mistlichten

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Ook als er dichte mist is en je staat op de rijbaan geparkeerd op plaatsen waar dat mag, dan moet het achtermistlicht blijven branden.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@svenn
Quote: ook bij sommige merken en types blijven de lichten branden maar de meesten hebben een waarschuwingsgeluid dat hiervoor waarschuwd (ook voor niet goed gesloten deuren bvb)
Bij de Opel Astra hebben ze het wel heel erg overdreven.
Daar heb je zelfs een waarshuwings- licht én geluid wanneer één van de 2 gordels voor niet om is. Als je geen passagier hebt dan moet je voor niets die andere gordel omdoen maar wat echt ambetant is is wanneer je maneuvres doet en dus niet de gordel omhebt, dan gaat dat ambetante ding elke paar minuten piepen, daar wordt je echt zot van.
Daardoor moet je midden tijdens een maneuvre de deur open doen om het gepiep stop te zetten.
Dat is toch echt wel heel erg overdreven, gaat mij te ver.

Van de positieve kant, je hebt ook lichtjes voor de deuren en de handrem en dat is natuurlijk wel handig.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Svenn schreef: de enige die zouden kunnen branden zijn de parkeerlichten (meestal 1 licht vooraan en 1 licht achteraan)
Het &quotstandlicht&quot kan ook blijven branden, maar dan krijg je zoals jij aanhaalt meestal een waarschuwingssignaal...
Eugeen schreef: Ook als er dichte mist is en je staat op de rijbaan geparkeerd op plaatsen waar dat mag, dan moet het achtermistlicht blijven branden.
Je mag er staan, dus je mag je voertuig ook verlaten? Hoe kan je dan je mistlicht aan laten? Dat gaat voor zover ik weet niet zonder sleutel... Of vat ik het hier weer verkeerd op?
BBB schreef: Van de positieve kant, je hebt ook lichtjes voor de deuren en de handrem en dat is natuurlijk wel handig.
Welke auto heeft nu geen lampje voor de handrem... Dat bestaat al heel lang, enkel de deurenverklikkers en dergelijk komen tegenwoordig bij...
Je kan ook gewoon je gordel aanhouden voor de manouvres, stoort niet vind ik persoonlijk. Een handige oplossing, als je van het gepiep af wil, ga naar een autoafbraak bedrijf, neem 2 gordel plugs mee, en stop deze in je wagen, geen lawaai meer, systeem omzeilt
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Rafael,

1. Als je er stilstaat.
Achtermistlicht laten branden.

2. Als je er parkeert.
Vb bestuurder blijft in auto zitten en partner belt aan bij een woning om er de weg te gaan vragen.
Achtermistlicht laten branden.

Wil je de auto volledig verlaten en je kan het achtermistlicht niet laten branden: andere parkeerplaats zoeken.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

eugeen schreef: @ Rafael,

1. Als je er stilstaat.
Achtermistlicht laten branden.

2. Als je er parkeert.
Vb bestuurder blijft in auto zitten en partner belt aan bij een woning om er de weg te gaan vragen.
Achtermistlicht laten branden.

Wil je de auto volledig verlaten en je kan het achtermistlicht niet laten branden: andere parkeerplaats zoeken.
Oké, dat is logisch, bedankt voor de verduidelijking
Speciale gast

Bericht door Speciale gast »

@Saswing

De wetgeving inzake het gebruik van de lichten bij stilstaan en parkeren vertoont onduidelijkheden.

Enerzijds heb je:
Quote: Art.31.1. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter
en heb je:
Quote: Art.31.2. Het gebruik van de in artikel 31.1. voorgeschreven lichten is alleen verplicht wanneer de openbare verlichting niet toelaat het voertuig van op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.
Onafgezien van deze tegenstrijdigheid is het gebruik van de lichten voor motorvoertuigen bij stilstaan en parkeren de volgende.

Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag .en. in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter (art.31.2 zegt 100 meter):
- vooraan, door één of twee witte of gele standlichten
- achteraan, door één of twee rode lichten

Evenwel mogen bij mistig weer, sneeuwval of felle regen de dimlichten, voormistlichten of achtermistlichten gebruikt worden.

Binnen de bebouwde kommen mogen de standlichten en de rode achterlichten vervangen worden door een parkeerlicht (enkel dit aan de kant van de aslijn van de rijbaan), wanneer het voertuig evenwijdig met de aslijn van de rijbaan geplaatst is en er geen aanhangwagen gekoppeld is.
saswing
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2006, 00:00

mistlichten

Bericht door saswing »

Bij vraag 30 staat dat bij dikke mist zicht minder dan 50 meter tijdens het parkeren de mistlichten moeten blijven branden
Mijn man beweert dat dat niet gaat
Hoe moet ik dat dan begrijpen ?
Graag antwoord want ik ga vrijdag mijn examen doen
Voor de rest is alles begrepen
Gr.saswing
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Eugeen schreef
Quote: Ook als er dichte mist is en je staat op de rijbaan geparkeerd op plaatsen waar dat mag, dan moet het achtermistlicht blijven branden.
Waar staat in de wetgeving Eugeen dat ik dit moet

