollentest, kan je op het politiekantoor vragen of je bromfiets eens op de rollen mag (maak best even vooraf een afspraak). De Politie is niet verplicht dat te doen, maar is daartoe meestal wel bereid. Blijkt dan dat je bromfiets te snel kan rijden, dan kun je hem laten in orde stellen zonder dat hij in beslag genomen wordt en er een proces-verbaal opgesteld wordt.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Die rollen is één grote klucht. Een belangrijke factor bij een topsnelheid is de luchtweerstand die bij rollen niet van belang is.
Ik heb jaren met een Vespa gereden, zonder er aan geknoeid te hebben. Op teller liep die ongeveer 50, toen was 40 de max. snelheid voor een bromfiets. Ik ben één keer tegengehouden door een twee agenten in een donkergroene BMW 325 i. Ik moest stoppen en de rollen op. Door de kleine wieltjes van de Vespa haalde ik nauwelijks 20 km/u op de rollen omdat de bromfiets (geholpen door het gewicht van de motor boven de acheras) tussen de rollen vastklemde. Wanneer de agent het achterwiel ophefte ging hij plots 60 km/u. Ik heb heel heftig geprotesteerd om mijn geliefde vespa zo te bruskeren.
Na een beetje (beleefd) woordelijk steekspel mocht ik verder rijden. Toen ik mij klaar maakte om verder te rijden zei één van de agenten dat ze 'me wel in 't oeg ginge houwe want 't klopte ni'. Ik heb hen vriendelijk gevraagd of ik dat als een provocatie mocht beschouwen, de BMW 325 i is toen met gierende banden vertrokken. Ik heb daar maar één woord voor: 'sukkels' !
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Eisen van de rollen

Bericht door Clio-Tuning »

Ik heb enkele vragen over de rolletjes van de politie
Ik neem aan dat aan hun rollen ook eisen en goedgekeurd moeten zijn?

Mijn brommer rijdt mooi 45-50km/h, stel de politie doet een controle en ze zetten mijn brommer op de rolletjes.
Naar welke dingen/documenten mag ik beleefd vragen om zeker te zijn dat hun rollen ook wel voldoen?

Want ik heb eerlijkgezegd héél veel twijfels over de goede werking van de rollen.

Alvast bedankt!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

De rollen moeten inderdaad geijkt zijn. Als je dat wenst, kan je achteraf op het politiekantoor inzage vragen van het ijkingsrapport. Bij mijn weten zijn de toestellen evenwel in orde inzake ijking.

De Politie past een marge van 8 km/h toe. Je bromfiets klasse B mag dus op de rollen niet sneller dan 53 km/h rijden. Die marge zorgt ervoor dat eventuele kleine meetonnauwkeurigheden ruimschoots gecompenseerd worden.

Als jouw brommer op zijn snelheidsmeter al 50 km/h haalt, zit je dicht bij de grens. Je kunt hem dan beter iets lager laten afstellen, want als hij op de rollen te snel gaat, wordt hij in beslag genomen en mag je miminum op ongeveer 1.000 Euro rekenen. Je bromfiets wordt dan immers als een motorfiets beschouwd, zodat je niet in regel bent inzake inschrijving, verzekering, gelijkvormigheidsattest, rijbewijs en eventueel vereiste leeftijd. Dure grapjes!
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Idd, boetes zijn vrij duur tegenover een boete met de auto.

Maar normaalgezien 'liegt' een killometerteller altijd een klein beetje dus volgens mij zit ik echt héél weinig boven de 45km/h en alles is origineel zonder gepruts aan dingen.

Moet er ook geen koelsystheem (ventilator) voor staan om de brommer te koelen? Mijn brommer is een luchtgekoelde en wordt gekoeld door de rijwind. Als je nu bvb al een rit van 10 km hebt gereden en je wordt tegengehouden dan staat de cilinder echt al héél warm. Als ze hem dan nog eens ongekoeld op snelheid gaan testen weet ik toch niet of mijn brommertje dit kan volhouden hoor

Wat als hij dus echt stuk gaat wanneer zij hem testen op de rolletjes?

Is het ook zo dat ze het bewijs dat hun rollen geikt zijn niet mee hebben ik mag weigeren de brommer op de rollen te zetten?
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Ik heb nog al van die verhaaltjes gehoord over de rollen...

Iemand die 12km/h op de rollen ging ZONDER afstelstystheem voor jullie het beginnen te denken
Dat is toch wel een bewijs dat ze echt niet goed werken hé,

Als er een brommertje heeft opgestaan dat 100 of meer ging, die spelletjes rammellen al bijna uiteen, sorry hoor, 9/10 werken ze niet meer zoals het hoort dan volgens mij.

Is het ook zo dat er iemand van zoveel kg minstens moet opzitten, ik dacht 80kg?
Ik weeg maar 60kg, dus als er daar iemand van 80kg opzit...
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Clio-Tuning schreef: Is het ook zo dat er iemand van zoveel kg minstens moet opzitten, ik dacht 80kg?
Niemand die mij hierop een antwoord kan geven?

Ik heb ook horen vertellen dat ze u gas maar 3 seconden mogen opendraaien, klopt dit?
Ik vindt het nogal raar aangezien niet iedere brommer na 3 seconden op topsnelheid zit, mijne toch niet...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Clio-Tuning schreef:
Clio-Tuning schreef: Is het ook zo dat er iemand van zoveel kg minstens moet opzitten, ik dacht 80kg?
Niemand die mij hierop een antwoord kan geven?
Een regelgeving in deze zin is mij niet bekend.
Quote: Ik heb ook horen vertellen dat ze u gas maar 3 seconden mogen opendraaien, klopt dit?
Ook dit lijkt mij naar het rijk der fabeltjes te moeten verwezen worden.
Quote: Ik vindt het nogal raar aangezien niet iedere brommer na 3 seconden op topsnelheid zit, mijne toch niet...
Precies. Logischerwijze neem ik aan dat er volgas gegeven wordt tot de snelheid niet meer toeneemt. Bij iemand met een motor die om de 2 seconden eens hapert, kan dat dus wel even duren. Anderzijds zie ik geen reden om bij een bromfiets die op de rollen 80 km/h haalt, nog langer volgas te geven omdat hij misschien wel 81 km/h zou kunnen halen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

JC schreef: Die rollen is één grote klucht !
Dat mag je wel zeggen.

Ondanks herhaalde vragen op het wegcode.be forum, kan niemand me verwijzen naar enige wettelijke regelgeving inzake de normen, de ijking van dit apparaat, of de te volgen procedure bij de tests. Zoeken in de online wetgeving blijft zonder resultaat.

Er wordt enkel verwezen naar een ijking en testprocedure uitgewerkt door de dienst Meterologie - maar die zo te zien zonder wettelijke basis is.
De rechter kan echter elk middel aanvaarden als bewijs ...

Gezien de zeer ernstige gevolgen van de overtredingen die hiermee vastgesteld worden, zijn wettelijke normen voor de rollentest IMHO een absolutevereiste.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: Ondanks herhaalde vragen op het wegcode.be forum, kan niemand me verwijzen naar enige wettelijke regelgeving inzake de normen, de ijking van dit apparaat, of de te volgen procedure bij de tests.
Wettelijke basis

De Dienst Metrologie van de FOD Economie levert reeds meerdere jaren voor bepaalde modellen van rollentestbanken een &quotverkoopsvergunning&quot af en na de uitvoering van proeven op elk individueel toestel levert die dienst een &quotgebruiksvergunning&quot af voor het betrokken toestel met een geldigheid van twee jaar.