Speciale gast schreef
Quote: Evenwel mogen bij mistig weer, sneeuwval of felle regen de dimlichten, voormistlichten of achtermistlichten gebruikt worden.
Mogen = niet moeten
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
saswing
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2006, 00:00

Bericht door saswing »

ok bedankt voor de reacties ik heb het begrepen
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Benny
Quote: 31.1.1. motorvoertuigen, met uitzondering van de tweewielige bromfietsen, volgens de voorgeschreven uitrusting :

vooraan, door één of twee witte of gele standlichten
achteraan, door één of twee rode lichten.
Evenwel :

1° bij mistig weer, sneeuwval of felle regen, mogen dimlichten of voormistlichten gebruikt worden

2° bij mistig weer, sneeuwval of felle regen mogen ook de achtermistlichten gebruikt worden

3° binnen de bebouwde kommen mogen de standlichten en de rode achterlichten vervangen worden door een parkeerlicht, wanneer het voertuig evenwijdig met de aslijn van de rijbaan geplaatst is en er geen aanhangwagen gekoppeld is.

Alleen het parkeerlicht dat zich aan de kant van de aslijn van de rijbaan bevindt, mag gebruikt worden.
Dit staat letterlijk in de wet: dus mogen.

Maar ik meende ergens gelezen te hebben dat als er dikke mist hangt en je staat 's nachts geparkeerd op de rijbaan, dan je dan voor voldoende zichtbaarheid moet zorgen. Anders kan je in geval van ongeval aansprakelijk gesteld worden.

Ik zoek het verder uit.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Bij de Opel Astra hebben ze het wel heel erg overdreven.
Daar heb je zelfs een waarshuwings- licht én geluid wanneer één van de 2 gordels voor niet om is. Als je geen passagier hebt dan moet je voor niets die andere gordel omdoen
Dit is niet normaal.

Sommige auto's geven bij het starten van de motor gedurende korte tijd een signaal om aan het gebruik van de gordels te herinneren. Even later stopt het signaal, of de gordels nu gedragen worden of niet.

Andere auto's produceren een blijvend signaal wanneer er zich op één of beide voorzetels een massa bevindt van meer dan 40 kg, en de desbetreffende gordel niet gebruikt wordt.

In verband met de gordels en de airbag wil ik bij deze gelegenheid even op volgende punten wijzen:

Zorg ervoor dat je het stuurwiel altijd zodanig vast hebt, dat je handen en voorarmen zich niet vóór de airbag bevinden. Anders worden ze tegen het aangezicht geslagen als de airbag geactiveerd wordt.

Zorg ervoor dat er zich nergens in de wagen voorwerpen bevinden (ook achteraan niet) die bij een ongeval naar voor zouden kunnen vliegen en de geactiveerde airbag doorboren. Dit leidt gegarandeerd tot zware letsels.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Zorg ervoor dat er zich nergens in de wagen voorwerpen bevinden (ook achteraan niet) die bij een ongeval naar voor zouden kunnen vliegen en de geactiveerde airbag doorboren. Dit leidt gegarandeerd tot zware letsels.
Moet ik zelf zeker rekening mee gaan houden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef:
Quote: Zorg ervoor dat er zich nergens in de wagen voorwerpen bevinden (ook achteraan niet) die bij een ongeval naar voor zouden kunnen vliegen en de geactiveerde airbag doorboren. Dit leidt gegarandeerd tot zware letsels.
Moet ik zelf zeker rekening mee gaan houden.
Op het ogenblik dat de airbag jou opvangt, staat hij daartoe nog onder zeer grote druk. Pas een fractie van een seconde later wordt de druk er afgelaten.

Als hij doorboord wordt op het ogenblik dat hij nog onder zeer grote druk staat, ontploft hij als het ware in jouw aangezicht.

Het is trouwens een algemene regel om ervoor te zorgen dat er zich in de wagen geen voorwerpen bevinden die bij een ongeval, door de enorme kracht waarmee ze naar voor vliegen, letsels kunnen veroorzaken.

Mijn echtgenote en ik krijgen er op 13 juni een nieuwe huisgenoot bij, een labrador puppie die dan 8 weken oud zal zijn. Van meetaf aan zal hij met zijn harnasje en een gordel voor honden op de achterbank aan de daarvoor bestemde ISO-fix bevestigingen in de wagen vastgemaakt worden.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Andere auto's produceren een blijvend signaal wanneer er zich op één of beide voorzetels een massa bevindt van meer dan 40 kg, en de desbetreffende gordel niet gebruikt wordt.
Een paar kg (letterlijk : 2) volstaan op mijn wagen al om het systeem te activeren als je over een bultje of richel rijdt.
Plaats reactie