De Dienst Metrologie maakt hiervoor toepassing van de artikelen 2.4.1, 2.4.6 en 2.5.1, 2de streepje, van het koninklijk besluit van 11 oktober 1997 betreffende de goedkeuring en homologatie van de automatisch werkende toestellen gebruikt om toezicht te houden op de naleving van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en haar uitvoeringsbesluiten:
Quote: 2.4.1. De voorafgaande proeven van modelgoedkeuring, de eerste ijk, de herijk en de technische controle worden uitgevoerd:

- hetzij door de Dienst Metrologie
- hetzij, onder het hoog toezicht van de Dienst Metrologie, door een organisme dat door de Minister van Economie in het kader van de Belgische Kalibratie Organisatie is geaccrediteerd.

Dit organisme mag, onder eigen toezicht en op eigen verantwoordelijkheid en onder het hoog toezicht van de Dienst Metrologie, de uitvoering van sommige voorafgaande proeven van modelgoedkeuring toevertrouwen aan andere laboratoria, voor zover:

- hetzij de procedure en de meet- en proefapparatuur van deze laboratoria vooraf goedbevonden zijn door de Dienst Metrologie
- hetzij deze laboratoria officieel erkend zijn voor de uitvoering van deze proeven in toepassing van de wet van 20 juli 1990 betreffende de accreditatie van certificatie - en keuringsinstellingen, alsmede van beproevingslaboratoria.

2.4.6. Elk toestel wordt voorzien van:

- een ijkcertificaat dat of een gebruiksvergunning die de uiterste datum van geldigheid van de ijkverrichting bevat
- een aanvaardingsmerk bij de eerste ijk en bij de herijk of bij de technische controle.

2.5.1 Voor alle meettoestellen waarvoor geen technische bepalingen in de bijlagen bij dit besluit zijn opgenomen en die niet vermeld zijn in de bijlage 3 bij dit besluit, kan de Dienst Metrologie:

- ofwel een modelgoedkeuring van beperkte strekking verlenen voor de gevallen bepaald in artikel 1, punt 2, van het koninklijk besluit van 20 december 1972 voor de gedeeltelijke uitvoering van de wet van 16 juni 1970 betreffende de meeteenheden, meetstandaarden en meetwerktuigen, en tot vaststelling van de toepassingsmodaliteiten van hoofdstuk II van deze wet over de meetwerktuigen
- ofwel een gebruiksvergunning en verkoopvergunning verlenen zoals bepaald in de artikelen 4 en 5 van de wet van 1 oktober 1855 op de maten en gewichten voor de gevallen bepaald in artikel 35, punt 3, van het koninklijk besluit van 20 december 1972 voor de gedeeltelijke uitvoering van de wet van 16 juni 1970 betreffende de meeteenheden, meetstandaarden en meetwerktuigen, en tot vaststelling van de toepassingsmodaliteiten van hoofdstuk II van deze wet over de meetwerktuigen.
Het meetresultaat dat bekomen is met een dergelijk toestel heeft bewijskracht zolang het tegendeel niet is bewezen overeenkomstig artikel 62 van de wegverkeerswet. Het meetresultaat met rollentestbanken die niet over een gebruiksvergunning beschikken heeft enkel de bewijskracht van inlichting.


Commentaar

Meetinstrumenten in het verkeer zijn meestal geijkt. Het is nooit uitgesloten dat een machine stuk gaat, slecht onderhouden wordt of verkeerd geijkt wordt. Iemand die weet dat zijn brommer wel in orde is, heeft gelijk hiertegen tot bij de politierechter te protesteren.

Op 5 januari 2004 velde de politierechter van Ieper een vonnis, later besproken in de Juristenkrant, waarbij een bromfietser werd vrijgesproken, ook al gaf de curvometer bij een controle van zijn bromfiets 70 km/u aan. De curvometer bleek wel degelijk geijkt en gold dus als wettig middel voor het vaststellen van de snelheid, doch bij een aansluitende radarcontrole bleek de bromfiets slechts 47km/u te rijden.

Na herhaaldelijke aanpassingen is de overheid er nog steeds niet in geslaagd van de curvometer een betrouwbaar instrument te maken. Steeds wordt naar voren gebracht dat het toestel geijkt is. Dat klopt inderdaad, maar de ijking slaat op de omtreksnelheid van de rollen in het toestel. Op die meting zit inderdaad een te verwaarlozen verschil van minder dan 0,5 km/u. Het probleem is dat er een verschil is tussen de simulatie en rijden op de weg. Dat kan zelfs meer dan 25 km/u bedragen.

Een bijkomend probleem bij het gebruik van de curvometer is dat sommige bromfietsers soms meerdere keren per week gecontroleerd worden en hierdoor heel wat tijdverlies moeten aanvaarden. Sommigen worden soms 3, 4 maal gecontroleerd zonder overtreding en zouden dan plots toch te snel rijden.

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is dit toestel trouwens alleen bedoeld om de klasse van het voertuig te bepalen en niet om de maximale snelheid te meten. Nochtans probeert men tijdens controles precies dat wel te doen. Dit kan bij sommige bromfietsen schade aan de motor tot gevolg hebben. Deze schade manifesteert zich vaak later waardoor het oorzakelijke verband soms niet meer gelegd wordt.

Ondanks de correcties die worden toegepast blijkt dat vaak een te hoog en dus niet aanvaardbaar resultaat wordt vastgesteld. Het gemeten resultaat kan soms meer dan 25 km/u afwijken van de reële snelheid op de weg.

De rechtstreekse meting – namelijk flitsen – waar de gecontroleerde persoon bij twijfel recht op heeft, wordt bijna altijd geweigerd omdat het te omslachtig is en te veel tijd in beslag neemt. Volgens de dienst Metrologie van de FOD Economie is de rechtstreekse meting van de snelheid van een bromfiets &quotte omslachtig voor de politie&quot. Dat is onder meer te wijten aan het feit dat bromfietsen niet geheel uit metaal bestaan en dus te weinig &quotreflecterend vermogen&quot hebben voor een basisradartest. Er is echter geen enkele richtlijn volgens dewelke de rollentestbank een meetinstrument voor het meten van de maximumsnelheid is.

Ook voor de bepaling van de klasse is de rollentestbank trouwens niet betrouwbaar, nu voorbeelden van zogenaamd &quotgeijkte&quot toestellen hebben aangetoond dat er een verschil kan bestaan van 25 km per uur met een radarmeting. Het gebeurt bovendien ook vaak dat de politie zelf niet op de hoogte is van het feit dat de bestuurder een radarmeting kan laten uitvoeren. Dat deze problemen de sector en ook de bromfietsgebruiker in een slecht daglicht plaatsen is duidelijk.

Krantenartikel GVA
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Dus de rollen zijn om de klasse van de brommer te kunnen onderscheiden, de politie gebruikt de rollen dus voor een fout doel?! Kan hier geen klacht voor worden ingediend?

Stel, ik ben er vast van overtuigt dat mijn brommer 45km/h rijdt. De rollen geeft een snelheid aan van 80km/h (om ff dik te overdrijven).
De politie zal zeggen dat ik mijn brommer moet achterlaten, ... ?

Ze zullen mij waarschijnlijk papieren laten tekenen? Dewelke? En welke mag ik weigeren te tekenen omdat ik zeker ben dat die 80km/h niet klopt?

Wat als de politie moeilijk doet omdat ik een blad niet wil tekenen?
Wat zijn mijn verdere rechten?

Sorry voor de vele vragen, ik heb nogal schrik om op een dag toch maar eens op de rolletjes te moeten staan en het voor te hebben dat hij een veel te hoge snelheid aangeeft.


Alvast hartelijk bedankt voor de vele antwoorden die jullie gaven!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Interresant. Dat ga ik eens bekijken. Bedankt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het eerste dat je moet doen is jezelf ervan verzekeren dat je bromfiets daadwerkelijk niet sneller dan 45 km/h kan rijden op horizontale weg. Want zelfs indien de rollen 80 km/h zou aangeven, en er later met een radar zou vastgesteld worden dat hij slechts 50 km/h kan halen, sta je er barslecht voor (het voertuig wordt dan als een motorfiets beschouwd, met alle gevolgen vandien).

Ben je daar zeker van en gaan de politiemensen er bij een controle met de rollen van uit dat het een motorfiets is, handel dan ter plaatse als volgt:

Blijf kalm, beleefd en correct met de politiemensen, ook als ze dat zelf niet zijn, en laat je niet provoceren. Zo vermijd je een PV voor smaad aan de Politie.Probeer niet met hen een discussie aan te gaan over welk aspekt dan ook, want dat heeft meestal totaal geen zin.Vraag de politiemensen om een rechtstreekse radarmeting, wetende dat deze hoogstwaarschijnlijk zal geweigerd worden. Vraag hen dan deze weigering op te nemen in het proces-verbaal.Onderteken geen enkel dokument (je kunt hiervoor niet gestraft worden), maar herlees wel aandachtig de tekst van een eventueel verhoor, en onthoud je verklaringen die niet of niet correct werden genoteerd.Vraag naar het nummer van het PV. Indien ze jou dit nog niet kunnen mededelen, vraag hier dan de volgende dag naar op het politiekantoor.Je bromfiets zal voor 30 dagen opgelegd worden.

Vervolgens:

Houd nauwgezet de bewijsstukken bij van alle onkosten die de gebruiksderving van jouw bromfiets veroorzaakt.Neem onmiddellijk contact op met je rechtsbijstandsverzekeraar en vraag de aanstelling van een raadsman.Neem zo spoedig mogelijk contact op met je raadsman:
bespreek met hem de zaak aan de hand van mijn voorgaande posting.vraag hem om het parket ervan in kennis te stellen indien de weigering van de direkte radarmeting niet in het PV opgenomen werd, of indien eventuele verklaringen van jou niet of verkeerd opgenomen werden in het PV.vraag hem een rechtstreekse radarmeting te laten uitvoeren.vraag hem om burgerlijke partijstelling met eis tot schadevergoeding.Maak alle dokumenten die je ontvangt in verband met de zaak onverwijld over aan je raadsman, en treed zelf niet meer op.Betaal niets zolang je daar niet toe veroordeeld wordt.Daarnaast:

Als je gegronde redenen hebt om je te beklagen over het optreden van de politiemensen, meld deze dan aan het Comité P (hiervoor heb je geen raadsman nodig), dat de maatregelen zal treffen die zich opdringen in het belang van een correcte werking van de Politiediensten.Als je bovendien gegronde redenen hebt om tegen één of meer van de betrokken politiemensen een klacht neer te leggen wegens laster en eerroof, doe dit dan ook.Als je vrijgesproken werd, geef daar dan zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan via de media.Je kunt zeggen: &quotAllemaal goed en wel, maar in het beste geval is het toch nog altijd heel wat overlast, en die wil ik absoluut vermijden.&quot Dan is er maar één oplossing: overweeg om dit land, waar je niet voor gekozen hebt, te verlaten, en de rest van je leven in een beschaafd land door te brengen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

waarom nog een schreef: probeer iemand met een nick zoals tuner ertoe aan te zetten zijn brommer zeker niet te hard te laten rijden, heb je daar misschien al eens aan gedacht ?
Heb jij er al eens aan gedacht te leren lezen wat er staat?
Jozef schreef: Het eerste dat je moet doen is jezelf ervan verzekeren dat je bromfiets daadwerkelijk niet sneller dan 45 km/h kan rijden op horizontale weg.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Jozef schreef: Je kunt zeggen: &quotAllemaal goed en wel, maar in het beste geval is het toch nog altijd heel wat overlast, en die wil ik absoluut vermijden.&quot Dan is er maar één oplossing: overweeg om dit land, waar je niet voor gekozen hebt, te verlaten, en de rest van je leven in een beschaafd land door te brengen.
Plaats reactie